Fairlane
U Utdelning skrev:
Passkeys är ingen lösenordshanterare. Passkeys är kortfattat enhetsbundna privata nycklar där du har en publik nyckel på servern.

Givetvis en kostnadsfråga men förstår inte varför man skulle rekommendera SSO med MFA när passkeys ersätter typ båda i kombination.
Ah, fel av mig, tänkte LastPass. Du avser såklart en Fido2 -lösning. Har för mig jag skrivit något om det också. Ja, då är jag med och tycker det är bra.

Sen kan det ju vara ett problem med kommuner som är så fattiga så de tvingar folk använda privata enheter.
 
  • Gilla
Utdelning
  • Laddar…
Fairlane
M maxmsm skrev:
Att vissa låter sej luras av bedragare är inte skäl nog att banken ska införa en idiotiskt låg gräns för alla.
Jag kan väl delvis hålla med dig, men det finns andra med andra åsikter. Man är beredd att låta det ta flera dagar att flytta pengar för att minska risken för de som blir lurade, så bankerna har fått precis den kritiken och man vill att banken ska ersätta allt mer eller mindre.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag kan väl delvis hålla med dig, men det finns andra med andra åsikter. Man är beredd att låta det ta flera dagar att flytta pengar för att minska risken för de som blir lurade, så bankerna har fått precis den kritiken och man vill att banken ska ersätta allt mer eller mindre.
Meningen med internetbanken är förutom att man ska göra bankens jobb att det ska vara snabbt och enkelt att betala räkningar och flytta pengar.
Det är väl dags att sluta att använda svenska banker när man ska flytta större belopp till utlandet och gå över till Wise istället.
 
M maxmsm skrev:
Att vissa låter sej luras av bedragare är inte skäl nog att banken ska införa en idiotiskt låg gräns för alla.
Det kan nog vara vettigt att som grundinställning ha en ganska låg gräns för alla. Dock tycker även jag att man på egen risk borde kunna ställa upp gränsen betydligt högre än vad som verkar gälla.

Som det nu är kan man inte ens betala en halvskaplig begagnad bil utan att kontakta banken och det anser inte jag rimligt.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ah, fel av mig, tänkte LastPass. Du avser såklart en Fido2 -lösning. Har för mig jag skrivit något om det också. Ja, då är jag med och tycker det är bra.

Sen kan det ju vara ett problem med kommuner som är så fattiga så de tvingar folk använda privata enheter.
Ja jag missade ditt inlägg #173 såg jag nu!
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Jag har faktisk inte kollat i deras app för vi använder dator för att betala räkningar och föra över pengar.
Använder sällan dator, men var "tvungen" att kolla utifrån vad du skrev.
Det är ingen skillnad mellan dator/webbläsare, dator/app och mobil app.
Alla har samma värde enligt de bilder jag tidigare klippt in.
Standard max 50 000 och tillfälligt max 100 000, sedan ringa, så är det.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Använder sällan dator, men var "tvungen" att kolla utifrån vad du skrev.
Det är ingen skillnad mellan dator/webbläsare, dator/app och mobil app.
Alla har samma värde enligt de bilder jag tidigare klippt in.
Standard max 50 000 och tillfälligt max 100 000, sedan ringa, så är det.
Då får jag kolla på detta nästa gång som vi loggar in på sambons konto.
För min del så verkar det inte finnas någon gräns, kanske beroende på min användarhistorik.
 
M maxmsm skrev:
Då får jag kolla på detta nästa gång som vi loggar in på sambons konto.
För min del så verkar det inte finnas någon gräns, kanske beroende på min användarhistorik.
Skulle ju vara lite märkligt att Swedbank hade olika varianter av sin internetbank, men det saknar jag kunskap om. Har du nyligen kontrollerat din egen, det har ju kommit några uppdateringar i år för apparna, men de brukar vara tvingande att installera?
 
A AndersS skrev:
Skulle ju vara lite märkligt att Swedbank hade olika varianter av sin internetbank, men det saknar jag kunskap om. Har du nyligen kontrollerat din egen, det har ju kommit några uppdateringar i år för apparna, men de brukar vara tvingande att installera?
Nu använder jag inte appen men jag har 25/7 fört över 74 000:- och för någon dag sedan 64 000:- till konto i annan bank utan problem.
 
M maxmsm skrev:
Nu använder jag inte appen men jag har 25/7 fört över 74 000:- och för någon dag sedan 64 000:- till konto i annan bank utan problem.
Vilken bank är det?
 
A AndersS skrev:
Vilken bank är det?
En lokal Skånsk sparbank som använder Swedbanks internetbank och de skyller allt på den svedda banken och varje gång det är några problem så har bankens personal noll intresse/kompetens för att hjälpa till att lösa något tyvärr.
Det var en miss av mej att byta till denna banken när vi flyttade hit vi skulle stannat hos Handelsbanken.
 
M maxmsm skrev:
En lokal Skånsk sparbank som använder Swedbanks internetbank och de skyller allt på den svedda banken och varje gång det är några problem så har bankens personal noll intresse/kompetens för att hjälpa till att lösa något tyvärr.
Det var en miss av mej att byta till denna banken när vi flyttade hit vi skulle stannat hos Handelsbanken.
Vilken bank har du överfört pengar till?
 
A AndersS skrev:
Vilken bank har du överfört pengar till?
Icabanken, deras sparränta är bättre och pga Swedbanks försämringar i betala/överföra systemet så kommer jag att flytta över betalningar och överföringar till Icabanken som enligt uppgift inte har någon avgift för detta just nu.
 
M maxmsm skrev:
Icabanken, deras sparränta är bättre och pga Swedbanks försämringar i betala/överföra systemet så kommer jag att flytta över betalningar och överföringar till Icabanken som enligt uppgift inte har någon avgift för detta just nu.
Kanske dum fråga, men gör du det med valet till annat "Bankkonto och väljer ditt ICA-konto?
Eller valet betalning till ditt ICA-konto och då valet "BG/PG"?
 
A AndersS skrev:
Kanske dum fråga, men gör du det med valet till annat "Bankkonto och väljer ditt ICA-konto?
Eller valet betalning till ditt ICA-konto och då valet "BG/PG"?
Valet annan bank.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.