galento
För min egen del tycker jag att djur och framförallt biltrafiken är den största
risken , att köra av själv känner jag ingen oro över även om risken finns. Har
kört mc sen -78 men inte sporthoj så det är inga höga farter.

Men att köra cabben är ju heller ingen höjdare vid en olycka , man tänker på
den hemska olyckan där en person omkom på väg till Västerås i en Buick -55.
I detta fallet var det ju en polack som körde på fyllan som orsakade detta .
 
mikethebik mikethebik skrev:
Vet ej om det är meckat något innan, men en isärhoppad drivknut bör väl inte vara ens körbar?
Oftast inte men det kan gå att sätta ihop dom fel. Det är janske inte så troligt att det är det som är problemet men dom låga milen gör det mindre troligt att dom är slitna. Förutom om det är kört med trasiga damasker. Orsaken till vibrationerna behöver ju inte vara därifrån heller. Höger motorkudde brukar ofta vara sliten.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Var kör du upp?
Gillinge (Sthlm norrsidan)
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det fanns tidigare enkla "färddatorer" att köpa till bilar. Om någon minns, man monterade en flödesmätare på bensinledningen och någon magnet på kardanröret som lästes av av en sensor. Man kunde då se bensinförbrukning och kanske annat. Finns det att köpa idag någonstans? Alla nyare bilar har väl inbyggd färddator så det lär inte säljas så många. Jag har en 60-talsbil (MG) med spartanskt Lucas elsystem och är nyfiken på just bensinförbrukningen för ögonblicket men kan inte hitta produkten. Att tanka fullt och läsa av trippmätaren nästa tankning är inte riktigt samma sak och bilen körs inga långa sträckor så det lär dröja mellan tankningarna.
[media]
På nyare bilar funkar det tillräckligt bra med carscanner med en dongel i OBD uttaget. Men på gamla härkar... kanske inte
 
mikethebik mikethebik skrev:
Provade med de dubbfria vinterhjulen jag har till min S70, blev tyvärr ingen skillnad.
Har funderingar med just drivaxlar som Niq föreslog, damaskerna dock i mycket gott skick, inget torrt eller sprucket någonstans.
Lösa hjullager är ett tips, kommer inte att ge mig förrän det är löst. ska besikta på onsdag och kommer be dem att nagelfara alla bussningar och allt som kan vara fel och blir bara glad om jag får en tvåa!
Nästa steg blir att åka till "min" skrot och låna två justa drivaxlar och prova, är det inte det funderar jag på att byta hjullager.
Kan ju eventuellt också vara en fyrhjulsinställning som är käpprätt åt fanders, jag har ju hela vintern på mig...😉😎
Vi bytte hjulaxlar två gånger, men hjälpte inte. Det blev något bättre med orginalaxlar. Båda sidor gjordes. Dock inte första gången.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
galento galento skrev:
För min egen del tycker jag att djur och framförallt biltrafiken är den största
risken , att köra av själv känner jag ingen oro över även om risken finns. Har
kört mc sen -78 men inte sporthoj så det är inga höga farter.

Men att köra cabben är ju heller ingen höjdare vid en olycka , man tänker på
den hemska olyckan där en person omkom på väg till Västerås i en Buick -55.
I detta fallet var det ju en polack som körde på fyllan som orsakade detta .
Djur, biltrafik, grus i en lurig kurva. Samma som blixthalka på vintern.

Alla som råkar ut för en olycka har i princip sig själva att skylla då de kör med för liten marginal. Ser en del på MC som jag åker med ibland dra runt skymda kurvor i hög hastighet på en väg dom inte känner. Då vet man inte om det plötsligt står en parkerad traktor i dikeskanten eller något.
 
galento
Jo det finns en del som har dålig framförhållning men man har ju inte sej
själv att skylla om man blir rammad av ett fyrhjuligt fordon som har hänt
ett flertal gånger häromkring med dödlig utgång , eller bilar i korsningar som
kör ut framför dej. Har bekanta som förlorat livet helt och hållet p.g.a av andras
misstag i trafiken.

Men det finns väl en del som tycker ghostrider är häftigt men detta passar
ju bäst på bana , man hör ju personer som kört 300 km/h på allmän väg och
det är ju rena vansinnet.

 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det är knappast riskutbildningen som är svår. Min erfarenhet är att det är lågfartsbanan som ofta ställer till det.
Om inte den är ändrad sedan 2005 så är den inte svår alls. Om man har fullt fungerande balans i kroppen.
De tog ju bort garagevändningen och då blev det för lätt.

Högfarten var lite svårare om man var rädd för att svänga kraftig i 50.

Då hade jag ändå en riktigt sur gammal militär som inspektör.
 
Tycker problemet ofta verkar vara att motorcyklister tycker det är bilistens fel när den ”kör ut framför” när de kommer i 160km/h på 70 vägen bara för att de inte kan fångas av kameran. Kör man över given hastighet får man helt enkelt vara beredd på att nypa bromsen hårt.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Arg
snaggletooth och 3 till
  • Laddar…
S
T TypRätt skrev:
Tycker problemet ofta verkar vara att motorcyklister tycker det är bilistens fel när den ”kör ut framför” när de kommer i 160km/h på 70 vägen bara för att de inte kan fångas av kameran. Kör man över given hastighet får man helt enkelt vara beredd på att nypa bromsen hårt.
Du resonerar som de tomtar, som anser att, bara de har svängt ut på en väg, är det upphinnande fordon som har väjningsplikt. 🤬

Kör inte ut på en väg, om du inte har fritt och om du ändå gör det, så gasa fanimej upp kvickt, så du inte hindrar de som färdas på vägen du svänger ut på.

Ja jag måste ofta bromsa in för idioter som resonerar som du gör och då vare sig jag kör lagligt eller över hastighetsgränsen.
 
  • Gilla
  • Wow
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Gillinge (Sthlm norrsidan)
Ok, där har jag inga bra tips. Sök på youtube efter tips för uppkörning vid gillinge, så kommer du antagligen hitta en del "fällor" som man leder uppköraren till. Nu är ju det generellt ett område med rätt enkel trafikmiljö, så det kanske inte är något problem, runt andra förarprovskontor är det rätt besvärligt ibland.
 
S Sernando skrev:
Du resonerar som de tomtar, som anser att, bara de har svängt ut på en väg, är det upphinnande fordon som har väjningsplikt. 🤬

Kör inte ut på en väg, om du inte har fritt och om du ändå gör det, så gasa fanimej upp kvickt, så du inte hindrar de som färdas på vägen du svänger ut på.

Ja jag måste ofta bromsa in för idioter som resonerar som du gör och då vare sig jag kör lagligt eller över hastighetsgränsen.
Men @TypRätt har en poäng. Man kan inte förvänta sig att fordonet som kommer kör dubbelt eller tredubbelt mot hastighetsgränsen på platsen och det är väldigt svårt att bedömma hastigheten på en mc som närmar sig. Även om man bara kör ut när man inte ser ett fordon kan det bli problem när något som kör så fort närmar sig - även om siktsträckan är lång tar det bara några sekunder för ankommande fordon att nå de utkörande bilen och då kan det sluta lite hur som helst. Finns bara en lösning på det och det är att inte köra 160 där det finns anslutande vägar. En rätt enkel regel, speciellt om man vill överleva på MC.
 
  • Gilla
  • Wow
vcx och 11 till
  • Laddar…
Man behöver inte göra fel eller i olaglig hastighet eller ha dålig omdöme/planering för att det skall bli elände ändå - har en väldig skarp incident när jag åkte motorcyckel på en rak väg - typ 90-väg eller om det var 70-väg, typ riksväg, asfalterat och ganska stor var den i alla fall och utan indikation av några på/avfarter på sträckan, att helt plötsligt ploppade det upp en traktor typ MF35 som gubben ur lådan och som la sig tvärs över väghalvan jag åkte på, typ 50 meter framför...

- hann svänga över till andra väghalvan och ingen möta då det hade inte blivit bra att köra rakt in i hytten/växellådan.. - jag hade inte vunnit om man säger så...

- hur är sannolikheten för sådant - inte noll i alla fall så här efteråt...

Förmodligen hade traktorn tagit fart för att klara krönet på vägbanken av en mindre erfaren traktorförare då markerna runt om vägen var typ 2 meter under vägbanken. - förmodligen försökte den sig på en genväg istället för ordinarie vägen från åkern (som kan vara riktigt långa...)
 
X xxargs skrev:
Man behöver inte göra fel eller i olaglig hastighet eller ha dålig omdöme/planering för att det skall bli elände ändå - har en väldig skarp incident när jag åkte motorcyckel på en rak väg - typ 90-väg eller om det var 70-väg, typ riksväg, asfalterat och ganska stor var den i alla fall och utan indikation av några på/avfarter på sträckan, att helt plötsligt ploppade det upp en traktor typ MF35 som gubben ur lådan och som la sig tvärs över väghalvan jag åkte på, typ 50 meter framför...

- hann svänga över till andra väghalvan och ingen möta då det hade inte blivit bra att köra rakt in i hytten/växellådan.. - jag hade inte vunnit om man säger så...

- hur är sannolikheten för sådant - inte noll i alla fall så här efteråt...

Förmodligen hade traktorn tagit fart för att klara krönet på vägbanken av en mindre erfaren traktorförare då markerna runt om vägen var typ 2 meter under vägbanken. - förmodligen försökte den sig på en genväg istället för ordinarie vägen från åkern (som kan vara riktigt långa...)
När jag åker bil är jag inte så noga med det, men när jag åker mc på landsväg (eller ja, alltid) är jag noga med att kunna stanna inom siktsträckan. Finns inget annat sätt att överleva tror jag.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.