Fotografen Fotografen skrev:
Nu blandar du ihop energi och effekt.
En "vanlig ugn" brukar vara på ca 1,6 kW i effekt i normalläge, uppåt 3 kW i snabb- eller grilläge.
Okej men då borde det klara av om vanlig kontakt 3,68 kW
 
F Fabian S. skrev:
jag ska läsa på användarmanualen vad den drar kWh/h, Tackar
Det finns ingen sådan enhet som kWh/h, kilo watt timme per timme.

Effekten den drar när den är aktiv mäts i (kilo)Watt, totala effekten under en timme mäts i kWh.
 
  • Gilla
Danne824 och 1 till
  • Laddar…
F Fabian S. skrev:
Okej men då borde det klara av om vanlig kontakt 3,68 kW
Så du tänker dra en 2.5 m2 kabel som säkrats med 16A?

Absoluta merparten av vanliga vägguttag är dragna med 1.5 m2 kabel och säkrade med 10A.
 
  • Gilla
Danne824
  • Laddar…
Ett vanligt uttag säkrat 10 A kan lastas med 2,3 kW i effekt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
När vi renoverade vårt kök så ställde jag ut gamla spisen på altanen, sen drog jag en trefasskarvkabel från trefasuttaget i garaget till altanen samt bytte Perilexkontakten till en CEE-416-handske på spisen.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Så du tänker dra en 2.5 m2 kabel som säkrats med 16A?

Absoluta merparten av vanliga vägguttag är dragna med 1.5 m2 kabel och säkrade med 10A.
Så är det ingen ide och testa och koppla det med vanlig stickkontakt?
 
F Fabian S. skrev:
Så är det ingen ide och testa och koppla det med vanlig stickkontakt?
Det fungerar MEN stor risk att ni skjuter säkringar när ni lagar mat.
Ja, det går att använda en traditionell trefasspis som om det vore en liten bänkspis.
 
  • Gilla
Fabian S.
  • Laddar…
F Fabian S. skrev:
Är det väldigt komplicerat och dyrt och jag ska ordna fackman för dra 3fas till ute rummet? Uterummet är i samma våning som elcentral är. Det är en plan vila.
Hur ofta ska den användas och till vad ?
 
  • Gilla
Fabian S.
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det fungerar MEN stor risk att ni skjuter säkringar när ni lagar mat.
Ja, det går att använda en traditionell trefasspis som om det vore en liten bänkspis.
Japp och jag tänkte även koppla det med stickkontakt med jordfelsbrytare så jag inte skjuter säkringen.
 
  • Stickkontakt med inbyggd jordfelsbrytare, svart plasthöljd med två färgade knappar upptill och ett lock över eluttaget längst ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur ofta ska den användas och till vad ?
vi kommer använda det så sällan, kanske en gång / vecka och kanske mest för grilla fisk i ugnen för slippa lukten i huset
 
F Fabian S. skrev:
Japp och jag tänkte även koppla det med stickkontakt med jordfelsbrytare så jag inte skjuter säkringen.
Det hjälper inte mot att säkringen skjuter pga överlast.
 
  • Gilla
Danne824 och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det hjälper inte mot att säkringen skjuter pga överlast.
Det mest för testa
 
F Fabian S. skrev:
Japp och jag tänkte även koppla det med stickkontakt med jordfelsbrytare så jag inte skjuter säkringen.
Jordfelsbrytare har du ju förhoppningsvis redan i elcentralen så denna lär ju inte hjälpa ett dugg till vad du ska ha?
 
  • Gilla
Fabian S. och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Jordfelsbrytare har du ju förhoppningsvis redan i elcentralen så denna lär ju inte hjälpa ett dugg
ja för mest praktisk när jag testar
 
Fairlane
F Fabian S. skrev:
ja för mest praktisk när jag testar
Problemet är att du inte vet vilken av jordfelsbrytarna som bryts, kanske båda, så det hjälper dig inte.

Sen hjälper inte jordfelsbrytare mot överlast på säkringen heller, helt olika saker.
 
  • Gilla
Fabian S. och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.