j_bjor Joakim Björheden skrev:
Hej!

Jag och min fru ska bygga hus i Östergötland och funderar på om vi ska ha pool eller inte.

Vi har aldrig känt att vi saknar pool men vi tycker samtidigt att det känns som en trevlig lyx.

Av byggherren som bygger huset har vi fått följande erbjudande:
3x6 m Thermopool med gjuten platta, isolerblock med armering och betong, sandfilterpump, stege. Kopplas med uppvärmning till luftvärmepump. Automatiskt kem/dosering via saltklorinator. Pumphus anläggs intill poolen. Poolskydd (ej tak).

Priset vi fått är 250 000.

Vi har 3200 kvadratmeter tomt, så att den skulle ta upp en betydande del av tomten är inget vi behöver ta hänsyn till.


Försöker få en uppfattning om detta är ett bra erbjudande. Vi väntar vårt första barn, det kommer komma i samband med inflytt till huset.

Vi försöker ta andrahandsvärde på huset osv med i beaktande, då detta förmodligen inte är vårt slutskede, men vi kommer nog bo där minst 5 år.


Vad tycker ni? Vad är era argument för pool/inte pool.


Ni som har pool, vad är era omkostnader, hur mycket arbete är det med poolen?


Vi kommer att ha solceller om det gör någon skillnad.


Tack på förhand.


/Joakim
Jag skulle säga KÖR! Bra pris och visst finns det underhåll men det goda överväger det. Finns liksom inget som överlever utan underhåll. Och med underhåll menar jag spola filtret ibland och ta upp skräp.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Inte om poolen är högre än 120cm från marken och stegen är borttagen, väl?
Korrekt , det gäller "riktiga" nedgrävda pooler
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
T torstenejag skrev:
du vet att det är olagligt att ha en öppen pool oövervakad ?
I Sverige ja. ”Mina” pooler har funnits i andra länder.
 
För det priset och den storleken på tomten så skulle jag byggt en pool.
 
Alfredo Alfredo skrev:
I Sverige ja. ”Mina” pooler har funnits i andra länder.
Jag kan inte alla länder men jag vet att många införde detta krav kring 2006 bla Frankrike, känns vettigt även om det inte funnits en lag skulle jag haft ett sådant , aldrig lämna det öppet när ingen är där, aldrig velat vara ansvarig för badsugna grannars ungar eller vilda djur som kan gå i
 
Hur många har tillräckligt skydd? Det ska helst vara staket runt poolen.
Enda argumentet mot pool jag tycker är värt något. Att det är en så vanlig dödsorsak bland barn (det är ovanligt att barn dör såklart, men tyvärr vanligt att de gör det i en pool).
 
Jag skulle rekommendera att gå upp i storlek till 8x4m, vilket är vad vi har. Hade egentligen velat ha ännu lite längre. Typ 12.5x4m, eller om man inte vill simma så hade något bredare som 5x5m varit mer användbart för lek
Håller också med ovanstående om att skaffa pooltak och poolrobot, så behöver du lägga minimalt med tid på skötsel. (Och kan kasta i roboten utan att behöva dra ifrån taket, att stå och manuellt dammsuga med en lång slang är lätt 100 ggr så mycket jobb)

Är det då värt det med pool, utan barn skulle jag säga nej, men med barn helt klart Ja. Badar/leker/tränar ni aktivt kan de lära sig simma som treåring, vilket gör mycket annat roligare och lättare när de blir äldre. Trygghet i vatten är värt mycket.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hur många har tillräckligt skydd? Det ska helst vara staket runt poolen.
Enda argumentet mot pool jag tycker är värt något. Att det är en så vanlig dödsorsak bland barn (det är ovanligt att barn dör såklart, men tyvärr vanligt att de gör det i en pool).
Vanligt är kanske inte rätt ordval , det händer tyvärr men det är "vanligare" i offentliga pooler och badhus , där föräldrarna tror att någon annan än de själva övervakar , när barn badar gäller ögonkontakt med barnet 100 % inte ens 10 sekunder i mobilen . Staket kan man krypa över ,man kan glömma stänga grinden , överdrag kan gå i sönder o kan glömmas dra över , olycka kan hända där precis som på så många andra ställen i livet , man kan inte ta bort alla risker men man kan använda förnuft så mycket som behövs , tyvärr ofta där det brister
 
T torstenejag skrev:
Vanligt är kanske inte rätt ordval , det händer tyvärr men det är "vanligare" i offentliga pooler och badhus , där föräldrarna tror att någon annan än de själva övervakar , när barn badar gäller ögonkontakt med barnet 100 % inte ens 10 sekunder i mobilen . Staket kan man krypa över ,man kan glömma stänga grinden , överdrag kan gå i sönder o kan glömmas dra över , olycka kan hända där precis som på så många andra ställen i livet , man kan inte ta bort alla risker men man kan använda förnuft så mycket som behövs , tyvärr ofta där det brister
Hur många av barnen som drunknar varje år dör i allmänna pooler jämfört med privata?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hur många av barnen som drunknar varje år dör i allmänna pooler jämfört med privata?
Nästan ingen dör i privata pooler, samt nästan inga barn drunknar


Cirkeldiagram som visar drunkningsolyckor per vattendrag, med flest i sjö (27), hav (23), å/bäck (9), älv (6), bassäng (5), damm (2), och privat pool (1).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Cirkeldiagram som visar åldersfördelning av drunkningar 2023 jämfört med 2022 och medeltalet. 0-18 år: 3, 19-59 år: 24, 60 år+: 32, Uppgift saknas: 14.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://svenskalivraddningssallskap...s/2024/03/Arsrapport-sammanstallning-2023.pdf
 
  • Gilla
Storstadsbo och 3 till
  • Laddar…
2021 drunknade fem barn under 18 år, varav två i en privat pool.
Förra året drunknade tre barn under 18 år, oklart om någon var i privat pool.

Här är drunkningsstatistik. I snitt har det drunknat två personer (alla åldrar) om året i privat pool sen 2016.
Stapeldiagram som visar drunkningar 2023, 2022 och medel 2016-2023 i sjö, hav, älv, damm, å/bäck, bassäng, privat pool och övrigt. Sjö har flest drunkningar.

Riskfaktorn för drunkning ökar skarpt om du är man över 60. För barn är den väldigt låg, särskilt i privat pool.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hur många av barnen som drunknar varje år dör i allmänna pooler jämfört med privata?
Du fick statistik av ajn82, talar sitt tydliga språk , kanske borde fler ha pool och lära barnen simma och ta hand om sig i vatten där . innan man ger sig ut på annat"vatten"
 
  • Gilla
Storstadsbo
  • Laddar…
T torstenejag skrev:
Du fick statistik av ajn82, talar sitt tydliga språk , kanske borde fler ha pool och lära barnen simma och ta hand om sig i vatten där . innan man ger sig ut på annat"vatten"
För det första är statistiken för alla under 18 år och från 7 år är inte drunkning utan trafikolyckor den vanligaste dödsorsaken.
Jag vet inte varför vi diskuterar vad 17-åringar dör av när det är staket runt pooler som är frågan.

Folk får gärna ha pool men det är väldigt ovanligt att de följer rekommendationerna kring säkerheten.

Här kan ni som talar "tydligt språk" utbilda er i ämnet:
https://rib.msb.se/filer/pdf/23274.pdf
 
nu vet jag inte var du får att det mest är 17 åringar , men jag lämnar ämnet , visst det är en risk att ha pool , vill man minimera risker är kanske en pool något man inte skall ha , det är upp till var o en att avgöra .
Liksom det är om man skall köra bil , mc, sola, röka, dricka sprit , hoppa bungyjump, tatuera sig , äta sig överviktig , äta sig till högt blodtryck , strunta i att träna , cykla eller köra elspark i trafik, ej använda jordfelsbrytare .. listan är som livet i sig , det är farligt att leva.

Det är redan lag på avskärmningar runt privata pooler eller godkänt överdrag , vi kan börja där , många slarvar
 
  • Gilla
Storstadsbo och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
För det första är statistiken för alla under 18 år och från 7 år är inte drunkning utan trafikolyckor den vanligaste dödsorsaken.
Jag vet inte varför vi diskuterar vad 17-åringar dör av när det är staket runt pooler som är frågan.

Folk får gärna ha pool men det är väldigt ovanligt att de följer rekommendationerna kring säkerheten.

Här kan ni som talar "tydligt språk" utbilda er i ämnet:
[länk]
Var kommer uppgifterna om att det är väldigt ovanligt att poolägare följer rekommendationerna?

Är det 50% fler eller färre?
 
  • Gilla
Storstadsbo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.