13th Marine 13th Marine skrev:
Vad jag är ute efter är någon som kan visa mig ett krisfall där kontanter skulle vara aktuellt
Jag kan inte det men tycker ändå att det verkar som en rimlig rekommendation att ha lite kontanter lättillgängliga.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Kommer aldrig i ge dig något för det är meningslöst att mata ett troll, du har förut till o med utan att jag har skrivit i en tråd skrivit personangrepp o ser du inte det så är du exakt så dum i huvudet som du bevisat hör idag och innan..
Shit vad du var lättstött då.

Varför börjar du ens kommentera på mina inlägg om du inte orkar argumentera för din sak?
Det är liksom inte första gången vi hamnat här.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag kan inte det men tycker ändå att det verkar som en rimlig rekommendation att ha lite kontanter lättillgängliga.
Jag har egentligen inget emot att ha pengarna är hemma, men skulle gärna ha ett bra argument till varför.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
skulle gärna ha ett bra argument till varför.
Kan komma väl till pass, duger för mig med tanke på den låga kostnaden.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
  • Jag har egentligen inget emot att ha pengarna är hemma, men skulle gärna ha ett bra argument till varför.
MSB
Fördelen med kontanter
Även om andra betalningssätt har blivit mycket vanligare, så har kontanter fortfarande en viktig roll i samhället. Använd kontanter då och då för att se till att upprätthålla din beredskap.

  • Det är det enda betalningsmedel som alla kan ha tillgång till.
  • Du behöver inte någon speciell teknik som appar, betalkort eller E-legitimation för att betala.
  • Du kan ta ut och förvara en summa hemma i förebyggande syfte.
  • Kontanter är centralbankspengar, det vill säga att värdet garanteras av staten.
  • Det krävs inga mellanhänder för att genomföra betalning med kontanter.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Shit vad du var lättstött då.

Varför börjar du ens kommentera på mina inlägg om du inte orkar argumentera för din sak?
Det är liksom inte första gången vi hamnat här.
Sunt förnuft har du noll av ser jag😉
Du kommer och har alltid argumenterat allt in i döden och det är din största svaghet för du blir så naiv och verklighetsfrämmande..
 
Som extra bonus har jag kontanter i ädelmetaller, svenska minnesmynt i silver och guld som har ett nominellt, ett metallvärde, och ett samlarvärde och dom kostade exakt lika mycket som det nominella värdet när jag köpte dom.

Nu är ju dom mycket mer värda som mynt än det påstämplade nominella värdet men det är ju bara bonus.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
MSB rekommenderar 2000kr i 20-lappar.
Men än har ingen lyckats förklara för mig vad som skulle hända som gör att den mängden kontanter spelar någon roll.
Jag kan ge några exempel på vad som kan hända.
Kortbetalningssystemet får något fel och slutar fungera Detta har hänt visserligen löste dom det väl på en dag eller så.

Din bank får något fel som gör att kortbetalning inte fungerar. Har hänt flera banker. Oklart om det varit tekniska fel eller att dom blivit hackade/kapade.

Banken ser misstänkt aktivitet på ditt konto/internetbank och låser den. Du måste boka en tid på ett kontor för att öppna den på nytt.

Du blir utsatt för kortbedrägeri och banken låser ditt kort.

Banken sätter felaktigt in pengar på ditt konto och låser det .

Allt det här har hänt och då har det varit väldigt trevligt att ha lite kontanter att använda.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej då är det Swish som gäller. 😂 Det går faktiskt fortfarande att handla med kontanter på de flesta affärer. Passar inte det kan man sätta in kontanter i vissa bankomater.
Just lärt mig att man kan tanka soppa med kontanter, man får en lapp med en kod att tanka för.
Då jag fyller dunkar till båten är det jämna 10 liter och lätt att räkna ut.
Värre om man ska tanka bilen, där har man inte en susning om hur mycket det går i.
 
N Niq skrev:
Du blir utsatt för kortbedrägeri och banken låser ditt kort.
Man har väl ändå inte bara kort från en kortleverantör?
 
  • Gilla
bygg_katt
  • Laddar…
4774
Alfredo Alfredo skrev:
Man har väl ändå inte bara kort från en kortleverantör?
Min gubbe har bara ett, men så har han en bank, och bankomaten åt upp hans kort igår. Tur att jag har två 😉
 
4774 4774 skrev:
Min gubbe har bara ett, men så har han en bank, och bankomaten åt upp hans kort igår. Tur att jag har två 😉
Nu hänger jag nog inte med…
 
RoTe
Isakare Isakare skrev:
Värre om man ska tanka bilen, där har man inte en susning om hur mycket det går i.
Man brukar få växel tillbaka om man går in igen...
 
hsd
R Rejäl skrev:
Ja tar ut kontanter ifrån bankomaten enbart för att det inte ska försvinna helt, för att betala mat o drivmedel mm..
Enligt flera mackar så har kontantbetalningen ökat något det senaste året!
Samtidigt så är det misstänkt när men använder kontanter
 
4774
Alfredo Alfredo skrev:
Nu hänger jag nog inte med…
Kontokort då om jag förtydligar apropå ditt svar till Nic att man väl inte bara har ett kort. Inte mer än fjorton nu Alfredo, även fast det är lördag 😉
 
  • Ledsen
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.