Man kapar två gånger eller flera.
Vid två då första längre ut och ett snitt underifrån och 1/3.
Andra snittet där du vill kapa av, då bör du slippa spjälkning.
Är du osäker kapa flera gånger utifrån.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Japp, nu fick jag ner skiten och kapade i lagom bitar som ligger vid sidan vedboden men kolla bilden så ser ni att .........

[bild]

jag nog kommer få upprepa detta inom en vecka eller två. Stammen till höger har ett ordentligt brott och det är hål rakt igenom i mitten 😯

Nu glömmer vi detta tillsvidare och jag letar en lämplig maskin till nästa gång 😂
Vore jag säker på att den skulle ge sig så snart skulle jag kapa den redan nu, dels för att du har grejerna framme och dels för att slippa att den bryter själv, ramlar på någon som råkar vara i närheten eller att brottet i sig för större skada på övriga trädet.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
4774
N Niq skrev:
😀
[bild]
Sjysst bild 😂
 
4774 4774 skrev:
Sjysst bild 😂
Varje gång jag får igång en maskin 🤪
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
4774
N Niq skrev:
Varje gång jag får igång en maskin 🤪
Har du många svårstartade? Är det den finska sisun?
 
4774 4774 skrev:
Har du många svårstartade? Är det den finska sisun?
Min billiga röjsåg går om och när den känner för det. Jag har hållit liv i flertalet maskiner med konstgjord andning men när tiden jag lägger på att skruva med en maskin vida övergår tiden jag använder den så börjar det bli tråkigt. Största problemet med billiga maskiner är att reservdelar oftast inte går att hitta. Så då blir det diverse intressanta lösningar som funkar en tid.
Men nu har jag börjat inse att man kan byta maskin också.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
4774
N Niq skrev:
Min billiga röjsåg går om och när den känner för det. Jag har hållit liv i flertalet maskiner med konstgjord andning men när tiden jag lägger på att skruva med en maskin vida övergår tiden jag använder den så börjar det bli tråkigt. Största problemet med billiga maskiner är att reservdelar oftast inte går att hitta. Så då blir det diverse intressanta lösningar som funkar en tid.
Men nu har jag börjat inse att man kan byta maskin också.
Silvertejp funkar till allt 😂.

Visst finns det en smärttröskel för de flesta i detta med maskinfel, vägra starta, hackar, hostar osv tills man sakta inser att man är en idiot som fortsätter försöka . Men det svider när gamla trotjänare lägger av och tar sin sista djupa suck. Och än mer när man kommer hem med dens ersättare 😥
 
4774 4774 skrev:
Silvertejp funkar till allt 😂.
Inte för att få saker att röra sig, som inte vill...
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Maria T
4774 4774 skrev:
Jo jag har förstått det, jag har bara inte sett någon sådan. Jag har dock en slagborr med sladd och den går det knappt att hålla i när den kör igång 😄. Så jag tror jag nöjer mig med min bäbis (bensinmotorsåg) och min nya leksak (batterisåg). Och fäller gärna med handsåg.
Köpte en batteri-motorsåg i våras, just för att mina händer inte orkar hålla i den bensindrivna. Sen har jag, såklart som du, sågat diverse träd för hand - Norrlandskap, vanlig kapsåg, en liten grensåg också - det tar inte en halvtimme utan några dagar ibland, med det går.
Dock är jag lite småkär i denna batterisåg som ska få kapa bl a hassel nu i höst.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Maria T
N Niq skrev:
Varje gång jag får igång en maskin 🤪
Min tanke varje vår när jag startar gräsklipparen första gången - skulle vilja dansa indiandansen av glädje (har nog hänt). En bensinklippare från Toro, köpt 2005, haft den inne på service en gång samt fått gummigrejen till choken utbytt efter ett besök av möss i källaren. Annars är den så nöjd och glad med filterbyte och att jag borstar av den. Trotjänare ❤️
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Köpte en batteri-motorsåg i våras, just för att mina händer inte orkar hålla i den bensindrivna. Sen har jag, såklart som du, sågat diverse träd för hand - Norrlandskap, vanlig kapsåg, en liten grensåg också - det tar inte en halvtimme utan några dagar ibland, med det går.
Dock är jag lite småkär i denna batterisåg som ska få kapa bl a hassel nu i höst.
Skulle inte lämna ett träd halvkaos i några dagar eller över huvud taget faktiskt.
 
4774
kashieda kashieda skrev:
Inte för att få saker att röra sig, som inte vill...
Nä, för att sitta ihop en sista gång när man är mitt uppe i något 😀
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Min tanke varje vår när jag startar gräsklipparen första gången - skulle vilja dansa indiandansen av glädje (har nog hänt). En bensinklippare från Toro, köpt 2005, haft den inne på service en gång samt fått gummigrejen till choken utbytt efter ett besök av möss i källaren. Annars är den så nöjd och glad med filterbyte och att jag borstar av den. Trotjänare ❤️
Låter som bättre kvalitet än min Stiga som ska pysslas om varje år med lite nya delar
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Silvertejp funkar till allt 😂.

Visst finns det en smärttröskel för de flesta i detta med maskinfel, vägra starta, hackar, hostar osv tills man sakta inser att man är en idiot som fortsätter försöka . Men det svider när gamla trotjänare lägger av och tar sin sista djupa suck. Och än mer när man kommer hem med dens ersättare 😥
Väntar ännu på den där maskinen som bara går o går 🙄. Motorsågarna står det Stihl på så reservdelar går att hitta.
 
N Niq skrev:
Väntar ännu på den där maskinen som bara går o går
Min Husqvarna röjsåg börjar nog närma sig tjugoårsåldern. Bortsett från skärverktygen har jag nog inte bytt en pinal. Har för mig att jag köpte ett nytt tändstift för kanske fem år sedan men jag tror inte jag har bytt det.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.