Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag tror inte en pool påverkar värdet nämnvärt.
En pool känns ju kul i början kanske, se'n står den oanvänd.
Gör den ? tror inte du ska dra alla över din kam
 
  • Gilla
Skrutten18 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad finns det för tekniker som gör att man slipper gå runt med poolhåven och pocka skräp som flyter på ytan? Med de pooler jag har haft, ett flertal i hyrda hus, har bara det pysslet tagit några minuter dagligen.

I teorin ska väl skräpet samlas i skimmern men det tycker jag alltid har fungerat sådär.
Har haft pool i 45 år , 4 olika har en håv men används aldrig , behövs inte om du har en korrekt utför poolinstallation
 
  • Gilla
Skrutten18 och 1 till
  • Laddar…
T torstenejag skrev:
behövs inte om du har en korrekt utför poolinstallation
Men vad betyder det? Vart tar skräpet som flyter på ytan vägen? Jag har behövt fiska upp allt från fågelungar, grodor och möss ner till löv, gräs, blommor och insekter med håven.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
och så kan du slänga i ungen när du tröttnat på den
 
Alfredo Alfredo skrev:
Men vad betyder det? Vart tar skräpet som flyter på ytan vägen? Jag har behövt fiska upp allt från fågelungar, grodor och möss ner till löv, gräs, blommor och insekter med håven.
Det betyder att får du fågelungar o grodor får du inte detta på dagen när du badar och det är sol , det kommer på kväll och natt och då har jag stängt poolen , det som blåser nerpå dagen insekter o löv förflytas på någon minut till skimmer/påsen och till filter om du har korrekta flöden och utblås korrekt placerade i förhållande till skimmern
 
  • Gilla
husbil2015
  • Laddar…
Om man inte är säker på om man kommer att använda en pool kan man ju köpa en stor ovanmarkspool och se om man använder den. Vi hade en gigatisk ovanmarkspool några år men kom på att den inte användes mer än tiden jag lade på att sköta den.
Om man skall ha pool hävdar jag att man skall ha pooltak både för barnsäkerhet och att slippa alla löv, om man har en pressening är det lätt att alla löv som ligger på presseningen hamnar i vattnet.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M maxel skrev:
Om man inte är säker på om man kommer att använda en pool kan man ju köpa en stor ovanmarkspool och se om man använder den. Vi hade en gigatisk ovanmarkspool några år men kom på att den inte användes mer än tiden jag lade på att sköta den.
Om man skall ha pool hävdar jag att man skall ha pooltak både för barnsäkerhet och att slippa alla löv, om man har en pressening är det lätt att alla löv som ligger på presseningen hamnar i vattnet.
Har också haft ovanmark , att jämföra den med en nedgräv pool med riktiga grejor, pump , filter m robot, värmeväxlare etc är som natt o dag , det är som med akvarium mkt svårare att sköta 100 l mot 1500 l , pressening är inte tillåtet som stängning av pool !överdraget skall tåla att stå på och det gör ett riktigt poolöverdrag , tak har sina fördelar
 
T torstenejag skrev:
Har också haft ovanmark , att jämföra den med en nedgräv pool med riktiga grejor, pump , filter m robot, värmeväxlare etc är som natt o dag , det är som med akvarium mkt svårare att sköta 100 l mot 1500 l , pressening är inte tillåtet som stängning av pool !överdraget skall tåla att stå på och det gör ett riktigt poolöverdrag , tak har sina fördelar
Menar poolöverdrag av typen en stor pressening med en rulle på ena kortsidan, när överdraget rullas upp hamnar alla löv i poolen.
 
  • Gilla
junkie
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Full respekt för de som inte vill ha pool oavsett orsak, fast att ge mästrande råd baserade på sin egen brist på kunskap är inte lika accepterat hos mig.
Välkommen till byggahus.se
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
M maxel skrev:
Menar poolöverdrag av typen en stor pressening med en rulle på ena kortsidan, när överdraget rullas upp hamnar alla löv i poolen.
Dom kan man enkelt blåsa av innan man rullar upp, tycker det mesta hamnar i "rullen" här, om man inte blåser bort innan.
 
M maxel skrev:
Menar poolöverdrag av typen en stor pressening med en rulle på ena kortsidan, när överdraget rullas upp hamnar alla löv i poolen.
Det där får du förklara lite bättre. I min rulle kan samma löv eller pinne ligga kvar en hel säsong. Hur funkar tyngdlagen hos dig?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Det som hamnar på överdraget hamnar INTE i poolen när jag vinchar upp , fattar inte vad man menar med detta ?? man gör så stora problem av allting , när allt baseras antingen på fel produktval eller fel hantering , gör rätt läs på ha rätt grejor då är pool inga problem att sköta .. punkt
 
T torstenejag skrev:
då har jag stängt poolen
OK. Ja jag har aldrig haft en pool med stängningsmöjligheter. Förstår att det är stor skillnad om poolen är täckt då den ej används.

T torstenejag skrev:
förflytas på någon minut till skimmer/påsen
Då har jag aldrig haft någon pool med korrekta flöden för att skräpet skulle försvinna inom någon minut känner jag inte igen.
 
  • Gilla
Pikken
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
OK. Ja jag har aldrig haft en pool med stängningsmöjligheter. Förstår att det är stor skillnad om poolen är täckt då den ej används.


Då har jag aldrig haft någon pool med korrekta flöden för att skräpet skulle försvinna inom någon minut känner jag inte igen.
Exakt , man måste ha rätt grejor innan man dömer ut en företeelse , som att jag skulle säga att bilar är skit eftersom min rosthög från 1993 bara är en massa jobb och jobbigt att använda därför kör jag den inte , du vet att det är olagligt att ha en öppen pool oövervakad ? den skall ha staket eller godkänt överdrag , ÄVEN om man inte själv har barn !!
 
T torstenejag skrev:
Exakt , man måste ha rätt grejor innan man dömer ut en företeelse , som att jag skulle säga att bilar är skit eftersom min rosthög från 1993 bara är en massa jobb och jobbigt att använda därför kör jag den inte , du vet att det är olagligt att ha en öppen pool oövervakad ? den skall ha staket eller godkänt överdrag , ÄVEN om man inte själv har barn !!
Inte om poolen är högre än 120cm från marken och stegen är borttagen, väl?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.