M Mawii skrev:
Jag var otydlig i mitt första inlägg, om det kan ha någon påverkan.

Jag kommer bygga från husväggen och 3 meter ut, dvs altanen blir i anslutning till huset.

När jag kollar på PBL så hittar jag detta stycke

"Om en altan ska uppföras närmare gränsen än 4,5 meter och berörda grannar inte ger sitt medgivande är det inte en bygglovsbefriad åtgärd. I det fallet måste bygglov sökas för altan."

Min tolkning är att det krävs bygglov i och med ingen medgivande från grannen ?
Ett marknära trädäck kräver inget bygglov eller grannemedgivande, oavsett var den byggs på tomten. Du kan ha trädäck istället för gräsmatta om du så vill. Marknära är när däcket är lägre än 120cm, enligt prejudikat i MÖD
 
  • Gilla
MrDizzy och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
M Mawii skrev:
Jag var otydlig i mitt första inlägg, om det kan ha någon påverkan.

Jag kommer bygga från husväggen och 3 meter ut, dvs altanen blir i anslutning till huset.

När jag kollar på PBL så hittar jag detta stycke

"Om en altan ska uppföras närmare gränsen än 4,5 meter och berörda grannar inte ger sitt medgivande är det inte en bygglovsbefriad åtgärd. I det fallet måste bygglov sökas för altan."

Min tolkning är att det krävs bygglov i och med ingen medgivande från grannen ?
"Felet" du gör (och många andra) är att du tänker "altan". Du bygger ingen altan, du bygger ett trädäck i juridisk mening. Ett trädäck kräver inget bygglov eller godkännande från grannen ens om det är ända fram till tomtgräns. 40 cm över mark är ett trädäck, inte en altan. Gränsen är inte exakt, men så länge det inte är något man står under så kan man vara trygg.

Ditt insynsskydd däremot kan jag hålla med tidigare skribent om att det kanske kan ses som bygglovspliktigt plank, beroende på hur det är tänkt.
 
  • Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
M Mawii skrev:
Jag var otydlig i mitt första inlägg, om det kan ha någon påverkan.

Jag kommer bygga från husväggen och 3 meter ut, dvs altanen blir i anslutning till huset.

När jag kollar på PBL så hittar jag detta stycke

"Om en altan ska uppföras närmare gränsen än 4,5 meter och berörda grannar inte ger sitt medgivande är det inte en bygglovsbefriad åtgärd. I det fallet måste bygglov sökas för altan."

Min tolkning är att det krävs bygglov i och med ingen medgivande från grannen ?
Jo men kollar man på ditt foto i början på plintraden så kan man ju fråga sig vad du ska göra med hela den här altanen? Trädäcket är ju klart "invasivt" för grannen och så skulle även jag tycka.
Sen behöver du då insynsskydd. Hursomhelst klart frågande hur du tänkt använda trädäcket?
 
S
P paralun skrev:
Jo men kollar man på ditt foto i början på plintraden så kan man ju fråga sig vad du ska göra med hela den här altanen? Trädäcket är ju klart "invasivt" för grannen och så skulle även jag tycka.
Sen behöver du då insynsskydd. Hursomhelst klart frågande hur du tänkt använda trädäcket?
Notera att det är en ny frågeställare och inte TS som frågar.
I övrigt finns det väl massa saker man kan göra på ett trädäck? Konstigt att ifrågasätta att någon vill ha trädäck istället för gräs.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Notera att det är en ny frågeställare och inte TS som frågar.
I övrigt finns det väl massa saker man kan göra på ett trädäck? Konstigt att ifrågasätta att någon vill ha trädäck istället för gräs.
Jo men bygger jag något så funderar iaf jag direkt på hur ett trädäck ska användas?
Där kan jag ha en soffgrupp, grillplats, solstolar etc osv och där behövs det insynsskydd, man kontrollerar sedan alla mått att det säkert blir bra.
Att bara smälla upp ett trädäck största möjligt är väl lite märkligt, iaf för mig även om man nu får det.
 
M Mawii skrev:
Jag var otydlig i mitt första inlägg, om det kan ha någon påverkan.

Jag kommer bygga från husväggen och 3 meter ut, dvs altanen blir i anslutning till huset.

När jag kollar på PBL så hittar jag detta stycke

"Om en altan ska uppföras närmare gränsen än 4,5 meter och berörda grannar inte ger sitt medgivande är det inte en bygglovsbefriad åtgärd. I det fallet måste bygglov sökas för altan."

Min tolkning är att det krävs bygglov i och med ingen medgivande från grannen ?
Du behöver inte bygglov för att med mur eller plank anordna en skyddad uteplats inom 3,6 meter från ett en- eller tvåbostadshus. Muren eller planket får inte vara högre än 1,8 meter. Om uteplatsen, planket eller muren placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter krävs medgivande från berörda grannar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du behöver inte bygglov för att med mur eller plank anordna en skyddad uteplats inom 3,6 meter från ett en- eller tvåbostadshus. Muren eller planket får inte vara högre än 1,8 meter. Om uteplatsen, planket eller muren placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter krävs medgivande från berörda grannar.
Det blir en aning konstigt där tycker jag. Vad är skillnaden om man anordnar uteplatsen med en bevuxen spaljé eller häck? Jag tänker då att de senare skymmer lika mycket även om de flesta kanske tycker att mur eller plank är fulare? Frågan är liksom vad de är ute efter?
 
P P64bygg skrev:
Det blir en aning konstigt där tycker jag. Vad är skillnaden om man anordnar uteplatsen med en bevuxen spaljé eller häck? Jag tänker då att de senare skymmer lika mycket även om de flesta kanske tycker att mur eller plank är fulare? Frågan är liksom vad de är ute efter?
Ja visst är det. Plank räknas som byggnad, det gör inte diverse växter och träd/buskar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
U
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja visst är det. Plank räknas som byggnad, det gör inte diverse växter och träd/buskar.
med risk för att låta som en besserwisser, men en byggnad har tak. Plank klassas som byggnadsverk. Ibland kan terminologin vara viktig eftersom vi diskuterar juridik i viss mån.

Vid vilken tidpunkt detaljplanen är daterad så har det tex betydelse. Äpbl hanterar byggnadsverk och byggnader olika på prickmark, till skillnad mot PBL.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
P P64bygg skrev:
Vad är skillnaden [mot ett plank] om man anordnar uteplatsen med en bevuxen spaljé eller häck? Jag tänker då att de senare skymmer lika mycket även om de flesta kanske tycker att mur eller plank är fulare? Frågan är liksom vad de är ute efter?
De är ute efter att hindra att man bygger vissa saker utan lov. Att kräva lov för viss självväxande växtlighet inser de väl är ogörligt.
 
  • Gilla
Bernt Ö97 och 1 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Där kan bedömningen skilja sig beroende på vilken kommun det är.
Jag hoppas dock att lagstiftningen är densamma oavsett vilken kommun man bor i, eller?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
med risk för att låta som en besserwisser, men en byggnad har tak. Plank klassas som byggnadsverk. Ibland kan terminologin vara viktig eftersom vi diskuterar juridik i viss mån.

Vid vilken tidpunkt detaljplanen är daterad så har det tex betydelse. Äpbl hanterar byggnadsverk och byggnader olika på prickmark, till skillnad mot PBL.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
De är ute efter att hindra att man bygger vissa saker utan lov. Att kräva lov för viss självväxande växtlighet inser de väl är ogörligt.
Ja mur och plank har ju angivna begränsningar och kunde väl växtlighet med eller utan spaljé också ha tänker jag. Det handlar ju mer om att klippa och sköta det man planterat, men där finns ju inga krav vad jag vet, mer än någon luddig 2-meters höjd på häck?
 
P P64bygg skrev:
mer än någon luddig 2-meters höjd på häck?
Vad syftar du på?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag hoppas dock att lagstiftningen är densamma oavsett vilken kommun man bor i, eller?
Osäker på om kommunens regler kan vara generösare än lagen?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad syftar du på?
Läste någonstans att 2 meter på häck var någon gammal ”regel” ”kutym” ngt sånt, som man går efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.