D Dilato skrev:
Den ger inte ut 134V, det är ditt mätinstrument som har så låg belastning att det verkar så, det heter kapacitiv koppling..
Mät med lampan inkopplad, då får du rätt värden.

Vad mäter du med (bild)?
En voltmeter på kopplingsplinten samtidigt som dioderna lyser svagt
 
F fubbik1 skrev:
Det problemet är löst
Så lampan lyser ordentligt i en vanligt uttag, men inte I din hembygda låda. Och du var tidigare väldigt säker på att de skickat trasiga grejer till dig?

Handhavande fel. Din låda bör byggas om av en elektriker.
 
  • Gilla
Blåis och 5 till
  • Laddar…
F fubbik1 skrev:
En voltmeter på kopplingsplinten samtidigt som dioderna lyser svagt
Varför tror du att blå är fas?
Vad sitter i andra änden av den kabeln som går till brytaren (kanske en stickpropp)?
 
F fubbik1 skrev:
Du har missat info jag hittade felet det var ju så enkelt att vrdet stod på noll men sonen mätte upp spänning i plint och jag antog då att de var 220 v när det slog på funka allt sen dök frågan upp varför de fortsatte lysa svagt när timern var av och de fick jag svar på den bryter bara 1 pol så vi mätte induktiv spänning. Försvann när vi snurra timern så den bryter fas. Så just nu är allt som det ska .. jag tackar alla för hjälpen aärskilt ni som kunde ge råd o tips och inte vara besservisser med ironiska kommentarer.
Ingen leker besserwisser. Men tråden kunde vara hälften så lång om du gjort som ombads.

Du däremot framstår som en besserwisser.
 
  • Gilla
  • Älska
Blåis och 10 till
  • Laddar…
F fubbik1 skrev:
Du har missat info jag hittade felet det var ju så enkelt att vrdet stod på noll men sonen mätte upp spänning i plint och jag antog då att de var 220 v när det slog på funka allt sen dök frågan upp varför de fortsatte lysa svagt när timern var av och de fick jag svar på den bryter bara 1 pol så vi mätte induktiv spänning. Försvann när vi snurra timern så den bryter fas. Så just nu är allt som det ska .. jag tackar alla för hjälpen aärskilt ni som kunde ge råd o tips och inte vara besservisser med ironiska kommentarer.
Framgick inte att det var timern som stod på av, inte heller att de nu lyser. Bara att du kom fram till att det var "130"V.
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Tobias95g Tobias95g skrev:
Framgick inte att det var timern som stod på av, inte heller att de nu lyser. Bara att du kom fram till att det var "130"V.
OK kanske inte var så tydligt , tack ändå
 
  • Gilla
Tobias95g
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Ingen leker besserwisser. Men tråden kunde vara hälften så lång om du gjort som ombads.

Du däremot framstår som en besserwisser.
jag håller inte med , och du behöver ju inte läsa eller vara aktiv i tråden om du anser den är för lång eller inte uppfyller dina kriterier
 
  • Haha
  • Wow
jnse och 1 till
  • Laddar…
Kan även tillägga att kopplingen ni ser är inte hemmabyggd den är faktiskt installerad av en elektriker på Bravida när huset byggdes , har till o med ett besiktningsprotokoll på elen , där denna är med, därmed inte sagt att den behöver vara rätt utförd , finns väl både bra och mindre bra installatörer
 
  • Haha
  • Wow
jnse och 3 till
  • Laddar…
Ingen elektriker med ett uns självaktning hade gjort det där!
Det är hempul deluxe, inget är rätt utfört, en kunnig amatör hade gjort det 100 ggr bättre.
 
  • Gilla
  • Älska
avh67f och 13 till
  • Laddar…
RoTe
Det är såna här trådar som får en att fundera varför det inte brinner oftare pga elfel i Sverige.
 
  • Gilla
avh67f och 9 till
  • Laddar…
F fubbik1 skrev:
Kan även tillägga att kopplingen ni ser är inte hemmabyggd den är faktiskt installerad av en elektriker på Bravida när huset byggdes , har till o med ett besiktningsprotokoll på elen , där denna är med, därmed inte sagt att den behöver vara rätt utförd , finns väl både bra och mindre bra installatörer
Den där boxen med vanlig vägguttagstimer är det ingen elektriker med självaktning skulle bygga, inte ens om kunden proppsar på det.
En elektriker skulle bygga med tidur likt följande,
Mekaniskt kopplingsur från Theben med modellbeteckningen SYN 161 d, visande en cirkulär timer med blå ring och diverse inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Digitalt kopplingsur för DIN-skena med blå knappar och digital display som visar tid och inställningar, inklusive funktion för manuell överstyrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.elbutik.se/product.html/theben-mekaniskr-kopplingsur-syn161
https://www.kjell.com/se/produkter/...rgs-digitalt-kopplingsur-for-din-skena-p67030

Samt skippat uttaget och stickkontakten.
Samt satt de i en liten normcentral med en lämplig "hand-0-auto"-brytare.

Återigen, den där lådan skriker hempul lång väg.
 
  • Gilla
jnse och 3 till
  • Laddar…
tommib
Även en rimlig hempulare bygger med kopplingsur. Den där kopplingen är gjord av någon som inte ens känner till produkten DIN-monterat kopplingsur.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Båda meningarna känns ogenomtänkta. Jag har aldrig haft problem med att handla på Amazon.
Inte jag heller. Frequent buyer.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Återigen, den där lådan skriker hempul lång väg.
Ja en ganska gräslig lösning men jag måste ändå ge en pluspoäng för kreativiteten. Att bara komma på det där...
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Läxa till nästa gång.
I inlägg #14 frågade jag om ni testat i annat uttag.
Detta är en grej man testar ganska fort, nästan innan man börjar mäta och felsöka övrigt.
 
  • Gilla
Sernando och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.