hsd
RoTe RoTe skrev:
Åh nej kommer jantelagssamvetet och får dig må dåligt om du använder kontanter? Eller är det bara att du ser ner på andra?
Tom. Banken ställer frågan om jag ska ta ut och sätta in kontanter och i vilket syfte i deras sk, kundkännedomsfrågor
Men en del är väl inte ute i samhället och ser att kontantlöst ska det vara
Blir Du stoppad av polisen och har 100 tjugor oå dig kommer Du att misstänkas men har Du 50000 på kortet bryr de sig inte
 
RoTe
hsd hsd skrev:
Tom. Banken ställer frågan om jag ska ta ut och sätta in kontanter och i vilket syfte i deras sk, kundkännedomsfrågor
Men en del är väl inte ute i samhället och ser att kontantlöst ska det vara
Blir Du stoppad av polisen och har 100 tjugor oå dig kommer Du att misstänkas men har Du 50000 på kortet bryr de sig inte
Bankens anledning är ju lagen om penningtvätt. Att svenskar ser ner på fullt lagligt kontantanvändande är inget annat än taskig människosyn.
 
  • Gilla
Noramasen och 4 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Bankens anledning är ju lagen om penningtvätt. Att svenskar ser ner på fullt lagligt kontantanvändande är inget annat än taskig människosyn.
Enligt din bedömning, hur stor del av kontanterna som används kommer från skattade inkomster?

Jag ser bara två kategorier som använder kontanter. Det ena är utländska hantverkare som jobbat svart, det andra är folk som säljer knark.
 
  • Arg
  • Ledsen
  • Wow
Noramasen och 4 till
  • Laddar…
RoTe
Det är inte min sak att bedöma eller döma folk som använder legala betalningsmedel. I normala länder är detta inte ens en fråga.
 
  • Gilla
Noramasen och 2 till
  • Laddar…
R
MathiasS MathiasS skrev:
Enligt din bedömning, hur stor del av kontanterna som används kommer från skattade inkomster?

Jag ser bara två kategorier som använder kontanter. Det ena är utländska hantverkare som jobbat svart, det andra är folk som säljer knark.
Då har du väldigt dålig koll! Vi har flera hundra tusen äldre som lever i ett digitalt utanförskap som använder kontanter och det gör även jag som är betydligt yngre ser värdet i att använda kontanter..
 
  • Gilla
Rickard.lj och 5 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Då har du väldigt dålig koll! Vi har flera hundra tusen äldre som lever i ett digitalt utanförskap som använder kontanter och det gör även jag som är betydligt yngre ser värdet i att använda kontanter..
Det där med att flera hundratusen äldre lever i ett digitalt utanförskap får du nog backa upp med lite fakta...
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
R
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Det där med att flera hundratusen äldre lever i ett digitalt utanförskap får du nog backa upp med lite fakta...
Det har varit uppe flera gånger att ca 4-6% av befolkningen lever i något slags digitalt utanförskap, men dock inte så mycket det senaste året..
Finns en del om det om du googlar..
 
MathiasS MathiasS skrev:
Enligt din bedömning, hur stor del av kontanterna som används kommer från skattade inkomster?

Jag ser bara två kategorier som använder kontanter. Det ena är utländska hantverkare som jobbat svart, det andra är folk som säljer knark.
Även om jag själv för det mesta använder kort så använder även jag kontanter ibland. Känner också flera som hellre använder kontanter istället för kort av flera olika orsaker. Dom använder för det mesta lagligt förtjänade skattade pengar.
Visst dom har säkert gjort något litet jobb på sidan om och fått lite pengar svart men det är en liten del av dom pengarna som dom använder.
Inga av dom säljer knark eller andra olagliga saker.
 
  • Gilla
  • Älska
Noramasen och 4 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det har varit uppe flera gånger att ca 4-6% av befolkningen lever i något slags digitalt utanförskap, men dock inte så mycket det senaste året..
Finns en del om det om du googlar..
Väldigt dålig debattstil att be någon googla när det frågas om källa.
Bryter tom mot regel 5.4.4
 
MathiasS MathiasS skrev:
Enligt din bedömning, hur stor del av kontanterna som används kommer från skattade inkomster?

Jag ser bara två kategorier som använder kontanter. Det ena är utländska hantverkare som jobbat svart, det andra är folk som säljer knark.
Prova och svara en gång till så blir det mycket trevligare.
/Workingclasshero
 
R Rejäl skrev:
Lugna dig lite😉

[länk]
Nu länkade du visserligen till en gammal rapport, men den senaste visade att dina siffror stämde
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nu länkade du visserligen till en gammal rapport, men den senaste visade att dina siffror stämde
Ja av någon anledning så har detta inte vart på nyheterna eller i debatter i år kanske är krigen och annat som påverkar medias bevakning..
Men under 2020 talet så har det funnits många debatter och stora reportage om detta om man följer nyheter på SVT mm..
 
R Rejäl skrev:
Då har du väldigt dålig koll! Vi har flera hundra tusen äldre som lever i ett digitalt utanförskap som använder kontanter och det gör även jag som är betydligt yngre ser värdet i att använda kontanter..
Givetvis används kontanter lite här och där, min fråga till RoTE var hur stor del som används legalt och det tyckte han inte det var hans sak att bedömma. Vad tror du? Vi har 58miljarder sedlar och mynt i omlopp, hur mycket av det är tant agda som handlar på ica? Hur mycket är tjänster som betalas svart, kontant?

Jag tycker att det är högst relevant. Om kontanter i huvudsak används relaterat till kriminell verksamhet så borde samhället vara mindre motiverat till att underhålla systemet. Min gissning är att sett till värdet av alla kontanter som används idag så är det mesta relaterat till kriminell verksamhet. Att tant agda handlar på ica med kontanter en gång i veckan handlar bara om växelpengar som på sin höjd är ett avrundningsfel i ett större sammanhang.

Jag ser att alla 40-talister jag känner klara sig utmärkt utan kontanter och det finns totalt endast en 500k människor som är äldre än så av vilka flera säkert klarar sig utmärkt med ett kort precis som alla andra. Det kommer alltid finnas en klick som inte fixar detta och då får vi andra hjälpa till.

Bara för att man gillar lagligt användande av kontanter så borde man kanske inte göra som strutsen rörande den olagliga användningen av kontanter.
 
  • Arg
  • Gilla
  • Wow
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
R
MathiasS MathiasS skrev:
Givetvis används kontanter lite här och där, min fråga till RoTE var hur stor del som används legalt och det tyckte han inte det var hans sak att bedömma. Vad tror du? Vi har 58miljarder sedlar och mynt i omlopp, hur mycket av det är tant agda som handlar på ica? Hur mycket är tjänster som betalas svart, kontant?

Jag tycker att det är högst relevant. Om kontanter i huvudsak används relaterat till kriminell verksamhet så borde samhället vara mindre motiverat till att underhålla systemet. Min gissning är att sett till värdet av alla kontanter som används idag så är det mesta relaterat till kriminell verksamhet. Att tant agda handlar på ica med kontanter en gång i veckan handlar bara om växelpengar som på sin höjd är ett avrundningsfel i ett större sammanhang.

Jag ser att alla 40-talister jag känner klara sig utmärkt utan kontanter och det finns totalt endast en 500k människor som är äldre än så av vilka flera säkert klarar sig utmärkt med ett kort precis som alla andra. Det kommer alltid finnas en klick som inte fixar detta och då får vi andra hjälpa till.

Bara för att man gillar lagligt användande av kontanter så borde man kanske inte göra som strutsen rörande den olagliga användningen av kontanter.
Men jag håller inte med om detta alls, för se bara narkotika försäljningen som man har sett på nyheterna så swishar de allra flesta sina privata köp vad jag har uppfattat det som..
Du kommer Aldrig att få bort de kriminella genom att ta bort konstanter, dom ligger alltid steget före..
Kan inte förstå varför vi i Sverige ska driva detta med kontantlöst så hårdt och långt när övriga världen inte gör det, räcker att bara kolla på våra grannländer som använder kontanter mycket mer än vi gör..
Nee det är dags att Naiva svearike rycker upp sig och slutar med dessa dumheter som bara försvårar för många..
 
  • Gilla
  • Wow
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.