Tack för länken Kasch!
Ja, det är ju ett dilemma om plasten åldras och gulnar snabbt och att detta sker än snabbare vid värme. Med tanke på detta är det måhända ändå bäst att använda glas. Vore inte dumt att "komma över" glasrutor med vakuum mellan eller 6mm tjocka glasrutor, som jag fick inmonterat över mina befintliga vanliga tvåglas i somras. Dessa rutor monterades för att dämpa ljudet från järnvägen och kostade mig inget.:)
 
Har med intresse läst denna tråd. Jag har massor med gamla fönsterrutor hemma så det blir enkel match att fixa en sådan här. Min tanke är dock att använda varmluften till att torka och värma krypgrunden. Jag har ett årsmedel på 90% fuktighet under huset och det oroar mig. Det jag är osäker på är om den varma luften kommer att kylas ner och kondensera väl inne i grunden. Eftersom luften kyls av nere i grunder ökar den relativa fuktigheten. Alternativet kanske skulle vara att sätta en avfuktar i direkt anslutning och som går på samma differensmakapär (slår på samtidigt som fläkten). De billiga avfuktarna har problemet att de har en sämre effekt vid låga temperaturer. Om man kör in varm luft bör det därför inte vara något problem. Resultatet skulle då enligt min hypotes bli att man får in en varm och avfuktad luft som både värmer och torkar grunden. Läste dock att man inte ska ha övertryck i grunden och därför suga in luften i stället för att trycka in den. Här har jag inte något förslag på lösning än.
 
Kan nog vara lite vanskligt att trycka in varm luft
 
Till Chrille K

Hejsan, jag har samma funderingar , vi har ca 90 % luftfuktighet i grunden på sommaren.

Vi har en sluttning mot ena sidan på huset. Där har jag tänkt gräva ett dike och lägga ner dräneringslang samt fylla igen med singel.

Sedan har jag tänkt isolera marken i grunden,samt mot grund murarna med cellplast,idag är det bara plast mot marken.

Och sedan prova med en hemma byggd luftsolfångare som tar luften från grunden och värmer den för att sedan skicka in den igen.

Och hoppas då att luften inte ska kondenseras mot marken när den är isolerad och lite varmare.

Samt följa allt med en trådlös hygrometer.
 
Bra idé Starion att ta luften från grunden då blir det inget problem med övertryck. Det är svårt att veta om fukten kommer från marken eller från luften tycker jag. Temperaturen under huset är tämligen konstant året runt. Jag mäter också med trådlösa givare (från Conrad.se för en tusenlapp). Jag har ett års mätning nu och situationen är inte direkt angenäm. Jag har en svag sluttning mot huset från ena sidan. Alternativet man också kan ta till är att sätta in ordentlig avfuktare men det kostar en del både i investering och drift. Att leda bort vattnet från stuprören är också viktigt vilket bara är gjort på halva huset.
 
Funderar också på att bygga en luftsolfångare och sätta på garaget i kombination med en luftvärmepump.
Det jag funderar allra mest på är om solfångarna ger nått på vintern, någon som har erfarenheter?
/Pake
 
Vi får väl se kommande vinter om min luftsolfångare ger något.
Max temp på den inblåsta luften i september månad blev 68 grader.
 
Hur funkar det med att värma luften i grunden? Blir det även torrare? eller är det samma fuktighet i luften och man bara skapar ett bättre klimat för diverse mögelsvamp?
Borde det inte i så fall funka lika bra med att dra ner lite värme i krypgrunden??
 
Hur går det med din luftsolfångare tompas11?
 
Jo tack det går bra, men nu i mörka och gråa december så ger den naturligtvis så gott som ingenting. Kom upp i 26 plusgrader igår och då var det 8 minus ute. Vi får väl se längre fram på det nya året vad den kan ge. Ska när vi går mot ljusare tider bygga ut den så att den totala ytan blir någonstans runt 4 kvm. Så jag är vid gott mod som du kanske förstår.:)

Och idag, 19/12 blev max. temp. +30,6°C !
 
Gratis är gott! Blir till att bygga en så fort jag får tid :)
Go jul!
 
God Jul och ett Gott Nytt Solfångarår!
 
  • santa_on_pc-AGOL.gif
Luftsolfångare kanske är "lite" off-season just nu, men jag är ändå nyfiken. Se min tråd http://forum.byggahus.se/solv-rme-vindkraft/84102-luftsolf-ngare-till-krypgrund.html. Det finns ju liknande planer även i denna tråd, så Starion och Chrille K, har någon av er gjort slag i saken och knåpat ihop en luftsolfångare till krypgrunden?
Som sagt var har jag också sådana planer, men jag tänkte använda den som ett komplement till min avfuktare. Intressant att få lite input från någon som använder luftsolfångare till sin krypgrund!
 
Rozeman skrev:
Luftsolfångare kanske är "lite" off-season just nu, men jag är ändå nyfiken. Se min tråd [länk]. Det finns ju liknande planer även i denna tråd, så Starion och Chrille K, har någon av er gjort slag i saken och knåpat ihop en luftsolfångare till krypgrunden?
Som sagt var har jag också sådana planer, men jag tänkte använda den som ett komplement till min avfuktare. Intressant att få lite input från någon som använder luftsolfångare till sin krypgrund!
Hej!
I den här tråden kan du kika på min luftsolfångare som jag använder till att värma krypgrunden:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=9507.msg100696#msg100696

Jag har gjort ett par små förändringar sedan dess i syfte att få ut med värme från den.
 
Nice bygge!:)
Jag har dock lite frågor:
- Har du "bara" luftsolfångaren för att hålla fuktigheten nere, eller har du som jag en avfuktare som står för huvuddelen(?) av avfuktningen?
- Är det bara fläkt på utblåset, eller har du någonting för insuget också?
- Fläkttyp, PC-fläkt köpt i dataaffär?
- Termostat?
- Har du någon koll på luftfuktighet och temperatur i krypgrunden före/efter installationen av luftsolfångaren?
- Har du isolerat krypgrunden? I så fall med vad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.