MathiasS MathiasS skrev:
Stoppa är ett starkt ord. Försvåra är ett bra ord. Det får vi vara nöjda med.
Ja absolut ska kriminell verksamhet motarbetas.
Sen är frågan hur mycket inskränkningar man är beredd att göra. Att avskaffa kontanter är inte något jag tycker är en bra idé.
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Ja absolut ska kriminell verksamhet motarbetas.
Sen är frågan hur mycket inskränkningar man är beredd att göra. Att avskaffa kontanter är inte något jag tycker är en bra idé.
Vem har sagt att kontanter ska avskaffas? Inte jag iallafall. Däremot använder jag inte kontanter själv och är inte intresserad av att betala för andras behov av kontanter.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Vem har sagt att kontanter ska avskaffas? Inte jag iallafall. Däremot använder jag inte kontanter själv och är inte intresserad av att betala för andras behov av kontanter.
På vilket vis betalar du när jag använder kontanter?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Fast klädbutik vs matbutik har ganska olika köp profiler, två par jeans för 2000 kr eller en kundvagn fylld med blandade produkter är ganska stor skillnad i att handskriva kvitton för, samt troligen väldigt annorlunda system för automatisk beställning av nytt baserat på vad som köps.
Notera att det är inget måste att skriva kvitto, bara om kunden begär det. På Bolaget erbjuds man kvitto men vill man inte så trycker dom inte ut något.
Där kan jag f ö alltid tvätta mina knarkpengar.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Och produkterna har väl prislapparna hängandes på? Det är sällan jag varit med om att kassören i matbutiken kan priset på varan utantill.
Kassörskorna på Lidl och Aldi i Tyskland kunde alla priser utantill och hackade in priserna i kassan snabbare än man kunde lägga upp varorna. Så visst går det.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Där kan jag f ö alltid tvätta mina knarkpengar.
Japp, droghandel är alltid optimerad 😉
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Kassörskorna på Lidl och Aldi i Tyskland kunde alla priser utantill och hackade in priserna i kassan snabbare än man kunde lägga upp varorna. Så visst går det.
Fast nu är du i en butik som i så fall har ett helt annat system, visst i Sverige kanske de kan koden för viss frukt om de jobbat ett tag, men alla andra gånger har de behövt ringa en kollega som går och kollar.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
nino nino skrev:
När lokala pizzerian fick kortterminal så började jag använda kortet där, alltid, och förmodligen många med mig.
Efter någon månad så var kortläsaren förpassad till under disk och den var "trasig" ibland tills man ångrade sin beställning då åkte den fram 🙂
Vet inte om det är en skröna eller på riktigt men pizzagubben beställde en ny bil och kom varje vecka med en påse sedlar för att betala av bilen tills den blev levererad 😄
Det är precis så man när fördomar! Som man sa förr (och pekade på valfri folkgrupp): dom äter småbarn!
F ö finns det inget olagligt att avbetala en bil med kontanter.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe
Jag minns förr när det fanns en maskin som man valde ett pris i med rullar sen bara matade den på med prislappar när man förde den över ytan på en produkt och vips satt där en liten papperslapp med en summa på. Tänk vilka tider va...
 
  • Haha
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag betalar uteslutande med kort på pizzerian, och tar även kvittot. De får ju ändå betala skatt när de slänger skiten i skogen tycker jag. För det kom fram att de inte har soptömning och deras skit hittades i skogen =)

Ja jag byter pizzeria emellanåt skandalerna.

De flesta pizzeriorna tar helst kontanter, men sedan de höjde alla pizzorna 50-70 spänn så ska de fan inte ha svart.

Då får de slänga pizzan om den är "trasig"
Vilken krass och knasig inställning!
Å ena sidan är sådana som du förbannad på pizzaägare för ni förmodar att de inte betala skatt. Åt andra sidan klagas det på hur dyr pizzan ha blivit.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är precis så man när fördomar! Som man sa förr (och pekade på valfri folkgrupp): dom äter småbarn!
F ö finns det inget olagligt att avbetala en bil med kontanter.
Nej så klart är det lagligt att göra det men inte så vanligt, speciellt inte i påse med mestadels 10 50 och 100 lappar och en gång i veckan...
Men som sagt så vet jag inte om det är en skröna, men jag vet att han kom i en ny bil i samma veva.
 
Unikt namn
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är precis så man när fördomar! Som man sa förr (och pekade på valfri folkgrupp): dom äter småbarn!
F ö finns det inget olagligt att avbetala en bil med kontanter.
Knappast fördommar att svarta pengar varit vanligt på en stor mängd pizzerior och andra restauranger.

Det är ju därför SKV hittar på att kortterminaler ska vara uppkopplade m.m.

När jag i min ungdom jobbade i restaurang så användes demoläget under dagen. Vid stängning aktiverades det skarpa läget i kassaparaten och en lagom mängd sålda maträtter fick riktiga kvitton. Resten av dagskassan hamnade i ägarens sedelklämma.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Jag har också jobbat i butik där vi använt demo läget, är väl snart 30år sen.
Om det kom en utländsk kund och frågade om taxfree så slog man över till demo och prutade lite lagom efter man förklarat att vi inte var anslutna.
 
D Dilato skrev:
På vilket vis betalar du när jag använder kontanter?
Kontanthantering är dyrt. Se till att styra alla relaterade kostnader till kontantbetalande kunder. Samma sak med manuell hantering av ärenden på banken osv, jag vill inte finansiera sådant.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
RoTe
MathiasS MathiasS skrev:
Kontanthantering är dyrt. Se till att styra alla relaterade kostnader till kontantbetalande kunder. Samma sak med manuell hantering av ärenden på banken osv, jag vill inte finansiera sådant.
Då undrar man ju lite stillsamt vad du tycker om skattetrycket i Sverige...
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.