Det är väl ändå träet som kostar? Gängstång, muttrar och några galvade plattor är väl mindre pengar än ditt spill?

Se till att knyta ihop de olika balkarna med kortlingar så att du distribuerar lasten i konstruktionen.
 
Eftersom det är bräckt vatten funderade jag på om A4 syrafast kanske va rimligt då blir det genast ganska mycket pengar för gängstången mm
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Den ”slickar” klippan, så kommer få svårt med snedsträvor.

4 meter är inte hugget i sten, kan göra den kortare också. Virket köps i längden 4,8 sen får jag köra en längd där svajet är acceptabelt.

Jag kan ju konstatera att i infästningen finns det lite marginal med en gängstång M20.
Ok och antar att du undviker fästen under vattennivån för att du vill slippa bygglov?
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
D
T topmount skrev:
Ok och antar att du undviker fästen under vattennivån för att du vill slippa bygglov?
Obildad fråga, behövs bygglov även för ett stöd utan förankring under vattennivån?
 
Nä snarare så att isen tar det som kommer för långt ut.
 
Byurn Byurn skrev:
Du har två meter på båda sidor pivotpunkten.

Ditt stora bekymmer kommer nog att bli nedböjningen i konstruktionen.
Och då spelar egenvikten roll..
 
Förklara isf hur?

Jag kan inte se hur den spelar någon roll om det är 2 meter på varje sida om mittpunkten, åtminstone inte för dragkraften.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
D
Violina Violina skrev:
Och då spelar egenvikten roll..
Känns det bra nu, när du kan förklara du har rätt trots allt? Att du egentligen svarade på vad som gäller för nedböjningen, utan att förklara det när du svarade?
 
Redigerat:
Har du funderat på en flytbrygga i stället, den följer vattenståndet och på vintern drar man upp den på land.
 
Jag har en flytbrygga men jag vill ha en brygga där jag kan lägga båten.
 
Violina Violina skrev:
Och då spelar egenvikten roll..
Nej, den gör ju inte det. Var hamnar masscentrum?

I ursprungsfrågan så är egenvikten inte relevant. Och i verkligheten blir en kralligare konstruktion mindre känslig för nedböjning. Styvheten kommer öka fortare än vikten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jag har en flytbrygga men jag vill ha en brygga där jag kan lägga båten.
Vad är problemet med att lägga båten vid flytbryggan?

Båt förtöjd vid en flytbrygga i lugnt vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
Ja kan väl vara massor av saker, omständigheter. Starta en egen tråd om du undrar.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Känns det bra nu, när du kan förklara du har rätt trots allt? Att du egentligen svarade på vad som gäller för nedböjningen, utan att förklara det när du svarade?
Eftersom vi hade ett belastningsfall från början med i kompletta uppgifter så ville jag ha det kompletterat innan jag öht börjar räkna på det, ja.

Och att man inte kan försumma egenvikten på en konstruktion som ska vara ett frihängande utskjut på två meter, det torde vara uppenbart för de flesta..
 
D
Violina Violina skrev:
Eftersom vi hade ett belastningsfall från början med i kompletta uppgifter så ville jag ha det kompletterat innan jag öht börjar räkna på det, ja.

Och att man inte kan försumma egenvikten på en konstruktion som ska vara ett frihängande utskjut på två meter, det torde vara uppenbart för de flesta..
Börja räkna nu då. Ställ upp kraft- och momentjämvikt. Gör ett överslag på böjstyvheten baserat på massan TS estimerat och de tre balkar som nämns. Beräkna därefter nedböjningen vid en punktlast längst ut. Jämför mot vad som du anser vara en acceptabel nedböjning. Redovisa gärna maxspänningar i kritiska snitt och jämför med brottgräns för trät. Alternativt beräkna krafter och moment i respektive konstruktionsdel och jämför med tabellerade värden, bör gå att hitta kostnadsfritt genom t.ex. Svenskt trä. Speciellt bör du studera vad som händer med infästningskrafterna, som var TS fråga. Se trådens titel.

Vill du briljera så räkna även på andra felmoder, som utmattning av metalliska komponenter i infästningen, vippning, knäckning osv.

Eller är det så att du saknar kunskap om detta och killgissade att egenvikten har betydande påverkan för lasterna i infästningen, och inte kan förmå att backa när du har fel?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.