En sådan beräkning vore fantastisk.

Men det jag undrade var dragkraften vertikalt i den bakre infästningen eftersom jag hade hittat att ankarmassa och en M20 gängstången klarade ungefär 3 ton.

Eftersom jag själv inte kan räkna på nedböjningen så får jag testa mig fram. Börjar vid 4 meter, svajar det för mycket går jag ner till 3,8 meter, osv.
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
D
D Derbyboy skrev:
En sådan beräkning vore fantastisk.

Men det jag undrade var dragkraften vertikalt i den bakre infästningen eftersom jag hade hittat att ankarmassa och en M20 gängstången klarade ungefär 3 ton.

Eftersom jag själv inte kan räkna på nedböjningen så får jag testa mig fram. Börjar vid 4 meter, svajar det för mycket går jag ner till 3,8 meter, osv.
Ca 30 mm längst ut för en balk om 90x200 vid en stilla last om 1000 kg längst ut, egenvikt försummad, 8 GPa elasticitetsmodul antagen, linjär modell antagen (Euler-Bernoulli).

Mer antaganden: 4 m antaget, vertikal förskjutning satt till 0 vid ett stöd precis på mitten, vertikal och horizontell förskjutning satt till 0 vid inre stödet, dvs vinkeln är aldrig låst i någon del av balken.

Notera också död last, i praktiken har du något dynamiskt, rimligen ska någon norm följas typ Eurocode men känns överdrivet för din brygga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Tack

Tror max det kommer var 200-300 kg längst ut. Det blir en relativt smal brygga 1,4-1,6 och kommer i princip bara användas för att gå på och av en mindre motorbåt, tänk en större Buster.

Dock tänkte jag använda sparre på 75x200
 
D
D Derbyboy skrev:
Tack

Tror max det kommer var 200-300 kg längst ut. Det blir en relativt smal brygga 1,4-1,6 och kommer i princip bara användas för att gå på och av en mindre motorbåt, tänk en större Buster.

Dock tänkte jag använda sparre på 75x200
Resultaten beror linjärt mot bredden i ovan modell, så du får en faktor 90/75 mer utböjning. Detsamma gäller EJ för höjden vilket har ett exponentiellt beroende.

Men så har du tre sådana så det blir en faktor 90/(3*75) istället. Dock har du lokal utböjning i det som ska utgöra golvet vilket inte är med öht.
 
D
Friskrivning att alla beräkningar är gjorda på dass medelst mobil.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Hittade ett fel på tröghetsmomentet...

Nedböjning bör bli närmare 120 mm i mitt exempel med en 90*200-balk.

Nu ska jag göra annat. :)
 
120 mm det är ju sjukt mycket
 
D
Resultaten är också linjära mot lasten - halva lasten ger halva nerböjningen.

I praktiken kan det diskuteras men denna linjära teori är en vedertagen ingenjörsmetod som lärs ut på högskolor och universitet runt om i världen. Det gäller vid små deformationer, studenten lämnas dock själv till att avgöra vad som är en liten deformation. En tumregel kan vara att nedböjningen ska vara mindre än en faktor 10 av balkens längd men det beror på problemet och hur detaljerad analys en vill göra.
 
D
D Derbyboy skrev:
120 mm det är ju sjukt mycket
Ja men det är också en ensam träbalk, ganska löst inspänd, med 10 kN vilandes allra längst ut. Ni ska väl inte hänga tio personer där ute?

Hade varit lite bekymrad över böjspänningen i denna balk... :)
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Hittade ett fel på tröghetsmomentet...

Nedböjning bör bli närmare 120 mm i mitt exempel med en 90*200-balk.

Nu ska jag göra annat. :)
Jag tappade bort mig i beräkningarna.

Är slutsatsen att om du hänger 1000 kg längst ut en(1) 4m lång 90x200 balk som är fäst på mitten samt i ena änden att den kommer sjunka 120mm?

Om det sedan är 3st balkar fördelas vikten över dom och nedsänkningen minskar till en faktor 0,4 => 120mm*0.4 = 48mm?

Så på ren svenska kan du ställa 10st välbyggda personer längst ut på bryggan och den dippar då 5cm?

Förtydligar med att jag inte ifrågasätter utan frågar om jag tolkat det rätt :)

//Mirkan

Edit: förtydligande kom medans jag postade. :)
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Ett snabbt praktiskt test:
Palla upp balken i ytterändarna och hoppa på mitten. Då får du samma krafter som om den vore infäst i en ytterände och på mitten.
Alternativ till gängstänger på var sida om balken är balkar på var sida om gängstången.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.