E EnskedeT skrev:
Vad menar du? Jag kommer att ha en trefaskabel från nytt markmätarskåp till en byggcentral, och sen trefaskablar från byggcentralen till (1) gästhuset, (2) förrådet, och (3) bygget.
men varför skall du då ha kvar matningen till stugan????
 
returen returen skrev:
men varför skall du då ha kvar matningen till stugan????
Jag ska inte ha kvar matningen till huvudbyggnaden men måste ha kvar matningen till gästhuset så länge.
 
E EnskedeT skrev:
De tre kablarna (beige, svart, och röd är de tre som har spänning i skarven). Den andra svarta, som fint nog är uppmärkt med lite svart eltejp, har ingen spänning och det är den som är kopplad till jord.
inget fel i det om det bara är uppmärkt
fast egentligen skall den röda gå till jord de övriga är fasledare som det var på den tiden kabeln gjordes
 
Det finns 3 säkringar i huvudventralen som ser ut att sitta före jordfelsbrytaren. Är det säkringarna till gäststugan. Att den alltså inte matas via jfb i huvudventralen?

I så fall kan detta vara (nästan) OK.

Du har s. k ”PEN” (protective earth and neutral) kombinerad neutral och jord. Det är det vanligaste sättet att mata el till ett hus. Denna delas upp till jord och nolla i centralen.

Man får aldrig gå vidare med PEN efter att den delats upp. Men på jordskenan i din huvudcentral är det PEN. man har här kopplat vidare PEN till stugan. Det är OK. Förutsatt att faserna tas ut före jordfelsbrytaren. Eftersom du har uppdelad nolla/jord efter jordfelsbrytaren.

I ditt fall delas PEN upp i centralen i stugan. Dragen från jordskenan där du har PEN.

MEN det finns ett krav att PEN skall vara mint 10 kvmm. Det kravet är halvmytt . Kablar med PEN får användas även efter renovering om finns där. Men kabeln från centralen till kopplingsdosa ser ny ut. I så fall fel om den inte håller 10 kvmm.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Det där med omkoppling via byggströmscentral, kan möjligen bli ett problem.

Då behöver du ha PEN från den centralen till där den kopplas ihop med kabeln till stugan. Alltaså 10 kvmm.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Svårt att se på bilderna men den svarta kabeln som är skarvade verkar ha tre faser svart, vit röd och PEN tejpad skärm.... De har förmodligen kopplat skärmen mot N för att jordfelsbrytaren i matande central inte ska lösa ut. Detta är ej ok.

Ps, din Byggcentral är ej godkänd som tillfällig anläggning då den saknar jordfelsbrytare.
Nu får du problem om du har en byggcetral med jordfelsbrytare om du ska ta ut TN-C (fyrledare) till gäststugan.

Men det blir inte korrekt att använda den byggcetral du har för du får inte.
1. Använda byggcetral utan jordfelsbrytare.
2. Du får inte ansluta TN-C till en TN-S central.

TN-S = fem ledare. separat jord och neutralledare
TN-C = fyra ledare. Gemensam jord och neutralledare.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det finns 3 säkringar i huvudventralen som ser ut att sitta före jordfelsbrytaren. Är det säkringarna till gäststugan. Att den alltså inte matas via jfb i huvudventralen?

I så fall kan detta vara (nästan) OK.

Du har s. k ”PEN” (protective earth and neutral) kombinerad neutral och jord. Det är det vanligaste sättet att mata el till ett hus. Denna delas upp till jord och nolla i centralen.

Man får aldrig gå vidare med PEN efter att den delats upp. Men på jordskenan i din huvudcentral är det PEN. man har här kopplat vidare PEN till stugan. Det är OK. Förutsatt att faserna tas ut före jordfelsbrytaren. Eftersom du har uppdelad nolla/jord efter jordfelsbrytaren.

I ditt fall delas PEN upp i centralen i stugan. Dragen från jordskenan där du har PEN.

MEN det finns ett krav att PEN skall vara mint 10 kvmm. Det kravet är halvmytt . Kablar med PEN får användas även efter renovering om finns där. Men kabeln från centralen till kopplingsdosa ser ny ut. I så fall fel om den inte håller 10 kvmm.
Ja, det sitter tre säkringar (16A) som kabeln från huvudcentral till skarv går från.

Och kabeln ut är nog bara några år.

Innebär detta att man kan koppla en handske på den kabeln (från skarven) och med den få el till gästhuset så länge från byggcentralen?
 
E EnskedeT skrev:
Ja, det sitter tre säkringar (16A) som kabeln från huvudcentral till skarv går från.

Och kabeln ut är nog bara några år.

Innebär detta att man kan koppla en handske på den kabeln (från skarven) och med den få el till gästhuset så länge från byggcentralen?
Nej inte tillåtet att koppla in din fyrledare med PEN ledare i en fempolig handske.
Lägg ut en tillfällig kabel med fem ledare till gäststugan och komplettera Byggcentralen med en jordfelsbrytare så är du på rätt väg.
Byggcentralen verkar vara förberedd för jordfelsbrytare.
 
jag anser att TS skall sluta grubbla på detta och låta elektrikern som ändå skall dit fixa detta
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
H HSP skrev:
Nej inte tillåtet att koppla in din fyrledare med PEN ledare i en fempolig handske.
Lägg ut en tillfällig kabel med fem ledare till gäststugan och komplettera Byggcentralen med en jordfelsbrytare så är du på rätt väg.
Byggcentralen verkar vara förberedd för jordfelsbrytare.
Detta var precis svaret jag behövde. Då kör jag på den plan jag hade från början - att lägga trefaskabel från byggcentralen till både gästhus och förråd.

Tack för tips ang jfb till byggcentral.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
returen returen skrev:
jag anser att TS skall sluta grubbla på detta och låta elektrikern som ändå skall dit fixa detta
Det har hela tiden varit tanken men eftersom vi är på en ö är det bra om elektrikern vet vad han behöver ta med sig.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
De har förmodligen kopplat skärmen mot N för att jordfelsbrytaren i matande central inte ska lösa ut. Detta är ej ok.
Jag såg det nu.

Nej detta verkar vara rätt grovt fel.
 
E EnskedeT skrev:
Detta var precis svaret jag behövde. Då kör jag på den plan jag hade från början - att lägga trefaskabel från byggcentralen till både gästhus och förråd.

Tack för tips ang jfb till byggcentral.
Den gamla svarta kabeln (EKK 3*2,5/2,5) som går in i gästhuset får inte tas i drift igen utan måste bytas ut.

Beroende på hur du har tänkt mata gästhuset framöver så kan det vara lämpligt att dra den nya matningen redan nu.
- Direkt från mätarplatsen?
- Förgrena matningen till huvudhuset på lämpligt ställe?
- Undercentral likt nuvarande inkoppling?

Jag hade i första hand valt direkt från matarplatsen, i andra hand förgrena matningen på lämpligt ställe.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.