Halloj.

Jag har köpt en beg. spis och vill koppla den för användning. Det är 230V variant ett fas. Se bilder.

Ska jag köpa en vanlig stickkontakt 1 fas och börja använda den i vägguttaget (230v)

Tack på förhand !
 
  • Närbild på en spisinsida med en etikett som visar information om tillverkare och tekniska specifikationer inklusive modellnummer och spänning, märkt Electrolux.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Anslutningsschema för elektrisk spis på 230V med en fas och 400V med tre faser, visar kablar och färger för L1, L2, N och PE.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller en kabel med tre färgade ledningar (gul/grön, blå och brun) framför en elektrisk spis på en trätrall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Det satt en spis på platsen innan? Hur var den inkopplad?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det satt en spis på platsen innan? Hur var den inkopplad?
Nej jag tänkte ha den på ett inglasat ute rum för få användning oso en extra spis bara.
Jag vet inte hur den var inkopplat innan. När vi hämtade så var den borttagen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F Fabian S. skrev:
Nej jag tänkte ha den på ett inglasat ute rum för få användning oso en extra spis bara.
Jag vet inte hur den var inkopplat innan. När vi hämtade så var den borttagen.
Ringde föra ägare precis och han nämnde att lägenheten är från 60 talet och föra ägare hade köpt denna spis som är nåt år gammal och de hade kopplat in det direkt med AC i väggen.
 
tommib
Den spisen har en anslutningseffekt på 9 kW. Ett vanligt vägguttag kan normalt ge 2,3 kW. Så svaret är nej, du ska inte koppla en stickpropp på den och köra.

Den spisen kan kopplas på enfas men också, och väldigt mycket hellre i Sverige, på trefas. Det framgår av inkopplingsanvisningen på din bild. Om du vill använda den rekommenderar jag att du låter dra fram en trefasgrupp.

Föregående ägare har också skickat med dragavlastningen som ska sitta i anslutningsdosan där den spisen kopplades loss ifrån. Det är hyggligt att lämna tillbaka den om inte föregående ägare helrenoverar lägenheten ändå.
 
  • Gilla
returen och 4 till
  • Laddar…
Jag förstår det. De håller på totalt renovera och kommer inte gå att lämna tillbaks den.

Jag får se hur jag ska göra vidare.

Stort tack för hjälpen
 
Är det bara en extraspis på altanen kan du använda ett vanligt eluttag.
MEN man kan bara använda 2-3 delar samtidig, t.ex. ugn + 2 plattor.
I och med termostat så är det bara en kort stund som det tar effekt som t.ex. ugn tar full effekt i 5 min vid uppvärmning sedan bara 10-15 sek/minut.
 
L Leif i Skåne skrev:
Är det bara en extraspis på altanen kan du använda ett vanligt eluttag.
MEN man kan bara använda 2-3 delar samtidig, t.ex. ugn + 2 plattor.
I och med termostat så är det bara en kort stund som det tar effekt som t.ex. ugn tar full effekt i 5 min vid uppvärmning sedan bara 10-15 sek/minut.tac Le
L Leif i Skåne skrev:
Är det bara en extraspis på altanen kan du använda ett vanligt eluttag.
MEN man kan bara använda 2-3 delar samtidig, t.ex. ugn + 2 plattor.
I och med termostat så är det bara en kort stund som det tar effekt som t.ex. ugn tar full effekt i 5 min vid uppvärmning sedan bara 10-15 sek/minut.
tack Leif för ditt svar. Det känns säkrare att kolla om det går att dra fram en fas till ute rummet annars känns det riskabelt att hålla på så
 
L Leif i Skåne skrev:
Är det bara en extraspis på altanen kan du använda ett vanligt eluttag.
MEN man kan bara använda 2-3 delar samtidig, t.ex. ugn + 2 plattor.
I och med termostat så är det bara en kort stund som det tar effekt som t.ex. ugn tar full effekt i 5 min vid uppvärmning sedan bara 10-15 sek/minut.
Är det väldigt komplicerat och dyrt och jag ska ordna fackman för dra 3fas till ute rummet? Uterummet är i samma våning som elcentral är. Det är en plan vila.
 
tommib
Om det finns plats i elcentralen så beror det mest på hur krångligt det är att få fram en kabel. Att tänka på är också att perilexuttag inte är petskyddade så de måste sitta instängda bakom något. Ett alternativ är ett blockerat CEE416 men de är inte direkt små och diskreta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Om det finns plats i elcentralen så beror det mest på hur krångligt det är att få fram en kabel. Att tänka på är också att perilexuttag inte är petskyddade så de måste sitta instängda bakom något. Ett alternativ är ett blockerat CEE416 men de är inte direkt små och diskreta.
Det kommer vara extra spis och om Jag nu ska använda bara ugnen som tar 0.83 kW/h och en vanlig uttag klarar 3,68 kW då bara det funka. Tänker jag rätt ? Eller är jag ute och cyklar 😅
 
  • Produktinformationsblad för Electrolux ugn modell EKC4011AOW med energiförbrukning 0,83 kWh/cykel och energiklass A. Ugnsvolym: 77 liter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Fabian S. skrev:
Det kommer vara extra spis och om Jag nu ska använda bara ugnen som tar 0.83 kW/h och en vanlig uttag klarar 3,68 kW då bara det funka. Tänker jag rätt ? Eller är jag ute och cyklar 😅
Njaa en ugn drar väl mycket mer än så. Det står ju kWh/cykel och inte kWh/h
 
  • Gilla
Fabian S.
  • Laddar…
Nu blandar du ihop energi och effekt.
En "vanlig ugn" brukar vara på ca 1,6 kW i effekt i normalläge, uppåt 3 kW i snabb- eller grilläge.
 
  • Gilla
Fabian S.
  • Laddar…
Min ugn i en ElektroHelios spis med vanliga plattor där ugnen går på 2 faser utan nolla drar ungefär:

Ampere
L1 L2
5.4 5.5 över & undervärme
2.7 2.8 övervärme
2.7 2.8 undervärme
5,3 5,4 grillelement
7,7 7,8 snabb
 
  • Gilla
Danne824 och 1 till
  • Laddar…
N naikon skrev:
Njaa en ugn drar väl mycket mer än så. Det står ju kWh/cykel och inte kWh/h
jag ska läsa på användarmanualen vad den drar kWh/h, Tackar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.