Har en ovanstående och undrar om den klarar en sågklinga, någon som vet?
Det är en 25 kubiks motor, tror jag. Säkert från 2006 eller där i närheten.
 
Jag har en 525 och den klarar en slyklinga utan problem. Har inte testat en sågklinga på den då det inte rekommenderas, röret är för vekt för detta. Iom att 325 är en "billigare" modell än 525 så skulle jag gissa att samma gäller för den. Med det sagt så kan man ta rätt grovt sly med den tretandade slyklingan så det beror ju på vad det är du ska kapa ned.
 
S
En röjsåg klarar och har klinga, medan en trimmer inte har det, av förklarliga skäl.
 
Har ett trimmerhuvud med sån där slå-i-backen-knapp och på hyllan ligger en slyklinga som jag inte testat, så vad har jag? 😉
Ska röja mest vildrosor, inget över 20 mm.
Får annars köra på som vanligt med grensaxen!
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Har ett trimmerhuvud med sån där slå-i-backen-knapp och på hyllan ligger en slyklinga som jag inte testat, så vad har jag? 😉
Ska röja mest vildrosor, inget över 20 mm.
Får annars köra på som vanligt med grensaxen!
Kör du på slyklingan, det kommer fungera utmärkt :) Dock är det olika medbringare och brickor till slyklingan och trimmerhuvudet så se till att du hittar dem också, annars kommer den inte passa.
 
Maskinen kom på köpet av gården så jag har inte testat slyklingan men jag gör ett test!
Tack för snabba svar!
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Med det sagt så kan man ta rätt grovt sly med den tretandade slyklingan
Jag kallar den för gräsklinga. Är det olika sorters klinhgor eller bara olika benämningar?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag kallar den för gräsklinga. Är det olika sorters klinhgor eller bara olika benämningar?
Det finns olika varianter och säkert kommer någon att märka ord på mig här men i princip är det samma sak. Det är klingor som är avsedda för att röja tjockt gräs och mindre sly.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Det är klingor som är avsedda för att röja tjockt gräs och mindre sly.
Typ en sån här då?

Svart trebladig busk- eller grästrimmerklinga med hål i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Har en liten trevlig Stihl FS131. Kommer med tre skärutrustningar, ett trimmerhuvud (bra, rätt grov tråd Tap n´go), en slyklinga treudd som tar hyfsat grovt sly, båda med ett bra plastskyddsavskärmning, samt ett röjsågsblad man får montera med annat mindre skydd i metall. Underbar maskin, lätt och stark. 36 cc och ca 2 hk.

Kanske HQV 325R är liknande?
__
PS. Den här lilla Stihl-maskinen använder vi just nu flitigt för att skörda gräs klöver blomster med skarpslipad treudd, att lägga upp på tork. Tro det kallas att hässja med syfte att få fram höbalar till fåren under vintern... riktigt skoj att anknyta till gamla seder och bruk.

Hässjor med hö upplagda på stolpar i en grön äng nära en skog under en klar blå himmel med vita moln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En äng med täta skogar i bakgrunden och höbalar placerade på käppar för att torka i solen, under en klar himmel med några moln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Frogmaster och 2 till
  • Laddar…
Jag mindes fel, denna gigantiska klinga var det!
Stor sågklinga på ett arbetsbord, omgiven av träbitar, en skruvmejsel och papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den kändes lite tung, svårt att varva upp men när jag sågade så började det ryka. Vet dock inte om det var från klingan eller växelhuset men det rök inte när jag bytte tillbaka till trimmerhuvudet.
Får köpa en tre-uddig klinga sen.
 
Tänk även på att man ska ha olika klingskydd beroende på om man kör med trimmerhuvud jämte klinga...för allas säkerhets skull..
 
På Stihl jag har använder man samma skydd till tråd och gräsklingor, tar bara bort nederdel vid t ex. treudd.
Men med sågklinga är det ett eget mycket mindre skydd.
 
Jag tycker treudden funkar helt ok för ändamålet skörda gräs, men ska även utvärdera några mer tydligt gräsartade klingor som jag tror är bättre för detta.

Just för Stihl FS 131 har jag just fipplat litet med den, skaffade förgasarinställningsmejsel, ett nytt tändstift var på sin plats också.

Får säga att denna 4-mixmotor (en 4-taktarhybrid) inte är helt lätt att optimera men jag kör en smula åt det fetare hållet. Helt klart var att den var alltför fett inställd från fabrik, man hör när den "åttataktar" lagom som varvtalsstopp. Ställde ner en smula från fabriksinställningen H-munstycket för att få en smula högre och renare varvtalsstopp.

Lustiga motorer dessa om man är van vid 2-taktare. Testade att köra en elektronisk varvtalsräknare från Amazon på den men det blev rätt konstiga värden, bättre att bara lyssna.

Den låter litet som en dragster, den lille rackaren. Koolt. Grym acceleration, vridmoment. Härliga små motorer!
 
Redigerat:
Jag har en 325 RDx och den har både röjklinga (fyruddig som på din bild) och sågklinga. Man skall egentligen byta sågskyddet för sågklingan för att undvika kast, men är man tränad och vet hur den beter sig funkar den bra. Maskinen är kanske i underkant för grova stammar med sly upp till 20-25 mm är inga problem.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.