RoTe RoTe skrev:
Jag minns förr när det fanns en maskin som man valde ett pris i med rullar sen bara matade den på med prislappar när man förde den över ytan på en produkt och vips satt där en liten papperslapp med en summa på. Tänk vilka tider va...
Och varför tror du detta är borta idag?
 
RoTe
13th Marine 13th Marine skrev:
Och varför tror du detta är borta idag?
Tror du jag är efterbliven? Vi pratar ju nödlösningar och jag nämnde en nödlösning herre gud.
 
  • Ledsen
Sernando
  • Laddar…
C
R Rkarlsson skrev:
Tror du att skatteverket tycker det är bätttre att stänga i 2 veckor och få in noll i skattemedel?
Skatteverket har inget utrymme för "tyckande" i det enskilda fallet, de är en myndighet med ett uppdrag.
Ser regelverket ut på ett visst sätt är det det de har att förhålla sig till.

Den som gör avsteg från regelverket gör sin egen avvägning. Du påstod att Skatteverket inte har några åsikter om det, men det är det naturligtvis risk för att de har om du inte utnyttjar något undantag i regelverket.
 
RoTe
C cpalm skrev:
Skatteverket har inget utrymme för "tyckande" i det enskilda fallet, de är en myndighet med ett uppdrag.
Omvärldsläget får förhoppningsvis svenska myndigheter att börja tänka ut krigs och krisplaner så att samhället kan fortsätta fungera någotsånär i händelse av krig eller kris...
 
  • Gilla
  • Älska
fribygg och 4 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Tror du jag är efterbliven? Vi pratar ju nödlösningar och jag nämnde en nödlösning herre gud.
Jadu, eftersom du kommenterade utan att citera något så var jag osäker på vad du menade med ditt inlägg, men bra nu förstår jag vad du menade och håller med att det inte är en dum nödlösning.

Frågan är hur hög tröskeln är att se till att ha maskin och fräsha etiketter hemma, samt en system att få ut priser och hur lång tid det tar att sätta etiketter på allt.
 
RoTe RoTe skrev:
Omvärldsläget får förhoppningsvis svenska myndigheter att börja tänka ut krigs och krisplaner så att samhället kan fortsätta fungera någotsånär i händelse av krig eller kris...
Vad jag har förstått så verkar tummen faktiskt vara åtminstone delvis ur och man kikar på just detta.
Mycket av livsmedelsförsörjningen är ju väldigt digitaliserad, automatiserad samt just-in-time och skulle vara väldigt sårbar om internet går ner.
 
C cpalm skrev:
Ser regelverket ut på ett visst sätt är det det de har att förhålla sig till.
Fast delar av regelverket skapar de själva.
 
RoTe
13th Marine 13th Marine skrev:
Frågan är hur hög tröskeln är att se till att ha maskin och fräsha etiketter hemma, samt en system att få ut priser och hur lång tid det tar att sätta etiketter på allt.
Det är ju upp till Sverige vad vi vill ha för beredskap helt enkelt. Finska staten har både livsmedelslager/medicinlager och avtal med beredskapsbutiker...
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
R
Fast inte Naiva Sverige! Inte behöver vi något, ingett ont kan hända oss herregud..
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det är ju upp till Sverige vad vi vill ha för beredskap helt enkelt. Finska staten har både livsmedelslager/medicinlager och avtal med beredskapsbutiker...
Så är det ju, spontant så är jag för att Sverige ska ha lämpliga beredskapslager.
 
C
Alfredo Alfredo skrev:
Fast delar av regelverket skapar de själva.
Det är sant i och med att SKV har förordningsrätt, men det innebär ju inte att man kan handlägga ärenden utifrån stundens godtycke.

Just alla snåriga regler kring kassaregister är ju SKV:s eget "verk", så det får väl anses avspegla deras "åsikt" om något. Lite av ett mästerverk i konsten att delegera tillsynsuppdraget till medborgarna själva genom att tvinga dem att övervaka sig själva, inklusive att betala kostnaden för det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Vilken krass och knasig inställning!
Å ena sidan är sådana som du förbannad på pizzaägare för ni förmodar att de inte betala skatt. Åt andra sidan klagas det på hur dyr pizzan ha blivit.
Vi vet att de inte betalar allt i skatt. Vi är ju inte blinda och ser att de inte slår in summan i kassan. Så gör taxiförare med, De slår inte in i taxametern om de märker att du är bra dragen och hoppas på kontanter.

Ja pizzan är brutaldyr, köpte en i fredags, och den var både dyrare och mindre mat på den. Men du kanske accepterar att betala svart och få mindre mat än vanligt?
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Då undrar man ju lite stillsamt vad du tycker om skattetrycket i Sverige...
Hur blev det intressant? Inget jag jublar över även om jag är beredd att betala för fri skola och sjukvård för alla. Tror fortfarande att den som gjort nuvarande system inte förstår procenträkning - 30% av lite blir lite, 30% av mycket blir mycket.
 
RoTe
MathiasS MathiasS skrev:
Hur blev det intressant?
Tänkte att du måste verkligen hata alla utgifter som inte gagnar dig personligen. Sen har vi ett "lite" högre skattetryck än 30%, men det vet du väl.
 
Som en parentes så har Tanzania som en del i bekämpandet av skattefusk och korruption gjort det straffbart att som kund inte kunna producera ett korrekt kvitto, precis som i Italien och restauranger.

Det tvingar företagen att redovisa skatter eftersom kunden kräver kvitto.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.