13th Marine 13th Marine skrev:
Jag svarade här istället, så kan vi vara OnT.
[länk]
Klokt. Kan inte ni andra som vill prata kontanter också gå över dit nu?
 
  • Gilla
bygg_katt och 4 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men jag håller inte med om detta alls, för se bara narkotika försäljningen som man har sett på nyheterna så swishar de allra flesta sina privata köp vad jag har uppfattat det som..
Du kommer Aldrig att få bort de kriminella genom att ta bort konstanter, dom ligger alltid steget före..
Kan inte förstå varför vi i Sverige ska driva detta med kontantlöst så hårdt och långt när övriga världen inte gör det, räcker att bara kolla på våra grannländer som använder kontanter mycket mer än vi gör..
Nee det är dags att Naiva svearike rycker upp sig och slutar med dessa dumheter som bara försvårar för många..
Här kan du läsa lite om hur stort problemet faktiskt är. Runt kapitel 5 om du inte vill läsa hela.

https://polisen.se/siteassets/dokum.../penningtvatt-genom-utforsel-av-kontanter.pdf

Att få bättre kontroll på kontanterna löser knappast alla problem, men det försvårar.

Driver vi verkligen kontantlöst så hårt i Sverige? Vi är relativt duktiga på digitalisering och de flesta föredrar att inte betala kontant så det är ju naturligt att det syns mest. Fortfarande tar 9 av 10 butiker emot kontanter enligt Svensk Handel, så frågan är om ditt kontantproblem verkligen är så stort. Att stå utanför det digitala samhället är antagligen mycket svårare, men det beror ju också på att sådana manuella rutiner ÄR mycket krångligare. Och nu när man får betala för sin icke digitala tjänst så gnälls det om det också.
 
R
MathiasS MathiasS skrev:
Här kan du läsa lite om hur stort problemet faktiskt är. Runt kapitel 5 om du inte vill läsa hela.

[länk]

Att få bättre kontroll på kontanterna löser knappast alla problem, men det försvårar.

Driver vi verkligen kontantlöst så hårt i Sverige? Vi är relativt duktiga på digitalisering och de flesta föredrar att inte betala kontant så det är ju naturligt att det syns mest. Fortfarande tar 9 av 10 butiker emot kontanter enligt Svensk Handel, så frågan är om ditt kontantproblem verkligen är så stort. Att stå utanför det digitala samhället är antagligen mycket svårare, men det beror ju också på att sådana manuella rutiner ÄR mycket krångligare. Och nu när man får betala för sin icke digitala tjänst så gnälls det om det också.
Har inte tid just nu o läsa men gör det ikväll eller kommande dagar👍
 
GAAAAHHHH!!!

En del ska bara inte ha eget hus, än mindre ett lantställe med eget vatten och allt annat...

Förra vintern hjälpte jag ett par bekanta som helt plötsligt hade fått problem med vattnet, dom gissade själva på elproblem med pumpen.
Det visade sig att ett rör hade frusit sönder i gäststugans badrum p.g.a. att de hade stängt av värmen.
Tur i oturen så funkade golvbrunnen som den skulle och vi hittade till slut en avstängningsventil i pumphuset på gäststugans ledning.

Häromdagen behövde dom hjälp igen då vattnet återigen var borta.
Gissa om röret fortfarande var trasigt och att ventilen stod öppen igen...
 
  • Haha
  • Wow
  • Ledsen
Klass0n och 6 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag ser bara två kategorier som använder kontanter. Det ena är utländska hantverkare som jobbat svart, det andra är folk som säljer knark.
För några månader sedan betalade jag matkundvagnen kontant då kortsystemet låg nere. Då jag är ursvensk och ingen hantverkare antar jag att det även låg lite knark bland matvarorna. 🤔
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 6 till
  • Laddar…
WAAAAAAAAGH....

Sista dagen på semestern 😓
 
  • Ledsen
kashieda och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag ser bara två kategorier som använder kontanter. Det ena är utländska hantverkare som jobbat svart, det andra är folk som säljer knark.
Det är detta uttalande du behöver revidera, inte bortförklara, för få slut på denna diskussion och låta tråden återgå till topic.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
När inklädnaden av tanken började bli klar märker jag att det droppar från den... Jag repade den med en skruv 🤬😭🤬😭🤬😭🤬 GAAAAHHHH!!!
 
  • Trätank med skyddande inklädnad, byggmaterial och verktyg på marken, vattendroppar synliga på tanken under en verandasida av ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Droppande vatten från en tank med repad yta och mossa på jorden under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En tumme pekar på en repa på en grå tank i metallstativ, repan orsakad av en skruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Gilla
Workingclasshero och 10 till
  • Laddar…
4774
T Thomas_Blekinge skrev:
Två gubbar?
Självklart 😄
 
4774
13th Marine 13th Marine skrev:
WAAAAAAAAGH....

Sista dagen på semestern 😓
Stackare, lider med dig 😥
 
4774
Manganbangan Manganbangan skrev:
När inklädnaden av tanken började bli klar märker jag att det droppar från den... Jag repade den med en skruv 🤬😭🤬😭🤬😭🤬 GAAAAHHHH!!!
Fy bövelen vad sne jag skulle bli på mig själv. Inte roligt ❤️
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Fy bövelen vad sne jag skulle bli på mig själv. Inte roligt ❤️
Frågan är om man ska försöka laga eller gräva bort den köpa en ny för 400kr🤔
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Hus tomte
Manganbangan Manganbangan skrev:
Frågan är om man ska försöka laga eller gräva bort den köpa en ny för 400kr🤔
Smälta ihop med lödkolv kanske🤔
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är detta uttalande du behöver revidera, inte bortförklara, för få slut på denna diskussion och låta tråden återgå till topic.
Varför det? Det är min subjektiva observation. Den är varken rätt eller fel utan just min observation. Ska jag ljuga och säga att jag ser många andra som handlar med kontanter också?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Varför det? Det är min subjektiva observation. Den är varken rätt eller fel utan just min observation. Ska jag ljuga och säga att jag ser många andra som handlar med kontanter också?
Inte bortförklara sa jag. Ingen (ärlig) människa har det umgänge du antyder att du har, eller den syn du har på helt okända personer som har kontanter i näven.
 
  • Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.