Vi står inför att Byggahus, en rolig resa… men så många beslut. Vi har fått ritningar men, vi har några saker vi är osäkrar på, vill gärna höra era idéer och tankar.

*på plan 1 finns en ingång till köket på högersidan, vill man ha det? Blir det för långt att gå runt med tex matpåsen. Sambon fundera på om man ska ha vägg hela vägen, för att kunna få ett skafferi inne i hörnet istället.
Det är den störa funderingen vi har,

Sen finns lite små saker, tex ett extra högskåp i köket vid kyl/frys.

Eller ser ni andra idéer vi inte ser?

Tack på förhand
 
  • Ritning av plan 1 för ett hus med rum som kök, vardagsrum, badrum och groventré. Diskussion om eventuell ändring av väggar och skafferilösning i köket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Märkligt plan2 kom inte med på första inlägget.
Men den kommer här
 
  • Planritning av andra våningen med fyra sovrum, badrum och allrum. Takhöjd 1,5 m. Nominerat till 980 kvm BOA.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Totte_S
Väderstreck och placering på tomten är viktigt att veta.
Jag skulle gärna kunna gå ut genom en dörr till trädgården från matbordet.
 
  • Gilla
lillanutten och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
När det gäller dörrar så är väl det som är trevligt med att ha just villa att man lätt kan gå ut åt olika håll. God kontakt mellan ute och inne tycker jag är viktigt. Antalet gånger man kommer att äta ute minskar betydligt om man måste bära porslin, glas och mat runt halva huset varje gång. Eller om öster är åt höger så är det ju fint med en liten uteplats för sommarfrukost på den sidan och då vill man inte heller gå runt halva huset med frukosten, kanske i morgonrock.
 
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller dörrar så är väl det som är trevligt med att ha just villa att man lätt kan gå ut åt olika håll. God kontakt mellan ute och inne tycker jag är viktigt. Antalet gånger man kommer att äta ute minskar betydligt om man måste bära porslin, glas och mat runt halva huset varje gång. Eller om öster är åt höger så är det ju fint med en liten uteplats för sommarfrukost på den sidan och då vill man inte heller gå runt halva huset med frukosten, kanske i morgonrock.
solen rör sig på baksidan av huset, så kvällssolen kommer vid matsalen, tanken är att bygga altanen där så småningom,
 
BirgitS
Då vill man väl att det ska vara lätt att ta sig till/från altanen, annars blir den inte lika mycket utnyttjad.
 
Det verkar vara ett tvåplanshus med full takhöjd på övervåningen. Då skulle jag vända trappan. Entrén som den nu är ritad är inte alls bra planerad, och hall och allrum på övervåningen är inte så mycket bättre- särskilt om allrummet är det enda rummet för tv-tittande.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Väderstreck och placering på tomten är viktigt att veta.
Jag skulle gärna kunna gå ut genom en dörr till trädgården från matbordet.
det finns, finns en dörr vid matsalsbordet:)
 
1 16386 skrev:
Det verkar vara ett tvåplanshus med full takhöjd på övervåningen. Då skulle jag vända trappan. Entrén som den nu är ritad är inte alls bra planerad, och hall och allrum på övervåningen är inte så mycket bättre- särskilt om allrummet är det enda rummet för tv-tittande.
Tv- kommer det finns 2 av, ett på varje våning. Det kommer vara där det står Salong/sovrum på plan 1, det kommer vara tvrum, med en platsbyggd bokhylla.

Tänker du att trappen skulle varit på högersidan när man kommer in ?
 
Full takhöjd är ju att ta i då den givna vägghöjden är 1.5 meter.
Men jag tycker nog också att det behövs lite gullande kring trappan. Det känns dumt att ha det så smalt på övervåningens "mini-hall"? Hade nog funderat på att byta riktning på den .
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
L luckmålare skrev:
Tänker du att trappen skulle varit på högersidan när man kommer in ?
Nej, jag menar att trappan ska vändas 180 grader så att den inte börjar precis vid ytterdörren.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Nej, jag menar att trappan ska vändas 180 grader så att den inte börjar precis vid ytterdörren.
Svårt när det bara är 150cm från golv till tak där trappan då kommer upp..
om man inte gör en trappa med en avsats..

Edit: men då måste ju trapphuset göras betydligt bredare..
 
Men det är ju en balkong och balkongdörr där?
 
1 16386 skrev:
Men det är ju en balkong och balkongdörr där?
Jaha.. haha.. my bad.. 🙈

Inte jättetrevligt att komma upp mitt i balkongdörren heller, kanske
 
Men vad säger ni om huvudfrågan, ska man bygga en vägg hela vägen, eller ha en öppning in i köket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.