Vi tillträdde ett hus den 29e mars i år och jag upptäckte idag när jag rev det gamla golvet för att lägga nytt att huset har satt sig, mitten av huset har alltså sjunkit ner 0.5-1 cm ungefär.

I besiktningsprotokollet nämns inget om detta dock anmärker besiktningsmannen på att tapeten har släppt och bubblat upp på vissa ställen. Såhär i efterhand förstår jag att det beror på sättningen då den vägg där tapeten släppt ligger i samma linje.

Krypgrunden grävdes ur för flera år sedan och är antagligen anledningen till att huset har rört på sig.

Jag upptäckte felet när jag gick på det nya golvet och det kändes som att det helt plötsligt lutade lite, jag la ut ett långt vattenpass och libellen påvisade lutning, vi har alltså gått på det gamla golvet i flera månader utan att känna någon lutning.

Till saken hör att det är ett dödsbo, säljaren är dottern och änkan så sannolikt har dessa inte känt till felet.
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hur gammalt är huset? När är det byggt?
 
Pockie Pockie skrev:
Vi tillträdde ett hus den 29e mars i år och jag upptäckte idag när jag rev det gamla golvet för att lägga nytt att huset har satt sig, mitten av huset har alltså sjunkit ner 0.5-1 cm ungefär.

I besiktningsprotokollet nämns inget om detta dock anmärker besiktningsmannen på att tapeten har släppt och bubblat upp på vissa ställen. Såhär i efterhand förstår jag att det beror på sättningen då den vägg där tapeten släppt ligger i samma linje.

Krypgrunden grävdes ur för flera år sedan och är antagligen anledningen till att huset har rört på sig.

Jag upptäckte felet när jag gick på det nya golvet och det kändes som att det helt plötsligt lutade lite, jag la ut ett långt vattenpass och libellen påvisade lutning, vi har alltså gått på det gamla golvet i flera månader utan att känna någon lutning.

Till saken hör att det är ett dödsbo, säljaren är dottern och änkan så sannolikt har dessa inte känt till felet.
Felet fanns och var synligt för er om ni kollat golvet noga, tyvärr inte dolt fel.
 
  • Gilla
Lintto1 och 7 till
  • Laddar…
I och med att du märker det när du går på golvet så kan det inte räknas som dolt fel, då du, som du gjort nu, enkelt kan lägga ett vattenpass och se att det lutar.
 
  • Gilla
Pockie
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur gammalt är huset? När är det byggt?
2004
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
G GammaltSomNytt skrev:
I och med att du märker det när du går på golvet så kan det inte räknas som dolt fel, då du, som du gjort nu, enkelt kan lägga ett vattenpass och se att det lutar.
Svårt att bevisa för mig men det märktes inte på det gamla golvet. Platsen är en högtrafikerad yta så vi borde rimligtvis ha märkt det. Angående vattenpasset så borde man ha upptäckt det innan köp möjligtvis.
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Pockie Pockie skrev:
Svårt att bevisa för mig men det märktes inte på det gamla golvet. Platsen är en högtrafikerad yta så vi borde rimligtvis ha märkt det. Angående vattenpasset så borde man ha upptäckt det innan köp möjligtvis.
Kan det vara så att delar av det du rivit bort för det nya golvet "balanserade ut" golvet och gjorde det rakt, men att det nu saknas? Kanske någon skiva eller lager av papp.

Hade det i mitt hus på ett par reglar som var monterade för lågt, då hade man kört in en tunn skiva under parketten där.
 
  • Gilla
Pockie och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Pockie Pockie skrev:
2004
Ok, 20 år. Man kan nog räkna med lite skavanker på ett 20 år gammalt hus. Och 0,5-1 cm nedsjunket golv är ju rätt marginellt. D v s frågan är om det ens kvalificerar som fel, det är s a s förväntat på ett äldre hus.

Mer intressant är ju om detta indikerar något mer allvarligt med plintar och bärlina i grunden?
 
  • Gilla
Pockie
  • Laddar…
Om huset nu är stabilt, är det något som ligger i min upplysningsplikt vid försäljning?
G GammaltSomNytt skrev:
Kan det vara så att delar av det du rivit bort för det nya golvet "balanserade ut" golvet och gjorde det rakt, men att det nu saknas? Kanske någon skiva eller lager av papp.

Hade det i mitt hus på ett par reglar som var monterade för lågt, då hade man kört in en tunn skiva under parketten där.
Det finns för mycket diffusionsspärrplast för golvytan och just där är den knölig så det är möjligt att det var den som balanserade upp golvet, det fanns även några spikskallar som stack upp som man såg avtryck av i lumppappen, återigen svårt för mig att bevisa dock...

Vi är i övrigt nöjda med huset och kommer bo kvar länge. Om det visar sig att huset är stabilt och inga följdproblem uppstår, ligger det i min upplysningsplikt om vi någon gång säljer? Med det menar jag inte att undanhålla information utan snarare att det är att likställa med att det inte är något fel mer än att golvet lutar svagt just där.
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ok, 20 år. Man kan nog räkna med lite skavanker på ett 20 år gammalt hus. Och 0,5-1 cm nedsjunket golv är ju rätt marginellt. D v s frågan är om det ens kvalificerar som fel, det är s a s förväntat på ett äldre hus.

Mer intressant är ju om detta indikerar något mer allvarligt med plintar och bärlina i grunden?
Jag som lekman har inte reagerat på något i källaren, inga sprickor eller så. För att ta reda på det måste vi ta in byggnadsingenjör. Besiktningsmannen har inte reagerat på något i källaren annat än fuktigheten (något vi har avhjälpt med luftavfuktare som funkar kanon)
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
Pockie Pockie skrev:
Om huset nu är stabilt, är det något som ligger i min upplysningsplikt vid försäljning?
Nej, upplysningsplikten är mycket begränsad. Man säljer huset i det skick som det är och det ligger en tung undersökningsplikt på köparen.

Men så finns ju ofta en frågelista som man som säljare får från mäklaren. Där brukar efterfrågas vilka brister man känner till på huset. Och då blir det en bedömningsfråga. Tycker du detta är ett problem som är relevant för affären så bör du lista det. Om du hanterar lutningen genom att lägga den nya golvet i våg så skulle nog de flesta inte lista det - det är ju då åtgärdat.

Jg tror det är mer regel än undantag att golv i småhus lutar 0,5-1 cm.
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 8 till
  • Laddar…
Om du inte är orolig finns ingen anledning att ta in någon expert.
Om det hade varit sättningar så hade det troligtvis synts i källaren. Alla byggnader rör sig. Det spelar ingen roll hur det är byggt.
Alla byggnader sätter sig. Hur mycket är frågan.
Men för att det ska vara ett ersättningsbart fel, så måste det finnas ett fel. Om golvet skulle sjunka 1cm på säg 10år Så är det inget jag skulle oroa mig.

Kolla hur nivåskillnaden är i vinter.
 
Som tidigare nämnts, är det ens ett fel? Ett 20 år gammalt hus som är 0,5-1cm skevt är väl inte ens något att anmärka på?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Om vi pratar om 5 - 10mm nivåskillnad på ett helt våningsplan mellan hög och lågpunkt så skulle jag t.om. vilja säga att detta är inom produktionstolerans. Alltså du kan inte ens förvänta dig att ett nybyggt hus är bättre än detta. Jag har svårt att förstå hur ni kan märka av denna lutning, det måste i så fall röra sig om en nivåskillnad på 5-10mm på ett betydligt mindre område?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Det är väl närmast omöjligt att få ett träbjälklag helt plant, för då måste alla golvbjälkar vara något bananformade för att kompensera för vikten, vilket i praktiken är omöjligt.
Så strunta i att anlita någon "expert" och köp öl för pengarna istället, för det du beskriver är inget fel över huvud taget.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.