Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag har uppenbarligen totalt missat grejen med att plaska omkring i en grop med vatten hemma på tomten inser jag nu.
Trist för dig! Men sen tycks du ju vara AIKare oxå! 😉
 
  • Haha
Dan1891
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Lyssna inte på negativa typer, klart du ska ha pool. 250k är ju inget överpris och med solceller håller du 30 grader i princip gratis hela sommaren
Kollar värderna varannan vecka och med automatik lär du knappast behöva göra mycket alls, backspola nån gång i filtret under sommaren.
Jag lägger 500:- på kem om året och i övrigt i princip ingenting.
Precis så enkelt är det. Har Luftvärmepump med 28 grader. Kostnad ca 500 i mån. Och under vintern tömmer man bara ut en del. Skulle det bli strömavbrott, som när Gudrun stormade förbi, så gick man bara ut med en hink o hämtade vatten ur poolen till toaletten. Så va den till nytta i kristider också 😀
 
  • Gilla
MRK och 1 till
  • Laddar…
Vi är inne på vårt 5e år med pool. Ångrar inte detta. Vi har ett stort(högt) Pooltak som gör att badsäsongen blir längre. Har man bra grejor som tex dosersystem så blir skötseln minimal. Man får man räkna med att saker går sönder under åren som kommer kosta en del.
Termostomme är ett bra val av poolstomme.
Tillåter er budget en 4x8m pool så kör på det är ett tips.
Är ni händiga kan ni bygga en termopool för mycket mindre än 250 000kr. Nu är ju 250 visserligen ett bra pris.
Men känner ni någon i byggbranschen så kan ni säkert få bra rabatt på Jackon Termoblock.

Skickar med en bild på vår termopool.
 
  • En termopool med ett högt pooltak, omgiven av en stenlagd uteplats och fyra solstolar längs en vit staketpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bubble606 och 2 till
  • Laddar…
j_bjor Joakim Björheden skrev:
Hej!

Jag och min fru ska bygga hus i Östergötland och funderar på om vi ska ha pool eller inte.

Vi har aldrig känt att vi saknar pool men vi tycker samtidigt att det känns som en trevlig lyx.

Av byggherren som bygger huset har vi fått följande erbjudande:
3x6 m Thermopool med gjuten platta, isolerblock med armering och betong, sandfilterpump, stege. Kopplas med uppvärmning till luftvärmepump. Automatiskt kem/dosering via saltklorinator. Pumphus anläggs intill poolen. Poolskydd (ej tak).

Priset vi fått är 250 000.

Vi har 3200 kvadratmeter tomt, så att den skulle ta upp en betydande del av tomten är inget vi behöver ta hänsyn till.


Försöker få en uppfattning om detta är ett bra erbjudande. Vi väntar vårt första barn, det kommer komma i samband med inflytt till huset.

Vi försöker ta andrahandsvärde på huset osv med i beaktande, då detta förmodligen inte är vårt slutskede, men vi kommer nog bo där minst 5 år.


Vad tycker ni? Vad är era argument för pool/inte pool.


Ni som har pool, vad är era omkostnader, hur mycket arbete är det med poolen?


Vi kommer att ha solceller om det gör någon skillnad.


Tack på förhand.


/Joakim
Vi hade pool i vårt förra hus, de vi köpte från hade låtit installera den, en Folkpool octagon på c:a 3x5 meter. Eluppvärmd, efter första sommaren höll vi den uppvärmd mha solens strålar på vattnet. Mycket pyssel när den skulle startas på våren och stängas på hösten, och städning och kemikalier. Fick byta några delar under de åtta år vi bodde där, spenderade kanske två tusen per år på kemikalier och delar, plus lite el till cirkulations- och dräneringspumpar. Den var skön att ha varma sommardagar men jag tycker det kostade mer än det smakade. Vi är inga poolmänniskor.
 
Kul att se bilder o att många här är ganska kunniga sen kommer det inlägg med tömma pool och vintervärma :) inlägg från debattörer som sett en pool på bild .

Fick till o med ett utskick från kommunen som talade om för mig att vi med pool slösar med vattnet och att vi skall undvika fylla upp poolen så ofta ... :) eller kanske inte ens varje år, när jag tog kontakt med den som skrivit detta utskick visar det sig att man inte vet ett dugg om hur det fungerar , jag förklarade att jag har 55.000 liter vatten och förbrukar kanske 500 liter på 3 månader , efter backspolning och avdunstning folk borstar tänderna i rinnande vatten o gör av med mer :)
 
  • Gilla
Skrutten18 och 2 till
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Vill man ha något att sköta om så ska man ha en pool.
Ska kolla ph klor fylla på ta ur bös hålla på med filter.
Nej det är inget jag rekommenderar någon att skaffa.
Sen så behöver den ju andvändas mycket för att det ska vara någon ide, men då klagas det på att den är kall. Så då behöver det vara uppvärmt. Och då kostar det.
Sen på vintern så behöver man antingen tömma den eller ha den uppvärmd hela tiden men det blir dyrt.
Hej
Vet inte riktigt vad för upplevelser du haft med pool. Jag har haft pool i två boenden och upplever att det är mycket enkelt.
Några saker jag rekommenderar är:
Er storlek är i minsta laget, välj hellre åtminstone 4x8
Absolut tak så att man kan bada under när det blåser, regnar etc. Sedan är detta också bra för uppvärmning och att mindre skräp kommer ner
Saltvattenspool med klorinator så sköts kloreringen av sig själv, tillsätt bara salt i vattnet
Luft/vatten värmare så ni kan ha mysiga 29 grader i den
Ca 1/4 av poolen behöver tömmas på hösten och sedan fyllas på på våren
Jag valde polyesterfilter istället för sandfilter då vi har ont om vatten för backspolning.

Det är fantastiskt med pool så låt inte de negativa förstöra era tankar. Du kan PM om du vill veta mer
 
  • Gilla
Skrutten18 och 1 till
  • Laddar…
j_bjor Joakim Björheden skrev:
Hej!

Jag och min fru ska bygga hus i Östergötland och funderar på om vi ska ha pool eller inte.

Vi har aldrig känt att vi saknar pool men vi tycker samtidigt att det känns som en trevlig lyx.

Av byggherren som bygger huset har vi fått följande erbjudande:
3x6 m Thermopool med gjuten platta, isolerblock med armering och betong, sandfilterpump, stege. Kopplas med uppvärmning till luftvärmepump. Automatiskt kem/dosering via saltklorinator. Pumphus anläggs intill poolen. Poolskydd (ej tak).

Priset vi fått är 250 000.

Vi har 3200 kvadratmeter tomt, så att den skulle ta upp en betydande del av tomten är inget vi behöver ta hänsyn till.


Försöker få en uppfattning om detta är ett bra erbjudande. Vi väntar vårt första barn, det kommer komma i samband med inflytt till huset.

Vi försöker ta andrahandsvärde på huset osv med i beaktande, då detta förmodligen inte är vårt slutskede, men vi kommer nog bo där minst 5 år.


Vad tycker ni? Vad är era argument för pool/inte pool.


Ni som har pool, vad är era omkostnader, hur mycket arbete är det med poolen?


Vi kommer att ha solceller om det gör någon skillnad.


Tack på förhand.


/Joakim
Det finns undersökningar från mäklarbyråer som visar en värdeökning på fastigheten på mellan 3,45- drygt 9%, lite beroende på var i landet och hur dyr fastigheten är - så det är bara att räkna själv. Jag har en pool på 4,5 x 9m, drygt 55m3, i Skåne, som jag öppnar runt 1/5 och stänger runt 1/10. Kostnaderna är försumbara om man inte tvunget vill värma, men den håller mellan 22-25 grader av solvärme under sommarmånaderna OM man är noggrann med att stänga tak/överdrag varje kväll, så det är inte några större kostnader heller. Jobbet, om man har en poolrobot som dammsuger golvet (vilket jag verkligen rekommenderar!) tar väl ca 30 minuter/vecka - högt räknat. Du kollar kemin och fyller på klor - that’s it. För min del är det inget snack om saken - hur man än räknar så hamnar poolen på plus och det ör svårt att tänka sig ett liv utan.
 
  • Gilla
  • Wow
TommyC och 1 till
  • Laddar…
T torstenejag skrev:
Fick till o med ett utskick från kommunen som talade om för mig att vi med pool slösar med vattnet och att vi skall undvika fylla upp poolen så ofta ... :) eller kanske inte ens varje år, när jag tog kontakt med den som skrivit detta utskick visar det sig att man inte vet ett dugg om hur det fungerar , jag förklarade att jag har 55.000 liter vatten och förbrukar kanske 500 liter på 3 månader , efter backspolning och avdunstning folk borstar tänderna i rinnande vatten o gör av med mer :)
Det är flera år sedan vi fyllde på med vatten senast. Däremot har vi tömt ur några kubikmeter i år då det regnat väl mycket.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
T Tina Acketoft skrev:
Det finns undersökningar från mäklarbyråer som visar en värdeökning på fastigheten på mellan 3,45- drygt 9%, lite beroende på var i landet och hur dyr fastigheten är - så det är bara att räkna själv. Jag har en pool på 4,5 x 9m, drygt 55m3, i Skåne, som jag öppnar runt 1/5 och stänger runt 1/10. Kostnaderna är försumbara om man inte tvunget vill värma, men den håller mellan 22-25 grader av solvärme under sommarmånaderna OM man är noggrann med att stänga tak/överdrag varje kväll, så det är inte några större kostnader heller. Jobbet, om man har en poolrobot som dammsuger golvet (vilket jag verkligen rekommenderar!) tar väl ca 30 minuter/vecka - högt räknat. Du kollar kemin och fyller på klor - that’s it. För min del är det inget snack om saken - hur man än räknar så hamnar poolen på plus och det ör svårt att tänka sig ett liv utan.
Det trodde inte jag alls...Jag tänkte att en pool gav ungefär noll värdeökning...men där ser man.
 
  • Gilla
sawallen och 1 till
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Det är flera år sedan vi fyllde på med vatten senast. Däremot har vi tömt ur några kubikmeter i år då det regnat väl mycket.
Då har du tak och inte bada så mycket samt inget sandfilter ? annars går det åt lite
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Det trodde inte jag alls...Jag tänkte att en pool gav ungefär noll värdeökning...men där ser man.
Värdeökningen sitter i spekulantens ögon , det är klart det kan variera men i detta fall gäller det att hitta rätt köpare , som vill ha pool
 
j_bjor Joakim Björheden skrev:
Hej!

Jag och min fru ska bygga hus i Östergötland och funderar på om vi ska ha pool eller inte.

Vi har aldrig känt att vi saknar pool men vi tycker samtidigt att det känns som en trevlig lyx.

Av byggherren som bygger huset har vi fått följande erbjudande:
3x6 m Thermopool med gjuten platta, isolerblock med armering och betong, sandfilterpump, stege. Kopplas med uppvärmning till luftvärmepump. Automatiskt kem/dosering via saltklorinator. Pumphus anläggs intill poolen. Poolskydd (ej tak).

Priset vi fått är 250 000.

Vi har 3200 kvadratmeter tomt, så att den skulle ta upp en betydande del av tomten är inget vi behöver ta hänsyn till.


Försöker få en uppfattning om detta är ett bra erbjudande. Vi väntar vårt första barn, det kommer komma i samband med inflytt till huset.

Vi försöker ta andrahandsvärde på huset osv med i beaktande, då detta förmodligen inte är vårt slutskede, men vi kommer nog bo där minst 5 år.


Vad tycker ni? Vad är era argument för pool/inte pool.


Ni som har pool, vad är era omkostnader, hur mycket arbete är det med poolen?


Vi kommer att ha solceller om det gör någon skillnad.


Tack på förhand.


/Joakim
Första barn .. ja är det verkligen en pool man vill ha då ? Men jag tycker såhär och det är min åsikt, förbered för pool. Dränera/Gjut platta/ lägg kulvert till någon bra plats för teknikrum (samla i en betongring eller liknande för kommande poolhus) ovanför 👆🏻

Spar mycket pengar när marken ändå ska beredas och gjutning av plattan till huset sker.

Gör sedan jordkällare/mancave eller dyligt där så länge, går att spela hög musik där nere eller vad man nu vill roa sig med utan att störa 😊

Sen när barnet/barnen kommit förbi nej nej inte där och inte så det är farligt åren så kan ni ju ta upp poolplanerna igen om det är intressant, om inte annat slänga i en liner och filter pump mm för försäljning å då är polen ”nybyggd” :)

Vad gäller statistik om drunkning mm så kan jag inte säga mer en att jag skulle inte klara av att jag grävt ett vattenhål som min lilla prinsessa smitit ut till när man råkade glömma säkerhetslåset på dörren vid en snabbskrift, olyckor händer överallt - men att betalt 250 lax för en sådan tragedi och känna att de va mitt fel. Nej inget för mig- tyck va ni vill om det.

Alt 2 : gjut en altan och dra fram avlopp å vatten för utekök, jacuzzi, bastu, utedusch, ett vanligt badkar ? 250 räcker gott allt de 🤪

Trevlig kväll alla där ute med eller utan pool 💪
 
D Du och 19till skrev:
Vill man ha något att sköta om så ska man ha en pool.
Ska kolla ph klor fylla på ta ur bös hålla på med filter.
Nej det är inget jag rekommenderar någon att skaffa.
Sen så behöver den ju andvändas mycket för att det ska vara någon ide, men då klagas det på att den är kall. Så då behöver det vara uppvärmt. Och då kostar det.
Sen på vintern så behöver man antingen tömma den eller ha den uppvärmd hela tiden men det blir dyrt.
Så mycket fel i det ovanstående.
Man tömmer bara poolen med ungefär 1/3 så man kommer under in och utlopp och ev. Belysning. Sen tappar man ur pump, värmare och filter om de står utomhus.

När det gäller kemikalier och liknande: en chockklorering på våren sen en klortablett i veckan. Ser man till att skaffa ett provtagningsinstrument typ poollab för en tusenlapp så går provtagning på mindre en fem minuter och det behöver man bara göra typ varannan vecka.

Backspolar filter 2-3 ggr per år här ska man köra med filterglas.
 
  • Gilla
innocenti och 2 till
  • Laddar…
A A.dahlberg skrev:
Första barn .. ja är det verkligen en pool man vill ha då ? Men jag tycker såhär och det är min åsikt, förbered för pool. Dränera/Gjut platta/ lägg kulvert till någon bra plats för teknikrum (samla i en betongring eller liknande för kommande poolhus) ovanför 👆🏻

Spar mycket pengar när marken ändå ska beredas och gjutning av plattan till huset sker.

Gör sedan jordkällare/mancave eller dyligt där så länge, går att spela hög musik där nere eller vad man nu vill roa sig med utan att störa 😊

Sen när barnet/barnen kommit förbi nej nej inte där och inte så det är farligt åren så kan ni ju ta upp poolplanerna igen om det är intressant, om inte annat slänga i en liner och filter pump mm för försäljning å då är polen ”nybyggd” :)

Vad gäller statistik om drunkning mm så kan jag inte säga mer en att jag skulle inte klara av att jag grävt ett vattenhål som min lilla prinsessa smitit ut till när man råkade glömma säkerhetslåset på dörren vid en snabbskrift, olyckor händer överallt - men att betalt 250 lax för en sådan tragedi och känna att de va mitt fel. Nej inget för mig- tyck va ni vill om det.

Alt 2 : gjut en altan och dra fram avlopp å vatten för utekök, jacuzzi, bastu, utedusch, ett vanligt badkar ? 250 räcker gott allt de 🤪

Trevlig kväll alla där ute med eller utan pool 💪
Jag förstår och håller med i stort .. men du kör bil ? och barnen åker med ? dvs en av de mest riskfyllda aktiviteterna man kan hålla på med , just saying
 
  • Gilla
eriksaaf
  • Laddar…
j_bjor Joakim Björheden skrev:
Hej!

Jag och min fru ska bygga hus i Östergötland och funderar på om vi ska ha pool eller inte.

Vi har aldrig känt att vi saknar pool men vi tycker samtidigt att det känns som en trevlig lyx.

Av byggherren som bygger huset har vi fått följande erbjudande:
3x6 m Thermopool med gjuten platta, isolerblock med armering och betong, sandfilterpump, stege. Kopplas med uppvärmning till luftvärmepump. Automatiskt kem/dosering via saltklorinator. Pumphus anläggs intill poolen. Poolskydd (ej tak).

Priset vi fått är 250 000.

Vi har 3200 kvadratmeter tomt, så att den skulle ta upp en betydande del av tomten är inget vi behöver ta hänsyn till.


Försöker få en uppfattning om detta är ett bra erbjudande. Vi väntar vårt första barn, det kommer komma i samband med inflytt till huset.

Vi försöker ta andrahandsvärde på huset osv med i beaktande, då detta förmodligen inte är vårt slutskede, men vi kommer nog bo där minst 5 år.


Vad tycker ni? Vad är era argument för pool/inte pool.


Ni som har pool, vad är era omkostnader, hur mycket arbete är det med poolen?


Vi kommer att ha solceller om det gör någon skillnad.


Tack på förhand.


/Joakim
Satsa på en pool på minst 8x4 och 1,5 djup.

De jag saknar mest på.vår pool är en trappa, framförallt för att kunna slappa i.
Hade investerat i pool tidigare om jag hade haft pengarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.