L Lussekattis skrev:
Med laser och tumstock.
Tumstock?!? Och laser? Var det nån typ av rotationsaxel / teodolit?
 
E emjeysimone skrev:
Tumstock?!? Och laser? Var det nån typ av rotationsaxel / teodolit?
ja, när jag googlar på det så ser det ut som det var ett sådant instrument han använde.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Har du fått något protokoll?
Hur mätte dom? Rum för rum eller hela sträckan? Är det en jämn sättning på hela 18m sträckan eller är det ena hörnet bara?
Vad är det för grundläggning under plattan?
Han mätte rum för rum. Nästa fråga har jag svårt att svara på. Det lutar ju i varje rum åt samma håll men är bara gaveln på huset de planerar lyfta. Det är betongplatta på mark med underliggande isolering.
 
L Lussekattis skrev:
ja, när jag googlar på det så ser det ut som det var ett sådant instrument han använde.
Ok, då är det iaf ett vettigt instrument för ändamålet :) Men jag håller med Matti om att protokoll med hur hur det är uppmätt är bra att ha. Antal mätpunkter, nolla/origo etc. 1.5 cm låter mycket men på 20 m sträcka är det inte mycket . Obs att jag är inte byggnadsingenjör men jobbar en del med mätteknik i allmänhet.
 
  • Gilla
Lussekattis
  • Laddar…
Aj, såg nu att totalen är 4,5 cm :-/ Jag kan inte säga om det är mycket men det låter iaf möjligt att fånga på ett vettigt sätt.
 
  • Gilla
Lussekattis
  • Laddar…
E emjeysimone skrev:
Hur länge har ni bott? Vi har bott tre år i vårt, betongplatta på mark, trästomme, byggt 2008. Det knäpper som fasen, morgon, kväll, vid temperaturväxlingar som när solen går i moln etc. I början låg jag och lyssnade på det mesta och kartlade varje spricka :) Men inget händer så jag har landat i att underarbetet är dåligt och att det är ”säsongsrörelser”. Så om ni inte bott så länge skulle jag ge det några år till, plus försök förstå om sprickorna har nån systematik (våra är ofta vid skivskarvar).
Och nu har jag inte knäppningarna längre heller. Hjärnan sorterar bort dem :)
Det låter väldigt likt vår situation. Kan du ge exempel på vad som skulle kunna va dåligt utfört i underarbetet? Något man kan åtgärda?
 
E emjeysimone skrev:
Ok, då är det iaf ett vettigt instrument för ändamålet :) Men jag håller med Matti om att protokoll med hur hur det är uppmätt är bra att ha. Antal mätpunkter, nolla/origo etc. 1.5 cm låter mycket men på 20 m sträcka är det inte mycket . Obs att jag är inte byggnadsingenjör men jobbar en del med mätteknik i allmänhet.
Tror vi får protokollet i samband med offerten så förhoppningsvis snart!
 
L Lussekattis skrev:
Det låter väldigt likt vår situation. Kan du ge exempel på vad som skulle kunna va dåligt utfört i underarbetet? Något man kan åtgärda?
Så för oss är skarvar mellan gipsplattor lagda i linje med dörrar och fönster, och förmodligen är också väggreglar i linje med skarvar / plattor. Sen är inte skarvarna spacklade rätt. Jag har inte rivit upp nån vägg och verifierat min teori, men mitt söndergooglande av vad det kan bero på samt att det inte händer nåt mer gör att jag dragit den slutsatsen. Vi har dessutom ett målade väggar (tapeter förlåter mer).
 
Missade frågan åtgärder - förhoppningsvis ja - men skarvtejp och bra spackling mellan skivorna när man målar om / tapetserar. Vi ska ta tapeter nästa gång.
 
E emjeysimone skrev:
Missade frågan åtgärder - förhoppningsvis ja - men skarvtejp och bra spackling mellan skivorna när man målar om / tapetserar. Vi ska ta tapeter nästa gång.
Hmm mycket möjligt att vi har samma problem. Men är det så att skarvtejp och spackling bara åtgärdar det rent kosmetiskt eller kan knäppandet även avta?
 
Om folk bara visste hur vissa grundarbeten utförs..finns många skojare inom branchen.

Hursom så får vi hoppas på det bästa.

Mvh
 
  • Gilla
Lussekattis
  • Laddar…
L Lussekattis skrev:
Hmm mycket möjligt att vi har samma problem. Men är det så att skarvtejp och spackling bara åtgärdar det rent kosmetiskt eller kan knäppandet även avta?
Tyvärr tror jag ni får leva med det. Men ta en ”second opinion” på den ev sättningen.
 
  • Gilla
Lussekattis
  • Laddar…
Fortfarande inga bilder i någon av trådarna!?
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Fortfarande inga bilder i någon av trådarna!?
Inlägg #12 har en bild på sprickor
 
  • Gilla
Lussekattis
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Fortfarande inga bilder i någon av trådarna!?
I denna tråd finns en bild. Jag har haft svårt att ta bilder pga min hälsa. Dock finns det inte jättemycket att visa förutom sprickorna. Resten är ju problem med avlopp, dörrar som svåra att stänga, golv som rört sig från trösklarna osv. Det kan jag ifs visa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.