På en grovdammsugare med "verktygsuttag" så har verktyget alltid ström och när effektuttaget går över någon gräns (pss som master/slave-uttag) så startar dammsugningen. Lasern kommer att lysa utan att dammsugaren börjar gå. Sedan kan du givetvis alltid starta dammsugaren manuellt också när så önskas...
 
  • Gilla
andreascarlsson och 2 till
  • Laddar…
Jag har en Stanley SXVC30XTDE från Jula som funkar så kopplat till min Bosch gersåg. Lasern lyser hela tiden men den drar inte ingång dammsugaren förrän man börjar såga.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
D
V VLJ skrev:
Jag har en Stanley SXVC30XTDE från Jula som funkar så kopplat till min Bosch gersåg. Lasern lyser hela tiden men den drar inte ingång dammsugaren förrän man börjar såga.
Ditto med min Pullman S25 och Ma-skita kap/ger.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
K
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Tack för svar! :)

För att vara extremt övertydlig (och med risk för att verka helt dum i huvudet):
Jag kopplar till strömmen till sågen, lasern på sågen lyser. Dammsugaren är inte igång.
Jag lägger virket på sågbordet och justerar in det. Dammsugaren är inte igång.
Jag startar sågen med hjälp av knappen, sågbladet startar och dammsugaren startar också.

Funkar det så? Hur fasiken vet dammsugaren att sågen har startat? Belastning? Internationellt sågstartarsystem? 🤔

"Det är bättre att fråga och verka dum, än att förbli det."
För att vara extremt övertydlig. Alla grovdammsugare som nämnts har exakt denna funktion. Din lilla laserstråle lyser men när effekten överstiger en viss nivå (dvs du sågar) så går dammsugaren igång. Master/slave grenuttag fungerar exakt så även den.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fasiken vad grymma ni är, tack för alla svar! 👏👍👍👍
Nu är bara frågan varför jag inte har köpt en dylik dammsugare tidigare… 😂
 
  • Gilla
Drmek och 3 till
  • Laddar…
O
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Fasiken vad grymma ni är, tack för alla svar! 👏👍👍👍
Nu är bara frågan varför jag inte har köpt en dylik dammsugare tidigare… 😂
Det är bra att du inte gjort det! För nu kommer du uppskatta den något otroligt mycket mer. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Frunihuset20 och 4 till
  • Laddar…
D
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Fasiken vad grymma ni är, tack för alla svar! 👏👍👍👍
Nu är bara frågan varför jag inte har köpt en dylik dammsugare tidigare… 😂
Lycka till med inköpet.och.i sann Byggahus-anda föreslår jag du köper high-end-dammsugaren direkt, det ska stå Festool eller Pullman-Ermator på den. :D Viktigt är att du har H13-filter, automatisk skak på den.
 
  • Haha
Peter_Ker och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Min Kärcher WD3 hade samma funktion, men WD4 och WD5 hade det inte.
Minns jag inte helt fel då gick dammsugaren några sekunder efter man släppt knappen på sågen/slipen etc, men jag kan inte svära på det.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Innan du trycker på köp-knappen, kolla vilken effekt ”verktygsuttaget” tål.
Jag köpte en Nilfisk multi II 30T och körde med kap/ger. Tyckte det luktade lite konstigt och efter ytterligare några sågsnitt släppte dammsugaren ut den magiska blå röken och den gick inte mer.
Lämnade tillbaka den och fick den reparerad på garanti, men nu hade de klistrat en lapp med ”Max 1150w” på uttaget, klart mindre än de 1500w sågen drar i starten.
 
  • Gilla
PNI och 7 till
  • Laddar…
Tack för att du påpekade det @fredrik.johansson! Det är precis samma modell av dammsugare som jag har. Tur att jag inte testade den för att visa TS då 😅

Vilket klent effektuttag alltså! Nu skriver de max 1100W (iaf på Bauhaus). Dock borde dammsugaren klara av startströmmar bra mycket högre än så tycker man.
Fairlane Fairlane skrev:
Min Kärcher WD3 hade samma funktion, men WD4 och WD5 hade det inte.
Minns jag inte helt fel då gick dammsugaren några sekunder efter man släppt knappen på sågen/slipen etc, men jag kan inte svära på det.
Så gör ovannämnda Nilfisk. Det är en bra funktion tycker jag, för det hänger alltid kvar en del damm och skit i luften, så det är bara bra att den går en stund extra s.a.s
 
  • Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Kärchers dammsugare verkar tåla 2100 W i uttaget, så ur den aspekten är de bättre åtminstone.
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Nilfisk har den funktionen.
 
boschkenta
Något att också ha i åtanke är att ska du använda en sådan funktion måste sågen + dammsugarens sammanlagda effekt inte överstiga det dina säkringar tål. Bosch GCM 8 ligger på 1600w så då har du 700w kvar på en standard 10A säkring. Köp då inte en rejäl dammsugare på ex 1200w för då går det inte :)

Har du en 16A säkring har du hela 3680w att leka med så då kan du ignorera mitt inlägg!
 
  • Gilla
PNI
  • Laddar…
O
boschkenta boschkenta skrev:
Något att också ha i åtanke är att ska du använda en sådan funktion måste sågen + dammsugarens sammanlagda effekt inte överstiga det dina säkringar tål. Bosch GCM 8 ligger på 1600w så då har du 700w kvar på en standard 10A säkring. Köp då inte en rejäl dammsugare på ex 1200w för då går det inte :)

Har du en 16A säkring har du hela 3680w att leka med så då kan du ignorera mitt inlägg!
Det går bra att köra högre effekt då varken sågen eller dammsugaren använder maxeffekten speciellt länge och sällan samtidigt.
 
  • Gilla
Elofsson och 3 till
  • Laddar…
H
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.