Hej
Har en kompressor från biltema säkert närmare 20 år än tio år gammal.
Regulatorn pajjade för några år sedan men fick toppen tips här på forumet att den egentligen inte behövdes.

Men ett krux är att den bara startar ibland. Nuförtiden alltmer inte, suck.

Idag ville den först inte starta. Se film ett.

Sen sa jag att nu kommer jag posta detta på byggahus-forumet, testade en gång till då startar den, se film två


Så nu är frågan om någon kan misstänka något som kan vara felet.

Stort tack på förhand
 
Fel på tryckvakten är troligast.
Kan hjälpa att rengöra luftinloppet på tryckvakten, annars byte av den.
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Händer det absolut ingenting innan den startar skulle jag säga kontaktfel i tryckvakten eller annan glappkontakt.
Om den står och brummar men inte orkar igång är det kondensatorn till motorn.
 
Hej
Jag har skruvat bort tryckvakten och är nu beredd att pipa iväg till biltema och se om de har en utbytes-tryckvakt som passar.
Bifogar en liten filmsnutt som visar hur det ser ut. Lite märkligt är att den ser väldigt fräsch ut inuti tycker jag. Jag hade förväntat mig ärg och smuts.

Så om ni har tid att titta på filmen och se om ni skulle avråda mig från ny tryckvakt vore jag tacksam.
Obs alla gissningar är välkomna.
Mvh
Fredrik


Ps den har ju alltså startat på ca en gång av 200 startförsök. Ibland kanske vart 30:de startförsök kan man ana ljudet av ett relä som vippar till, möjligen kanske lite lite startljud från kompressorn oxå. Men alla övriga 199 då är det helt dött/tyst.
 
Om du varje gång innan du ska använda den hotar med att filma och lägga upp på Byggahus?
 
  • Haha
  • Gilla
Nilstyko och 4 till
  • Laddar…
Det kan vara avlagringar mm på membranet i tryckvakten.

Slangen medföljer ej.

Närbild på en backventil ansluten till en tryckslang på en blå maskin, med en varningsetikett synlig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Följande är en backventil
https://gelins-kgk.se/produkt/backventil-1-2x1-2/
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Samma men en tredjedel av priset

EDIT: typiskt, frakten äter upp skillnaden
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Samma men en tredjedel av priset
[länk]
Wow, ja den kan ju vara väldigt värt att testa. Mindre trist om det inte är den som är problemet. Tackar för tipset!
Mvh Fredrik
 
F fredand44 skrev:
Wow, ja den kan ju vara väldigt värt att testa. Mindre trist om det inte är den som är problemet. Tackar för tipset!
Mvh Fredrik
Frakten åt upp skillnaden
Jag skulle kollat att slangen och membranet är är ren(a).
Det kan komma skit i såna tunna hål som finns vid menbranet och då ser den inte att trycket sjunkit.
 
D Dilato skrev:
Frakten åt upp skillnaden
Ha ha, ajdå, men stort tack ändå!
 
"Fettet" i tryckbrytaren är kondenserat vatten från luften och olja som kompressorn joxar ihop och släpper ifrån sig så det är normalt.

Det lösa röret är nog inget problem så länge det inte läcker luft. Provat att dra åt nippeln? Kan vara tätat med gummiring så det håller tätt fast det är löst.

Troligen sitter felet i kontakterna i tryckbrytaren , där du håller pekfingret i filmen. Kontakterna slår inte ända ihop för att leda strömmen till kompressormotorn. Ibland kan man se kontakterna och hur de (ska) röra sig.
Eller så kärvar tidigare nämnda membran och fjädermekanismen däremellan.

Slangen in i tryckbrytaren får du nog ur om du trycker in metallhylsan där slangen går in.
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Funktionen är ju enkel, när trycket är lågt är strömbrytaren till och när man når stopptrycket bryts strömmen, kontakterna åker i sär.

Man ser strömbrytarens läge här (i bilden är den påslagen):
Närbild på en svart, rektangulär tryckströmbrytare med synliga metallkontakter och fjädrar, monterad på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bytaren påverkas av en fjäderbelastad arm.
den i sin tur påverkas av ett membran.

Den tunna slangen går till en avlastningsventil som tömmer ut trycket från kompressorns kolv när den stannar så den inte behöver starta med mottryck nästa gång (man brukar höra ett ptchhh ljud när kompressorn stannar och luften töms).

Jag tror att det bara behöver skruvas i sär och göras rent.
 
  • Gilla
fredand44 och 1 till
  • Laddar…
Hej,
Prövade att ta isär och kolla lite, skruvade nog lite för rmycket för den verkar lurig att få ihop.
Tyvärr kollade jag inte att brytarna gick ihop innan jag hade isär den. Men då den fortfarande satt på kompressorn tyckte jag allt det såg ut som om de gick ihop ordentligt. Men det är helt klart en kandidat till felet.

Men bjuder här på en filmsnutt till. Det märkliga är dock att jag inte hittar något som är slitet, utmattat eller nött.

Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Attans, den nya tryckvaktens infästning mot kompressorn verkar vara 1/4 ", den gamla har förmodligen 1/2" eller i alla fall ca 16,5 mm i diameter över gängorna. Det borde väl finnas någon övergång mellan dessa, vad tror ni?
Har även en liten filmsnutt med en fråga om en klämring för avluftningsventilen. Tror ni att man bara har ett försök på sig, sen är klämringen förbrukad?
Mvh
Fredrik
 
F fredand44 skrev:
Hej
Jag har skruvat bort tryckvakten och är nu beredd att pipa iväg till biltema och se om de har en utbytes-tryckvakt som passar.
Bifogar en liten filmsnutt som visar hur det ser ut. Lite märkligt är att den ser väldigt fräsch ut inuti tycker jag. Jag hade förväntat mig ärg och smuts.

Så om ni har tid att titta på filmen och se om ni skulle avråda mig från ny tryckvakt vore jag tacksam.
Obs alla gissningar är välkomna.
Mvh
Fredrik
[video]

Ps den har ju alltså startat på ca en gång av 200 startförsök. Ibland kanske vart 30:de startförsök kan man ana ljudet av ett relä som vippar till, möjligen kanske lite lite startljud från kompressorn oxå. Men alla övriga 199 då är det helt dött/tyst.
den är ju kinesisk så vad att vänta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.