Jag tänkte bygga en brygga på en klippa.

Bryggan blir 4 m lång, 2 meter på land (klippa) och 2 meter över vattnet. Bryggan fästs med två infästningar på klippan. En vid 10 cm och en vid 2 meter.

Kan någon hjälp mig att beräkna kraften längst ut på bryggan vid 100 kg längst ut.

Vi kan bortse från bryggans egenvikt
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Det jag funderar på är infästning längst in på land, dvs vid 10 cm.

Tanken är att köra en L-stolpsko förankrad med ankarmassa vid 30 cm.

Vid 10 cm borrar jag igenom bärlinan (75x200) och fäster en syrafast gängstång m20 i berget. Sen drar jag bricka och mutter på båda sidor om bärlinan.

Enligt spec på ankarmassa klarar den 3000 kg (M20) i dragkraft innan den släpper.

Hävarmen är 2 meter, hur mycket belastning krävs för att komma upp i 3000 kg.
 
Du kan inte bortse från bryggans egenvikt, den kommer vara betydande
 
Med två meter frihäng har du en rejäl hävarm
 
Violina Violina skrev:
Du kan inte bortse från bryggans egenvikt, den kommer vara betydande
Egenvikten bidrar inte till dragkraften i innersta infästningen.

Ställ upp en kraftbalans och kika.
 
Hur ser formeln ut?

Egenvikten ligger kanske på 200-250 kg utan snö och med en fuktkvot på 16 procent.
 
D Derbyboy skrev:
Hur ser formeln ut?

Egenvikten ligger kanske på 200-250 kg utan snö och med en fuktkvot på 16 procent.
Formeln?
Rita upp lasterna så ser man lösningen rätt enkelt. Se till exempel denna länk
https://fysik.ugglansno.se/havstanger/
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
D
D Derbyboy skrev:
Hur ser formeln ut?

Egenvikten ligger kanske på 200-250 kg utan snö och med en fuktkvot på 16 procent.
Du har kraft- och momentjämvikt överallt, annars är konstruktionen i rörelse. Enklast här är att sätta detta kring stödet vid 10 cm, tycker jag.

Googla kraft- och momentjämvikt så finns med 100 % sannolikhet detta förklarar väldigt pedagogiskt.
 
3000/2 = 1500 kg

Alltså placerar jag 1500 kg 2 meter ut från jämviktsläget får jag en dragkraft längst in på 3000 kg.
 
D
D Derbyboy skrev:
3000/2 = 1500 kg

Alltså placerar jag 1500 kg 2 meter ut från jämviktsläget får jag en dragkraft längst in på 3000 kg.
Försök igen! :)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det är ju på ett ungefär, jag bortser från att infästningen sitter 10 cm in på den sidan där kraften går uppåt.
 
D Derbyboy skrev:
Det är ju på ett ungefär, jag bortser från att infästningen sitter 10 cm in på den sidan där kraften går uppåt.
Du har två meter på båda sidor pivotpunkten.

Ditt stora bekymmer kommer nog att bli nedböjningen i konstruktionen.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Ah eftersom sträckan är lika lång, 2 meter krävs det 3000 kg ner för att dragkraften vid infästningen ska vara 3000 kg.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Ah eftersom sträckan är lika lång, 2 meter krävs det 3000 kg ner för att dragkraften vid infästningen ska vara 3000 kg.
Men då har du nog en brygga som gått sönder av ande orsaker
 
Ja det är lite olika bud vad som är mitt bekymmer, några säger infästningen andra säger nedböjningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.