Mycket klokt, tack snälla för hjälpen!
 
Kul att få bygga nytt och eget hus!

Bygget ni utan positivt förhandsbesked men framförallt utan bygglov blir det ett svartbygge med risk att riva.

Har ni klart med hur ni ska göra med vatten, avlopp, sophantering som kommunen kräver?

Jag tycker som Workingclashero att bromsa lite och se över vad ni kan och vill bygga.

Vrider man på huset kanske man kan få bättre utsikt? Kan man vinkla huset kanske man kan få ett vindskyddat läge och bättre planlösning?

Det låter som en arkitekt eller erfaren byggnadsingenjör (som mig) borde hjälpa er lite på vägen framåt. Var i landet brygger ni?
 
  • Gilla
Lycksökaren och 1 till
  • Laddar…
Nej, vi väntar fortfarande på positivt förhandsbesked, vilket vi förväntar oss få om en månad vid nästa sammanträde i kommunen. Frågan är snarare om vi vågar börja bygget utan att själva förrättningen hos Lantmäteriet blivit klar. Vi vill så klart äga marken och ha färdigt bygglov innan vi börjar, men enligt Lantmäteriet så handlar det mest om att flytta papper innan vi börjar bygga. Alltså, exakta gränser (vilket inte borde vara ett problem för oss) och namn på diverse papper.
 
Ni borde inte få bygglov innan förhandsbeskedet är klart om kommunen gör rätt.
 
FreQa FreQa skrev:
Kul att få bygga nytt och eget hus!

Bygget ni utan positivt förhandsbesked men framförallt utan bygglov blir det ett svartbygge med risk att riva.

Har ni klart med hur ni ska göra med vatten, avlopp, sophantering som kommunen kräver?

Jag tycker som Workingclashero att bromsa lite och se över vad ni kan och vill bygga.

Vrider man på huset kanske man kan få bättre utsikt? Kan man vinkla huset kanske man kan få ett vindskyddat läge och bättre planlösning?

Det låter som en arkitekt eller erfaren byggnadsingenjör (som mig) borde hjälpa er lite på vägen framåt. Var i landet brygger ni?
FreQa FreQa skrev:
Ni borde inte få bygglov innan förhandsbeskedet är klart om kommunen gör rätt.
Nej exakt, vi väntar på förhandsbesked för att veta om vi ens ska köpa marken. När vi fått det, ska husleverantören hjälpa oss med själva bygglovet. Allt verkar gå vägen, men just handläggning hos lantmäteriet verkar ta sån jäkla tid, så det är framförallt det vi vill veta. Om vi kan börja med bygget medan lantmäteriet handlägger. Men eventuellt är det en dålig idé. Väldigt tacksam för alla vänliga själar här som tar sig tid att hjälpa till!
 
L Tom Skantze skrev:
ska förhoppningsvis köpa ett skifte av en granne
Hur ska försäljningen gå till? Är det en ny fastighet som ska skapas? Hur stor är den i så fall? Är det en överföring av skiftet från grannfastigheten till er befintliga fastighet, och är båda i så fall redan jordbruksfastigheter?

Jag håller väl med de flesta om att det rimliga är att vänta, men i några av fallen ovan kan man se risken som lite lägre.
 
  • Gilla
Lycksökaren
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Ni borde inte få bygglov innan förhandsbeskedet är klart om kommunen gör rätt.
Varför inte? Bygglov kan man ju söka även om man inte äger marken. Är man tydlig med vart avsedda gränser kommer vara borde väl även ett bygglov kunna villkoras med att gränsdragningen inte avsevärt ändras? (Så att hus tex hamnar närmare än vad detaljplan medger eller att möjlig egen infart försvinner).

Uppriktig fråga och inte ett ifrågasättande så utveckla gärna varför kommunen skulle göra fel.
 
  • Gilla
Lycksökaren
  • Laddar…
Det är privat försäljning, hela skiftet är på 1,6ha och kommer i sin helhet bli en ny fastighet. Just nu tillhör skiftet en jordbruksfastighet, men tanken är ju att den ska bli småhusenhet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vill minnas att jag hörde senaste gången jag var inblandad i en lantmäteriförrättning, att avstyckningar som skulle leda till nybygge av bostad/bostäder hade förtur framför andra förrättningar. Ni kanske inte behöver vänta så länge som ett år om det fortfarande är så?
 
Jag skulle väntat in Lantmäteriet... Låter som ett dyrt limbo att hamna i om man inte får skapa en ny fastighet.

1,6 hektar är ju i gränslandet på en hästgård/jordbruksfastighet/skogsfastighet...

vill ni att det ska bli enda hustomt?

/ATW
 
  • Gilla
Lycksökaren och 1 till
  • Laddar…
L Tom Skantze skrev:
Det är privat försäljning, hela skiftet är på 1,6ha och kommer i sin helhet bli en ny fastighet. Just nu tillhör skiftet en jordbruksfastighet, men tanken är ju att den ska bli småhusenhet.
Lantmäteriet kommer att pröva om avstyckningen ger en ändamålsenlig fastighet. Det kan vara ett problem om man försöker omvandla en alltför stor areal till en småhusenhet. Vet inte var gränsen går, men misstänker att 1,6 ha kan vara i gränslandet.
 
A ArneTW skrev:
Jag skulle väntat in Lantmäteriet... Låter som ett dyrt limbo att hamna i om man inte får skapa en ny fastighet.

1,6 hektar är ju i gränslandet på en hästgård/jordbruksfastighet/skogsfastighet...

vill ni att det ska bli enda hustomt?

/ATW
Marken består av skog och registrerad jordbruksmark, dock ej brukad i mannaminne. Vi avser att bygga där skogen står idag, enligt kommunen ser dom inga problem, men vi har som sagt inte fått förhandsbesked än. Betyder det att enda alternativet är jordbruksfastighet? Vilka utmaningar kan man vänta sig i så fall?
Tack för svar!
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vill minnas att jag hörde senaste gången jag var inblandad i en lantmäteriförrättning, att avstyckningar som skulle leda till nybygge av bostad/bostäder hade förtur framför andra förrättningar. Ni kanske inte behöver vänta så länge som ett år om det fortfarande är så?
Det är som vi förstått det också, vi hoppas ju att det ska gå fortare, men är det nåt man lärt sig hittills i den här processen är det att saker tar tid...
 
H hempularen skrev:
Lantmäteriet kommer att pröva om avstyckningen ger en ändamålsenlig fastighet. Det kan vara ett problem om man försöker omvandla en alltför stor areal till en småhusenhet. Vet inte var gränsen går, men misstänker att 1,6 ha kan vara i gränslandet.
Som i att dom inte vill göra en avstyckning alls, eller att fastigheten behöver vara jordbruksfastighet eller så?
 
Ja, det kan nog bero på vad det är för sorts mark (åker/skog/impediment) och var den ligger. Men iom. att det är ett helt skifte är det ju inget att dela, så allt eller inget skulle jag säga. Är det bördig åkermark kan det vara svårt att få bygga på den oavsett, så förhandsbesked för bygglov och Lantmäteriets eventuella invändningar samvarierar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.