Jag har en Ubiquiti dream router och två äldre switchar (US 8 PoE 150W). Till switcharna har jag 5-6 acesspunker (Ubiquiti). Jag skulle behöva utöka mitt wifi på fastigheten.

Anledningen är att jag vill koppla in lite batterikameror och sensorer och brytare (shelly).

Funderar på vilken AP som är bäst av dessa:
 
  • Ubiquiti Unifi UAP-AC Mesh Roaming-accesspunkt AC1200 med två antenner, pris 1 290 kronor, fri frakt och artikelnummer 61575.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ubiquiti UniFi Swiss Army Knife Ultra Access Point, vit enhet, pris 1157 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bättre 'drag' i AC-M
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Måste vara en stor fastighet om du har dålig täckning med 5-6 st AP idag.
Man har stora möjligheter från deras gränssnitt att se kvalitet på hur enheter kopplar upp sig och vilken kvalitet de får. Tänkte du dig att byta ut de du har till nått nyare eller utöka? Risken är att du krockar med kanaler och blir bara strul om du nu inte fastigheten är stor. Går ju självklart att lösa genom att stänga av 2.4 bandet på vissa.
Så nästa fråga är om du behöver bättre täckning eller bättre hastighet. 2.4 når ju längre men kan inte köra så höga hastigheter som 5 bandet gör. Men även om man kör de nyaste standarder för 5 bandet så man får ritkitgt bra hastigheter börjar det bli dåilgt med kanaler med många AP.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
jag behöver bättre täckning. De är dåligt placerade några av de jag har och de behöver justeras men nu ska jag längre bort från huset, ner i en skog och då vill jag placera en AP där. Jag kommer alltså behålla de AP jag har men utöka.

Egentligen borde jag också köra en switch halvvägs, typ 30-40 meter från huset.
 
Kör inte den nya via mesh-teknik, och om du har tänkt koppar så blir längden lite intressant....
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Måste vara en stor fastighet om du har dålig täckning med 5-6 st AP idag.
Man har stora möjligheter från deras gränssnitt att se kvalitet på hur enheter kopplar upp sig och vilken kvalitet de får. Tänkte du dig att byta ut de du har till nått nyare eller utöka? Risken är att du krockar med kanaler och blir bara strul om du nu inte fastigheten är stor. Går ju självklart att lösa genom att stänga av 2.4 bandet på vissa.
Så nästa fråga är om du behöver bättre täckning eller bättre hastighet. 2.4 når ju längre men kan inte köra så höga hastigheter som 5 bandet gör. Men även om man kör de nyaste standarder för 5 bandet så man får ritkitgt bra hastigheter börjar det bli dåilgt med kanaler med många AP.
Jo håller med och själv har jag två Unifi AP'n som täcker huset inkl trädgården ca 700m2 utan problem.
Ha koll på firmware är viktigt för bästa prestanda.
 
S skaraborgsfakir skrev:
Kör inte den nya via mesh-teknik, och om du har tänkt koppar så blir längden lite intressant....
Koppar?
 
S skaraborgsfakir skrev:
Kör inte den nya via mesh-teknik, och om du har tänkt koppar så blir längden lite intressant....
Jag kör ingen via mesh, det är ju i princip bara telefonen som rör sig, allt annat är ju uppkopplat från samma plats. Men jag kan mycket väl ha missat va mesh är.
 
D Derbyboy skrev:
Jag kör ingen via mesh, det är ju i princip bara telefonen som rör sig, allt annat är ju uppkopplat från samma plats. Men jag kan mycket väl ha missat va mesh är.
Jo men du måste beskriva din situation bättre för har du redan 5-6 AP'n som du skriver så är något helt galet.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Jag vet, det är något skumt. Just nu har jag 4 stycken inkopplade inom 20x20 meter. En i krypgrunden, en utomhus under trallen, en i vardagsrummet och en i uthuset. Jag tror det kanske skulle bli bättre om jag satte som högre upp men det är liksom en avvägning mellan prestanda och om kabeldragning är möjlig.
 
  • Skärmdump av en app som visar Wi-Fi-signalkvalitet för olika enheter, indelade i kategorierna Great, Good och Poor, med signalstyrkan mätt i dBm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men hursom helst kommer ingen av mina AP nå ner i skogen, då behöver jag en ny ap.
 
D Derbyboy skrev:
Jag vet, det är något skumt. Just nu har jag 4 stycken inkopplade inom 20x20 meter. En i krypgrunden, en utomhus under trallen, en i vardagsrummet och en i uthuset. Jag tror det kanske skulle bli bättre om jag satte som högre upp men det är liksom en avvägning mellan prestanda och om kabeldragning är möjlig.
Jo men börja från grunden, vilken version av UniFi Network Application kör du?
Den här gavs just ut.
https://community.ui.com/releases/U...n-8-4-54/7b9da38c-22c5-4121-a1f9-f42c76b8935c
Sen utifrån den kan du då uppgradera alla AP'n till senaste version.
Plus att man tydligt ser eventuella fel.
 
Har du 4 st inom 20x20m och inte betongväggar är det stor risk att de krockar och bara sänker kvaliten. Är en hel del att tänka på när man sätter så många på liten yta.
Åter till din grundfråga så skulle jag om jag har möjlighet dra kabel till det nya området och där beroende på yta som ska täckas bestämma om jag vill ha ett stabilt nät som når långt (2.4) eller hög hastighet (5).
Eller kanske börja med att se om det du redan har krockar så illa att löser du detta kanske det du har når ditt du vill ha nätet. Eller kanske kan flytta ut en av de du har då den bara förstör där den sitter idag.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Har du 4 st inom 20x20m och inte betongväggar är det stor risk att de krockar och bara sänker kvaliten. Är en hel del att tänka på när man sätter så många på liten yta.
Åter till din grundfråga så skulle jag om jag har möjlighet dra kabel till det nya området och där beroende på yta som ska täckas bestämma om jag vill ha ett stabilt nät som når långt (2.4) eller hög hastighet (5).
Eller kanske börja med att se om det du redan har krockar så illa att löser du detta kanske det du har når ditt du vill ha nätet. Eller kanske kan flytta ut en av de du har då den bara förstör där den sitter idag.
Man ser eventuella krockar och dåliga AP'n i Unifigränssnittet och sammanfattningsbilden är då för WiFi.
 
  • Unifi-gränssnittets sammanfattningsbild visar WiFi-anslutningar, erfarenhet, aktivitet och meshing-status. Totalt 23 anslutningar, mest WiFi 4 och 5, alla "Excellent".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du blandar 2,4 och 5 så kan du få problem med att enheterna lägger sig på 2,4 GHz hela tiden. Jag fick mycket bättre prestanda i huset med enbart 5 GHz på ett SSID där. Sedan har jag ett annat SSID för 2,4 GHz för de prylar som kräver det och de som kräver längre räckvidd.

Ett av de stora problemen är att mikrovågsugn stör ut 2,4 GHz, vilket skapar intressanta effekter när enheterna har en tendens att välja 2,4 GHz först.

Så, jag hade testat att bara köra 5 GHz inomhus med alla krävande enheter och sedan köra ett separat SSID utomhus (och för de device som inte klarar 5 GHz inomhus)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.