Har du ens en aning om vad den gör?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jag rekommenderar starkt att du avstår från att koppla en vanlig stickpropp på ugnen. Det är tekniskt möjligt att göra och det är möjligt att få det att fungera men det är olämpligt och du uppvisar en så låg förståelse för hur detta fungerar att jag har svårt att se att det ska gå bra för dig. Du kommer skjuta säkringar regelbundet. Det är på lång sikt dåligt för din elanläggning.
 
  • Gilla
fribygg och 6 till
  • Laddar…
F Fabian S. skrev:
Japp och jag tänkte även koppla det med stickkontakt med jordfelsbrytare så jag inte skjuter säkringen.
En JFB hjälper INTE mot att skjuta säkringar!!!

Säkringar skyddar mot överbelastning.

JFB minskar personskador vid (jord)fel i apparater.
 
  • Gilla
Fabian S. och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag rekommenderar starkt att du avstår från att koppla en vanlig stickpropp på ugnen. Det är tekniskt möjligt att göra och det är möjligt att få det att fungera men det är olämpligt och du uppvisar en så låg förståelse för hur detta fungerar att jag har svårt att se att det ska gå bra för dig. Du kommer skjuta säkringar regelbundet. Det är på lång sikt dåligt för din elanläggning.
Japp, Jag ska testa nån gång sedan får av hör mig till någon elektriker.

tackar
 
Det du ska ha är en effektmätare, så slipper du gissa och testa.
Det brukar finnas billigt på loppisar.
Effektmätare för eluttag med digital display och tre knappar märkt UP, SET och FUNC.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

eller ännu enklare, en sån här:
Tuya Smart Plug med WiFi, energimätare, kompatibel med Alexa och Google Home, 20A EU-kontakt, säljs på AliExpress för 69,11 kr, rabatt 53%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Danne824 och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det du ska ha är en effektmätare, så slipper du gissa och testa.
Det brukar finnas billigt på loppisar.
[bild]
eller ännu enklare, en sån här:
[bild]
Grymt tips! tackar
 
tommib
Jag skulle avråda från det också, i alla fall de billigaste. Själva mätaren blir en möjlig källa till brand.

Effekten på plattor och ugn framgår normalt i manualen, ingen anledning att gissa.
 
  • Gilla
Fabian S. och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag skulle avråda från det också, i alla fall de billigaste. Själva mätaren blir en möjlig källa till brand.

Effekten på plattor och ugn framgår normalt i manualen, ingen anledning att gissa.
Tack för all hjälp 👍
 
Det kan vara allmänfarlig vårdslöshet att hålla på sådär. Brandmän och poliser vid platsen för en stor brand i Lilla Edet, där en villa brinner kraftigt och kraftig rök stiger mot himlen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Peter_Ker skrev:
Det kan vara allmänfarlig vårdslöshet att hålla på sådär. [bild]
Hej Peter.

Nejdå så långt ska inte gå🫤. Jag har bestämt mig att dra en trefas kabel till uterummet och göra rätt från början. Jag var mest nyfiken om hur och vad jag ska börja med.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
P Peter_Ker skrev:
Det kan vara allmänfarlig vårdslöshet att hålla på sådär. [bild]
Att hålla på sådär? Hur då "sådär"?
Att fråga hur man ska göra för att det ska bli bra?
 
P Peter_Ker skrev:
Det kan vara allmänfarlig vårdslöshet att hålla på sådär. [bild]
Överdramatisera inte. Används en del i taget, är det inget problem.

Brand på altanen uppstår nästan bara när folk kolgrillar eller askar ut kaminen och ställer spannen utanför altandörren.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Att sätta i en stickontakt från en pryl som kan dra 30A i ett uttag som är säkrat för 10A. Är extremt osannolikt att det skulle ge någon annan effekt än att säkringen löser ut.

Att däremot sätta en kontakt på en kabel till en sådan apparat bryter väl mot kravet om "nödig kännedom" om man ger sig på det. Man vet helt enkelt inte vad man håller på med, och då skall man avstå. Vet man inte vad man håller på med, så kan man ju råka göra ett riktigt farligt fel.
 
  • Gilla
Danne824 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Att däremot sätta en kontakt på en kabel till en sådan apparat bryter väl mot kravet om "nödig kännedom" om man ger sig på det. Man vet helt enkelt inte vad man håller på med, och då skall man avstå. Vet man inte vad man håller på med, så kan man ju råka göra ett riktigt farligt fel.
Vad är skillnaden på att sätta en 16A schukostickkontakt på en spis och den är avsäkrad med 10A kontra att sätta en 25A Norwescostickkontakt på en spis och den är avsäkrad med 20A?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Har du ens en aning om vad den gör?
TS har inte någon aning övht
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.