D Du och 19till skrev:
Det stämmer att jag inte har någon. Och har noll tankar på att ha en pool.

Har haft och vet att det är jobbigare än det är värt.
Det finns säkert olika åsikter , för oss är det jobbigare med ett akvarium än en pool , jag vet egentligen ingen hobby som jag lägger så lite tid på som poolen , sköter sig helt själv berätta lite vad som var så jobbigt
 
  • Gilla
  • Älska
Sessann och 7 till
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Det stämmer att jag inte har någon. Och har noll tankar på att ha en pool.

Har haft och vet att det är jobbigare än det är värt.
Klart det blev jobbigare för dig som inte hade en aning om hur du skulle sköta den. Alla vi andra som har pool struntar både i att tömma eller värma den på vintern.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Anders W och 16 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Klart det blev jobbigare för dig som inte hade en aning om hur du skulle sköta den. Alla vi andra som har pool struntar både i att tömma eller värma den på vintern.
Liksom inlägg, "bara alger och andra problem" , jisses så många "problem" man då kan räkna in i tex ett hus om man inte sköter det eller gör fel , som att säga jag vill inte ha mina tänder , bara en jävla massa hål :)
 
  • Haha
  • Gilla
Stefan D och 3 till
  • Laddar…
Tänk på barnsäkerhet i samband med bygget. Barn drunknar snabbt och tyst. Rådet om att icke simkunniga barn ska befinna sig inom armlängds avstånd från en simkunnig vuxen finns av en väldigt bra andledning.

tänk på att bygga poolen på ett sådant sätt att barn inte kan få tillgång till den utan vuxet sällskap.
 
  • Gilla
deetee och 11 till
  • Laddar…
T torstenejag skrev:
Liksom inlägg, "bara alger och andra problem" , jisses så många "problem" man då kan räkna in i tex ett hus om man inte sköter det eller gör fel , som att säga jag vill inte ha mina tänder , bara en jävla massa hål :)
Jag borstar mina tänder fyra minuter per dag, vilket är klart mer än jag lägger på att sköta poolen under säsong.

Full respekt för de som inte vill ha pool oavsett orsak, fast att ge mästrande råd baserade på sin egen brist på kunskap är inte lika accepterat hos mig. Fast å andra sidan är väl det sistnämnda det som hela internet och forum är till för. Det och porr.
 
  • Gilla
Pellegnillot71 och 9 till
  • Laddar…
Jag var tidigare skeptisk mot pool, verkade vara en massa skötsel och kostnader till lite nöje.

Sen fick vi pool på köpet med huset, jag såg det mest som ett minus men det mesta andra på kravlistan klaffade. Och jag har svängt helt om, pool är grymt.
Inte mycket skötsel som krävs och inga större driftkostnader utöver värmaren.

Som småbarnsfamilj är man hemma mycket och det är grymt att bara kunna hoppa i och svalka sig eller barnen när man känner för det istället för att packa ihop halva huset och familjen i bilen för att dra iväg till någon strand full med kanadagäss, skräniga människor och kallt vatten. Och ungarna får bra vattenvana snabbt.

Slutsats. Inte mycket jobb och väldigt prisvärt sett till vad folk lägger på charter, babysim och liknande. Och väldigt bra för familjefriden samt din mentala hälsa.
 
  • Gilla
rarne och 9 till
  • Laddar…
j_bjor Joakim Björheden skrev:
Hej!

Jag och min fru ska bygga hus i Östergötland och funderar på om vi ska ha pool eller inte.

Vi har aldrig känt att vi saknar pool men vi tycker samtidigt att det känns som en trevlig lyx.

Av byggherren som bygger huset har vi fått följande erbjudande:
3x6 m Thermopool med gjuten platta, isolerblock med armering och betong, sandfilterpump, stege. Kopplas med uppvärmning till luftvärmepump. Automatiskt kem/dosering via saltklorinator. Pumphus anläggs intill poolen. Poolskydd (ej tak).

Priset vi fått är 250 000.

Vi har 3200 kvadratmeter tomt, så att den skulle ta upp en betydande del av tomten är inget vi behöver ta hänsyn till.


Försöker få en uppfattning om detta är ett bra erbjudande. Vi väntar vårt första barn, det kommer komma i samband med inflytt till huset.

Vi försöker ta andrahandsvärde på huset osv med i beaktande, då detta förmodligen inte är vårt slutskede, men vi kommer nog bo där minst 5 år.


Vad tycker ni? Vad är era argument för pool/inte pool.


Ni som har pool, vad är era omkostnader, hur mycket arbete är det med poolen?


Vi kommer att ha solceller om det gör någon skillnad.


Tack på förhand.


/Joakim
Jag tror att den höjer värdet på huset. Varma dagar kommer ni att tycka att den är guld värd. Automatiken minskar ju underhållet. Ni kan skaffa poolrobot för att städa. Jag tänker att det är ungefär som att äga en bil: den ska tankas, tvättas och repareras när den får skador.

Men vad skulle det kosta att bygga en 4x8 m pool istället? Jag tror det är mer användbart för den som vill simma (har dock aldrig provat en 3x6 m pool).
 
  • Gilla
helhag0 och 2 till
  • Laddar…
Jag tror inte en pool påverkar värdet nämnvärt.
En pool känns ju kul i början kanske, se'n står den oanvänd.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Pikken och 3 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
vilket är klart mer än jag lägger på att sköta poolen under säsong.
Vad finns det för tekniker som gör att man slipper gå runt med poolhåven och pocka skräp som flyter på ytan? Med de pooler jag har haft, ett flertal i hyrda hus, har bara det pysslet tagit några minuter dagligen.

I teorin ska väl skräpet samlas i skimmern men det tycker jag alltid har fungerat sådär.
 
  • Gilla
Storstadsbo och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad finns det för tekniker som gör att man slipper gå runt med poolhåven och pocka skräp som flyter på ytan? Med de pooler jag har haft, ett flertal i hyrda hus, har bara det pysslet tagit några minuter dagligen.

I teorin ska väl skräpet samlas i skimmern men det tycker jag alltid har fungerat sådär.
Tycker det funkar bra, badar vi sällan här däremot en "hög" med diverse skräp på botten i mitten som kräver lite dammsugning eller om man vill håva.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Tycker det funkar bra, badar vi sällan här däremot en "hög" med diverse skräp på botten i mitten som kräver lite dammsugning eller om man vill håva.
Ja håvar man inte bort det som flyter hamnar ju det mesta på botten till slut. 😢
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Det som inte hamnar i råttlådan tar städroboten hand om. Jag brukar ta upp den varannan gång jag badar och sätta den på laddning och varannan gång kastar jag i den när jag badat klart.
 
Hep Hep skrev:
Det som inte hamnar i råttlådan
Är råttlådan korgen i skimmern?
 
Jag använder poolen fortfarande efter 7 år nästan varje dag när den är uppvärmd, perfekt med snabbt dopp efter löpträning.

Är rätt lite jobb med automatisk klorinator (har flytande klor) och städrobot. Får tömma ytvattenrenaren ibland men inte så ofta om man har poolskyddet på när man inte använder den. Det jobbigaste är plåtarna som ska av och på i början på säsongen (1½h jobb varje gång typ). Ju fler tekniska installationer du har i ett hus desto mer drifts- och reparationskostnader, efter 5år "frost-sprängdes" två inlopp under vintern, symptomen kom krypande långsamt under sommaren, med allt fler extra påfyllningar av vatten innan vi hittade var det läckte.

Om det höjer värdet beror på köparen, negativt för vissa, positivt för andra. Sen verkar finnas olika pristak i olika områden baserat på läget verkar det som enligt mig (dvs över en viss prisnivå börjar folk som har så mycket pengar kolla på andra områden istället, vilket gör att större lyxigare hus över den nivån tar extremt lång tid att sälja), så om huset redan har annat som höjer värdet så det slår i taket går man back på att investera mer men om det finns utrymme upp till pristaket tex om man har ett mindre hus blir det nog plus istället.

Några erfarenheter vid konstruktionsval:
  • Vi valde rutmönstrad tjusig liner, ser inte så bra ut efter 7 år, städroboten har skavt bort mönstret en del på botten så det är vita fläckar, även isen på vintern (med sänkt vattennivå) skaver bort lite av mönstret på sidorna, De mönstade dukarna är vita med målat (tryckt) mönster, få bli genomfärgad ljusblå liner vid nästa linerbyte.
  • Har pump-rummet frostfritt så jag skulle slippa ta in pumpen på vintern men det är så fuktigt i det rummet att pumpen korroderar om jag inte tar in den, men efter installerat snabbkopplingar är det enkelt att göra ändå.
  • Jag kör bergvärme så poolen är nästan helt tyst med reningsverk med pump i ett någorlunda ljudtätt rum, vilket är trevligt, hör dock grannens pool's luftvärmepump mer än pumpljudet från min egen, låter en del om luftvärmepumpar så fundera på placering och ljuddämpning av en sådan.
  • Jag byggde allt med poolen själv, var inte så svårt men jobbigare än jag tänkte mig och alltid nervöst när man pumpar betong själv och undrar om det kommer hålla osv, spar en del pengar om man tycker det är kul och hamnar på nöjeskontot annars blir det låg timlön.
 
Redigerat:
  • Gilla
Storstadsbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.