MathiasS MathiasS skrev:
Men @TypRätt har en poäng. Man kan inte förvänta sig att fordonet som kommer kör dubbelt eller tredubbelt mot hastighetsgränsen på platsen och det är väldigt svårt att bedömma hastigheten på en mc som närmar sig. Även om man bara kör ut när man inte ser ett fordon kan det bli problem när något som kör så fort närmar sig - även om siktsträckan är lång tar det bara några sekunder för ankommande fordon att nå de utkörande bilen och då kan det sluta lite hur som helst. Finns bara en lösning på det och det är att inte köra 160 där det finns anslutande vägar. En rätt enkel regel, speciellt om man vill överleva på MC.
Just så.

Utfarten på riksvägen här är ett bra exempel.
Skyltat 50 km/h, sikten där man kör ut räcker till kanske 70 men kommer någon fortare blir det tight, han syns för sent. För riddaren av bråttom räcker siktsträckan upp till kanske 90 för reaktion och broms beroende på fordon men sen smäller det.
 
Hur många gånger har jag kört om en motorcykel över 400 kubik? Ungefär 0 ggr. Har haft körkort i 40 år. Kör jag 45 i samhälle så kör alltid mc i kapp, om man har någon bakom sig. Min syn är att nästan alla mc förare ligger 10-30 över om man inte tokkör på ett hjul i kanindräkt.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Fairlane
S Sernando skrev:
Ja jag måste ofta bromsa in för idioter som resonerar som du gör och då vare sig jag kör lagligt eller över hastighetsgränsen.
Det kan inte vara vanligt. Om du vare sig kör lagligt eller över hastighetsgränsen så kör du väl olovligt långsamt och då borde det inte hända så ofta...
 
S Sernando skrev:
Du resonerar som de tomtar, som anser att, bara de har svängt ut på en väg, är det upphinnande fordon som har väjningsplikt. 🤬

Kör inte ut på en väg, om du inte har fritt och om du ändå gör det, så gasa fanimej upp kvickt, så du inte hindrar de som färdas på vägen du svänger ut på.

Ja jag måste ofta bromsa in för idioter som resonerar som du gör och då vare sig jag kör lagligt eller över hastighetsgränsen.
Jag vet inte om du läste det jag skrev men prova att göra det en gång till och läs ditt svar och resonemang och se om du verkligen tycker att jag skrev det du antyder.

Men visst ja alltså om du kommer i 3x angiven hastighet (på en MC) då kan jag gladeligen ta dig i bakre kofångaren för då kanske jag räddar livet på någon annan. Tycker du att det är upp till andra att ta hänsyn till din vansinnesfärd ska du inte vara på vägen på vare sig 2 eller 4 hjul. 😡

Är det så att du enbart är sur på folk som svänger ut framför i rimligt tempo framförda fordon (angiven hastighet + ~20km/h) är jag helt på din sida och du har enbart missförstått mitt tidigare inlägg. 🙂
 
S
Fairlane Fairlane skrev:
Det kan inte vara vanligt. Om du vare sig kör lagligt eller över hastighetsgränsen så kör du väl olovligt långsamt och då borde det inte hända så ofta...
Om du läser igenom det jag skriver, så inser du att du har läsproblem. Du måste läsa alla ord i meningen innan "lagligt", samt förstå normal meningsbyggnad. 👌
 
  • Haha
Bo.Siltberg
  • Laddar…
S
T TypRätt skrev:
Jag vet inte om du läste det jag skrev men prova att göra det en gång till och läs ditt svar och resonemang och se om du verkligen tycker att jag skrev det du antyder.

Men visst ja alltså om du kommer i 3x angiven hastighet (på en MC) då kan jag gladeligen ta dig i bakre kofångaren för då kanske jag räddar livet på någon annan. Tycker du att det är upp till andra att ta hänsyn till din vansinnesfärd ska du inte vara på vägen på vare sig 2 eller 4 hjul. 😡

Är det så att du enbart är sur på folk som svänger ut framför i rimligt tempo framförda fordon (angiven hastighet + ~20km/h) är jag helt på din sida och du har enbart missförstått mitt tidigare inlägg. 🙂
Mitt första stycke handlar om dig, medan de två följande styckena, inte gör det. Jag tar inte upp något om dubbla eller tredubbla hastighetsgränsen.
 
Fairlane
S Sernando skrev:
Om du läser igenom det jag skriver, så inser du att du har läsproblem. Du måste läsa alla ord i meningen innan "lagligt", samt förstå normal meningsbyggnad. 👌
Haha, kolla över meningen själv innan du gnäller.
Byt ut vare sig mot både när jag kör lagligt och när jag kör fortare än tillåter så blir det korrekt.

Tänka att du som skrattar åt alla inlägg inte förstår att det var ett skämt...

Kanske läge att läsa själv innan du klagar på andra. Kör man 160 km/h på 70 väg så kommer man få bromsa även för de som kör lagligt eller lagligt plus moms. Att gnälla på att man får bromsa visar nog på att man inte inser sina brister i trafiken.
 
S Sernando skrev:
Mitt första stycke handlar om dig, medan de två följande styckena, inte gör det. Jag tar inte upp något om dubbla eller tredubbla hastighetsgränsen.
Varför handlar något av dina stycken om mig?

För övrigt från ditt tredje stycke ” Ja jag måste ofta bromsa in för idioter som resonerar som du ” känns som du antyder något om mitt resonemang även där.

Om du citerar mig och bygger vidare på mitt inlägg där jag säger att någon kör 160km/h på en 70 sträcka förbi en kamera (som nästan alltid står vid korsningar och utfarter med dålig sikt) är det väl rätt rimligt att det du bygger din åsikt kring mig och ”mitt sätt att resonera” på det?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S
Fairlane Fairlane skrev:
Haha, kolla över meningen själv innan du gnäller.
Byt ut vare sig mot både när jag kör lagligt och när jag kör fortare än tillåter så blir det korrekt.

Tänka att du som skrattar åt alla inlägg inte förstår att det var ett skämt...

Kanske läge att läsa själv innan du klagar på andra. Kör man 160 km/h på 70 väg så kommer man få bromsa även för de som kör lagligt eller lagligt plus moms. Att gnälla på att man får bromsa visar nog på att man inte inser sina brister i trafiken.
Du fortsätter med ditt inslagna feltramp, trots att du fått en chans att lära dig läsa.

Ja ordningen på ord, ändrar betydelsen på en mening. Fråga en vän, som är bättre på svenska språket, så förstår du att du har upptäckt att meningen inte betyder det du vill försöka mästra mig med.

Att vara en besserwisser, men inte ens kunna svenska, är inte så himla nice.

Varför ska jag byta ut ord i min mening för att passa ditt felaktiga mästringsförsök? Äru go på riktigt?
 
  • Haha
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
S
T TypRätt skrev:
Varför handlar något av dina stycken om mig?

För övrigt från ditt tredje stycke ” Ja jag måste ofta bromsa in för idioter som resonerar som du ” känns som du antyder något om mitt resonemang även där.

Om du citerar mig och bygger vidare på mitt inlägg där jag säger att någon kör 160km/h på en 70 sträcka förbi en kamera (som nästan alltid står vid korsningar och utfarter med dålig sikt) är det väl rätt rimligt att det du bygger din åsikt kring mig och ”mitt sätt att resonera” på det?
Jaså jag måste besvara och ta ställning till hela ditt inlägg, för att få besvara ditt inlägg? Check!
 
  • Haha
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Du resonerar som de tomtar, som anser att, bara de har svängt ut på en väg, är det upphinnande fordon som har väjningsplikt. 🤬

Kör inte ut på en väg, om du inte har fritt och om du ändå gör det, så gasa fanimej upp kvickt, så du inte hindrar de som färdas på vägen du svänger ut på.

Ja jag måste ofta bromsa in för idioter som resonerar som du gör och då vare sig jag kör lagligt eller över hastighetsgränsen.
Jag brukar släppa gasen när någon kör ut framför, för alla är sjukt sega på att accelerera upp, speciellt Hyundai, Kia och Toyota

Sen ska ju den som kör ut på en väg anpassa så det är säkert, oavsett om kommande trafikant kör över tillåten hastighet eller ej
 
  • Gilla
Sernando och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag brukar släppa gasen när någon kör ut framför, för alla är sjukt sega på att accelerera upp, speciellt Hyundai, Kia och Toyota

Sen ska ju den som kör ut på en väg anpassa så det är säkert, oavsett om kommande trafikant kör över tillåten hastighet eller ej
Kör plattan i mattan när jag svänger ut för det behövs, för det är just en Toyota (o ingen GR Supra) 😆
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag brukar släppa gasen när någon kör ut framför, för alla är sjukt sega på att accelerera upp, speciellt Hyundai, Kia och Toyota

Sen ska ju den som kör ut på en väg anpassa så det är säkert, oavsett om kommande trafikant kör över tillåten hastighet eller ej
Som ägare av en risbrännare av nämnda märke så stämmer det inte på mig.
Med 300 plus hk och lite lätt i rumpan så är den rolig både sommar och vinter och definitivt inte långsam ut på väg:):)
Iallafall inte med mig bakom ratten.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag brukar släppa gasen när någon kör ut framför, för alla är sjukt sega på att accelerera upp, speciellt Hyundai, Kia och Toyota

Sen ska ju den som kör ut på en väg anpassa så det är säkert, oavsett om kommande trafikant kör över tillåten hastighet eller ej
Precis, kommer en hoj i 200 när man svängt ut så får man öka till 200.
Livsfarligt med elbilar, nyare Volvo och annat krafs som inte ens kan få upp farten ordentligt 😉
 
A Argastesnickaren skrev:
Som ägare av en risbrännare av nämnda märke så stämmer det inte på mig.
Med 300 plus hk och lite lätt i rumpan så är den rolig både sommar och vinter och definitivt inte långsam ut på väg:):)
Iallafall inte med mig bakom ratten.
Det stämmer fortfarande, du bara tror att du kör fort. ;)
 
  • Haha
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.