Loner skrev:
Vår granne kommer att lägga jordvärme,en stor nackdel med jordvärme är att man frår äkna med att man sänker växtzonen med 1 enhet där slangarna ligger.

/L
Skit snack, jag har bott med jordvärme under min uppväxt. bodde där i 20 år.

det finns för mycke myter.. tyver..
 
CarMan skrev:
dina siffror stämer bra med dom jag känner som har hus på 130 m2 i mellan sverige. (du lurar bara dig själv om du tror att ett hus på 200 m2 får denna förbrukning ...
Jag lurar inte mig själv. Och inte tror jag heller. Jag tittar på det som är avläst och debiterat av vårat elbolag. Men du kanske vet bättre än våran elmätare?

CarMan skrev:
... som jag sa så är det idioti att ha det i trådskaparens hu på 230 m2)
Du skrev att det är idioti att installera FLVP. Punkt. Jag skriver att det beror på förutsättningarna. Bergvärme/jordvärme är inte den mest ekonomiska lösningen för alla. Oavsett vad bergvärmeevangelisterna säger. Som sagt -- det finns gott om myter. Och många av dem sprids flitigt i detta forum.
 
Snailman skrev:
jag kan väl annars säga att man läser tex om folk som köper kök för flera hundratusen, de gör ju inga kalkyler på återbetalningstid direkt...
Hmm!
Du har definitivt en poäng där, man sitter och räknar på öret vad som är mest effektivt luft/vatten, jord eller bergvärme.

Sedan springer man och köper ett kök för 180' när man istället kan köpa ett motsvarande IKEA för en tredjedel av priset, och då är det ingen som en lyfter på ögonbrynen!

Jag undrar hur många timmar jag redan nu spenderat på att scanna av värmepumps marknaden?
Det hade säkert varit mer lönsamt blunda och peka när man skall välja vp, och sitta kvar på jobbet istället, och sedan ta ut det som övertid ;)
 
CarMan skrev:
Skit snack, jag har bott med jordvärme under min uppväxt. bodde där i 20 år.

det finns för mycke myter.. tyver..
Att du bott 20 år med jordbvärme säger ju inget, hur vet du om det påverkade "växtzonen"?

Nog om detta, vi har olika åsikter, så nu droppar jag detta!

/L
 
gbak skrev:
Hmm!
Du har definitivt en poäng där, man sitter och räknar på öret vad som är mest effektivt luft/vatten, jord eller bergvärme.

Sedan springer man och köper ett kök för 180' när man istället kan köpa ett motsvarande IKEA för en tredjedel av priset, och då är det ingen som en lyfter på ögonbrynen!

Jag undrar hur många timmar jag redan nu spenderat på att scanna av värmepumps marknaden?
Det hade säkert varit mer lönsamt blunda och peka när man skall välja vp, och sitta kvar på jobbet istället, och sedan ta ut det som övertid ;)
Om man inte bryr sig om kostnaden så är elpanna överlägset alla andra vattenburna system. Ingen utedel som bullrar, inget hål som behöver borras, ingen slang som behöver grävas ner, ingen kompressor som låter, man har hög effekt när det behövs, ingen kompressor som slits, håller längre än vilken värmepump som helst. Inga bekymmer med många starter och en massa inställningar. Med en elberedare vid sidan av också så få man massor med varmvatten och inga problem med knäppningar i systemet.

Elpanna är klart överlägset värmepump på de flesta punkterna. Driften är lite dyr, men kostnaden behövde vi ju inte bry oss om när man kan köpa kök för 180 tusen. ;)
 
Loner skrev:
Att du bott 20 år med jordbvärme säger ju inget, hur vet du om det påverkade "växtzonen"?

Nog om detta, vi har olika åsikter, så nu droppar jag detta!

/L
Vår tomt & bevextlighet skilde inte mot granarnas...
 
brabyggare skrev:
Om man inte bryr sig om kostnaden så är elpanna överlägset alla andra vattenburna system. Ingen utedel som bullrar, inget hål som behöver borras, ingen slang som behöver grävas ner, ingen kompressor som låter, man har hög effekt när det behövs, ingen kompressor som slits, håller längre än vilken värmepump som helst. Inga bekymmer med många starter och en massa inställningar. Med en elberedare vid sidan av också så få man massor med varmvatten och inga problem med knäppningar i systemet.

Elpanna är klart överlägset värmepump på de flesta punkterna. Driften är lite dyr, men kostnaden behövde vi ju inte bry oss om när man kan köpa kök för 180 tusen. ;)

du har rätt i att el panna är enkelt o billigt att instalera, samt enkel att sköta. men det har ju sitt pris
direkt el är ennu enklare o billigare att instalera..

du har helt fel därimot, när du gör din jämförelse med köket. det är bycke (extremt mycke) mer viktigt att ha en låg drfts kostnad, än att ha en billig instalation. Anledningen är nått som heter inflation & ökade energi priser (energi priserna ökar i högre takt än inflationen, trots att vi i dag har hög inflation)
 
som redan påtalats så är man när det gäller värmesystem ofta dum snål. man väljer ett annat alternetiv, än det som är bäst på sikt, för att återbetalnings tiden är 2 år längre m.m.

vad har ni för återbetalning på eran bil, badrum eller kök?
bilen är ju värst, då den har en hög underhåls kostnad, inklusive skatt sevice reservdelar besiktning & vi ska inte minst glöma värde minskningen....

men läga ner 30-50 000:- extre på värmesystemet när man bygger nytt
 
Jag har kollat på Nibe 1250. den pumpen ser ut att vara en bra pump på pappret. den har variabel effekt, vilket är bra, även för ett litet hus (trådskaparen har inte litet hus!) den har desutom samma styrning som 1235 när det gäller att styra 2 olika värmesystem (golv värme & radiatorer) (jag vet dock inte exakt hur denna styrning görs, gissar att det ialla fall är mer ekonomiskt att dimensionera 2 radiatorsystem att ligga på samma tempratur)

priset på 1250:ian är svår motiverat, du får en mycket bra pump om du tar en enklaste Nibe 1225 & överdimensionerar den, samt seriekopplar en 200 liters arbetstank för att jämna ut pumpens effekt, då denna ej kan ge vaiabel effekt som 1250 kan.
 
CarMan skrev:
du har rätt i att el panna är enkelt o billigt att instalera, samt enkel att sköta. men det har ju sitt pris
direkt el är ennu enklare o billigare att instalera..

du har helt fel därimot, när du gör din jämförelse med köket. det är bycke (extremt mycke) mer viktigt att ha en låg drfts kostnad, än att ha en billig instalation. Anledningen är nått som heter inflation & ökade energi priser (energi priserna ökar i högre takt än inflationen, trots att vi i dag har hög inflation)
Ja, du har naturligtvis rätt. Men de flesta som *byter* ett fungerande system gör det för att spara pengar och om man inte ens kan räkna hem ett nytt system inom systemets livslängd ens med skenande elpriser och inflation så är det ingen mening att byta. Det var lite det som var min poäng med elpannan, dvs att installationskostnaden inte är *helt* ointressant.

Nu hade vi 3% inflation förra året och ett inflationsmål på 2% så inflationen äter inte upp lånen i samma takt som den gjorde på 80-talet när man mer eller mindre fick betalt för att låna, men visst påverkar det och ska räknas med i kalkylerna vilket gör installationskostnaden billigare.
 
självklart ska systemet gå att räkna hem på det livs längd, annars köper man det ju inte. me att det ska räknas hem på 10 år som alla räkna på käns konstigt.
o det blir mer kompliserat än så, ofta får man en bliigare drift redan från dag 1 o då gör det väll inget om det tar 15 år at räkna hem investeringen? desutom när det gäller värme pumpar så har ju kolaktorslangen längre livslängd än värmepumpen, så efter 25 år när pumpen behöver bytas så kostar det ju inte so en ny anläggning igen, vilket många tror, o räknar fel på
 
Snailman
Om vi säger så här, du kan köpa ett billigt system, som du får astma, utslag över hela kroppen, buller från ventilerna i väggarna gör att du inte kan sova osv, och sen finns det ett dyrt system du slipper detta med, det kanske inte går att räkna hem men jag skulle nog köpa det ändå.. (det kan finnas andra kvaliter än hur fort det betalar sig, vill jag belysa)
 
va. vam instalerar ett system som låter o ger dig astma, vad pratar du om?
 
Snailman
Jag säger inte att det är så, men man får väga in diverse saker, tex kan luften filtreras från pollen... - Har ju ingen betydelse om man inte är känslig för pollen... osv.

bygger man nytt så måste man ju ha ventilation, och den är ju ibland hopblandad med värmesystemet på olika sätt.

angående ljud, så tänkte jag mest på de ventiler man brukar ha i fönstren när man har frånluftsvärmepump tex, via dem kommer ju trafikbuller in huset.

Och det finns ju annat buller oxå, jag har sett en ritning där man haft värmepumpen precis intill en vägg, på andra sidan väggen är ett av barnens sovrum, och man har även ritat sängens huvudkudde där...
 
CarMan skrev:
vad har ni för återbetalning på eran bil, badrum eller kök?
bilen är ju värst, då den har en hög underhåls kostnad, inklusive skatt sevice reservdelar besiktning & vi ska inte minst glöma värde minskningen....
Helförsäkring 2500:- /år, skatt 0:-/år, besiktning vartannat år, värdeökning kanske 20'-30' /år, hög underhålls grad och reservdelar i massor :D

Sorry, kunde bara inte låta bli...........

CIMG0361copy.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.