Hus på 150 m2 4 personer 3 våningar inklusive källare i södra Skåne där det aldrig blir så kallt.

Tittar på luft vatten värmepump av märket Bosch och vet inte om jag ska välja Bosch Compress 7000i aw på 1.5 kW eller 2.7 kw. Skillnaden i priset är minimalt men skulle gärna vilja betala den minsta elräkning.

Just nu kör jag med huvudräkning på 16A men kan höja till 20A om det skulle behövas.

Vi duschar varje dag men vi gillar inte att det ska bli så varmt i huset så vi nöjer oss med 18-20 grader i vinter annars kan vi inte sova om det är varmare än så.

Vilken rekommenderar ni?

I Sverige blir man rånad med elpriset netöverföring säkring fast månadsavgift och energiskatt så jag vill gärna inte göra ännu mer rikare dessa organisationer. Med andra ord betala så lite som möjligt.

Skulle kunna köpa installera en Bosch gasolvarmvattenberedare importerad från Tyskland för nödsituationer och som kan säkerligen hjälpa ifall det är strömavbrott eller för att mata in varm vatten till värmepumpen om det skulle behövas

MVH
 
Utedelen Bosch Compress 7000i AW7 är samma som utedelen IVT AirX 407.
De tillverkas på samma fabrik i Tranås.

Compress 7000i AW7 ger max värmeeffekt på 7 kW, vid utetemp +7oC och framledningstemperatur till radiatorer på 35 oC.

Jag tror det är Bosch som äger fabriken i Tranås, men de har behållit märket IVT pga att välkänt i Sverige.

Vad avser de där 1,5 kW och 2,7 kW du anger?

Det är sällan elavbrott i Sverige, i alla fall ovanligt i stadsplanerat område, t.ex. villakvarter. Ute på landet så händer det väl att träd faller över luftelledningar. Har ni enfamiljshuset ute på landet och har redan upplevs strömavbrott?
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Utedelen Bosch Compress 7000i AW7 är samma som utedelen IVT AirX 407.
De tillverkas på samma fabrik i Tranås.

Compress 7000i AW7 ger max värmeeffekt på 7 kW, vid utetemp +7oC och framledningstemperatur till radiatorer på 35 oC.

Jag tror det är Bosch som äger fabriken i Tranås, men de har behållit märket IVT pga att välkänt i Sverige.

Vad avser de där 1,5 kW och 2,7 kW du anger?
 
  • Bosch Compress 7000i AW värmepump visas med pris 52749 kr, val av effekt 1.5 kW, 7 kW eller 9 kW på webbplatsen VVSbutiken.nu.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Arnodt skrev:
Utedelen Bosch Compress 7000i AW7 är samma som utedelen IVT AirX 407.
De tillverkas på samma fabrik i Tranås.

Compress 7000i AW7 ger max värmeeffekt på 7 kW, vid utetemp +7oC och framledningstemperatur till radiatorer på 35 oC.

Jag tror det är Bosch som äger fabriken i Tranås, men de har behållit märket IVT pga att välkänt i Sverige.

Vad avser de där 1,5 kW och 2,7 kW du anger?
Bifogade en bild där man kan välja mellan olika modell eller effekt tror jag (vet inte vad säljaren menar)

Angående strömavbrott så tänkte mest på att eftersom vi är med i NATO nu så är vi tvungna att kriga och då skulle det bli skit med elen även i kungahuset så det är en bra idé att förvänta sig det bästa men vara förberedd för det värsta i livet. Solstorm, UFO, Trump, grannet som fiser äcklig 🤪 alltid bra att ha plan A, B och C
 
Redigerat:
Men du måste väl ha en VVS-firma(helst lokal) som kommer hem till er och tittar hur en luftvattenvärmepump kan installeras och sedan lämnar ett anbud på nyckelfärdig anläggning.
Då kan de förklara så köparen förstår.

Det behövs både en innedel och en utedel för att få en fungerande luftvattenvärmepump.
 
A Arnodt skrev:
Men du måste väl ha en VVS-firma(helst lokal) som kommer hem till er och tittar hur en luftvattenvärmepump kan installeras och sedan lämnar ett anbud på nyckelfärdig anläggning.
Då kan de förklara så köparen förstår.

Det behövs både en innedel och en utedel för att få en fungerande luftvattenvärmepump.
Ja det vet jag men dessa firmor är enligt många här okunniga och bara installerar dyraste skräp och lycka till.

Hur som helst frågan är bara angående det med 1.5 kW och 2.7 kW
 
Bäst är att fråga säljaren vad de där 1,5 kW och 2,7 kW avser, han måste ju veta. Eller du tittar i databladet för apparaten ifråga.

Den vvs-firman du länkar till verkar vara Södertörns Bygg &VVS AB, i Rönninge Stockholm. Om du nu bor i Stockholm, då borde du ha många firmor att välja på.
 
Redigerat:
Siffrorna avser tre olika alternativ (1, 2, 3) med olika maxeffekt på kompressorn. Alt 1 ger 5kw, 2 ger 7kw och alt 3 ger 9kw.
 
E eddnjjn skrev:
Siffrorna avser tre olika alternativ (1, 2, 3) med olika maxeffekt på kompressorn. Alt 1 ger 5kw, 2 ger 7kw och alt 3 ger 9kw.
Ah ok så de skrev lite konstig bara nu hänger jag med.

Vad öken skulle du rekommendera?
 
Ja, väldigt besynnerligt avgivet av firman, som om de vill man ska missförstå. Nu ser jag också vad de ville få fram. Tack eddnjn!

Giovannisi,
Du kanske ska ange byggnadsår för din enfamiljsvilla och hur den är värmeisolerad?
Det är alltså två våningsplan + källare. Är källaren bebodd och uppvärmd?
Nämn även vad ni har för värmesystem idag för att få värme i huset och hur varmvattnet bereds!
Är det direktverkande el med el-radiatorer och el-varmvattenberedare?

Det verkar som Bosch har kampanjpris t.om. 31 Aug 2024.
Bosch Compress 7000 CS AWi + Elpanna 6000 AWM 5-9 för 95999 kr, inkl. moms.
Tillkommer installation och kanske frakt.
Jag tror det nu år 2024 säljs dåligt med värmepumpar i Sverige pga folk har det knapert, därför kampanj för att kränga fler.
IVT hade en kampanj i våras fram tom 31 april, tror jag det var. Det är ju samma fabrik.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Ja, väldigt besynnerligt avgivet av firman, som om de vill man ska missförstå. Nu ser jag också vad de ville få fram.

Giovannisi,
Du kanske ska ange byggnadsår för din enfamiljsvilla och hur den är värmeisolerad?
Det är alltså två våningsplan + källare. Är källaren bebodd och uppvärmd?
Nämn även vad ni har för värmesystem idag för att få värme i huset och hur varmvattnet bereds!
Är det direktverkande el med el-radiatorer och el-varmvattenberedare?
Två våningar plus källare
Huset är från 1940 renoverad
Dubbla fönster
Golv värme i hela källaren (vattenburen)
Vattenburna element i första och andra våning, hel nya element
Det fanns en pelletpanna som jag slängde så det finns just nu inget för att vi bor ännu inte där men nu efter renoveringen av alla kopparrör och elkablar tänkte vi flytta in.

Så vi börjar i stort sätt från noll men har redan dragit golvvärme (vattenburen) i hela källargolvet isolerat golvet och dragit nya kopparrör till hel nya vattenburna element
 
Jag tänkte om ni hade bott i huset och haft direktverkande el för uppvärmning och varmvatten, då hade du haft el-förbrukningssiffra(kWh/år), och då skulle du haft väldigt bra värde att luta dig mot vid val av luftvattenvärmepump.

Har det varit pelletspanna i huset tidigare, då var det hög framledningstemperatur upp mot 70 oC till vattenburna värmen(elementen). Men det vill man inte ha med en värmepump pga drar då mer ström, så värmepumpen kan väl max ge ca 55 oC framledningstemp. Med en värmepump vill man ha lägre framledningstemperatur ca 35 oC, då blir det nämligen låg strömförbrukning och ändå varmt i stugan.

Har ni bytt till större(större värmeavgivande yta) vattenburna element nu då jämfört de äldre befintliga? Annars kanske det inte blir varmt i stugan året kallaste dag.

Allt sådant här hjälper en VVS-firma till med så det blir riktigt och fungerande system.
Vem eller vilken firma är det tänkt ska installera din luftvattenvärmepump?
Jag vet att luftvattenvärmepumpstillverkare kräver att en VVS-firma installerar, för att tillverkarens garantier ska gälla. Försäkringsbolag kräver nog även det. Om man själv skulle installera ihop det hela, och det inte funkar, och man behöver hjälp för att det att fungerar, då kanske en VVS-firma inte gärna vill komma. Men klart sticker man till dem en slant, går det nog också.
 
Redigerat:
Vi fick anbud av VVS-firma dec 2023 på nyckelfärdig:
1 st utedel IVT AirX 407S + 1 st innedel Airmodul E9 på 150450, efter ROT-avdrag
Material 123500 kr och arbete 38500 kr = 162 000 kr, inkl. moms
Men är ju 30 % ROT-avdrag med 11550 kr på arbetet(38500 kr).
Vi valde inte det, vi tyckte det kostar för mycket. Vi måste spara ihop slantar.

"S" står för tyst, förmodligen engelskans silent.

Ovan är exakt samma som:
1 st utedel Bosch Compress 7400 AWi + 1 st innedel Bosch AWM 5-9.
Nu anger vvs-butiken.nu materialpris på 102995 kr, inkl. moms.

Det verkar alltså vara lägre priser nu i aug 2024 jämfört dec 2023.

Compress 7400 har tystare utedel jämfört Compress 7000.
 
Redigerat:
Arnodt och Josth är två medlemmar som är kunniga inom värmesystem, beakta vad de skriver!

Om jag hade varit i din sits så hade jag begärt in offerter från ett antal olika bolag. De kommer göra hembesök och hjälpa dig ta fram ett värmesystem som passar ditt hus och dina behov. Då kan du även ställa frågor och lära dig mer om ämnet.

Precis som Arnodt skriver är det inte helt lätt att ge specifika råd iom att vi inte vet detaljer om ditt hus, t ex storlek på elementen (högtemp element passar sämre till värmepumpar som helst vill jobba med lägre temperaturer för att inte tappa effektivitet), uppvärmningsbehov etc.

Jag fick själv nyligen installerat en ny luft-vatten värmepump. För min del var det viktigt med 100% effekttäckning av kompressorn (för detta behöver du veta husets värmebehov), 3-fas värmepump för att belasta faserna jämnt iom elbilsladdning (har du elbil eller planerar skaffa så tänk på att Bosch Compress 7000i AW 5kw-9kw är en 1-fas pump).
 
Det är Josth och xxargs som är högkaratiga vämesystemsguros och kunniga. Jag för min del letar lämplig luftvattenvärmepump sedan ca 2,5 år, och är inte alls speciellt kunnig inom just VVS.

Eddinj, visst Bosch Compress 7000 har 1-fas elmotor för kompressorn likt IVT AirX 405, 407 och 409.
Däremot de större Bosch Compress AW13(13 kW) och AW17(17 kW) liksom de större IVT AirX 413 och 417 har 3-fas elmotor för kompressorn. Nu vet ingen om trådskaparen behöver en så stor värmepump.

Eddinj, vad har du då valt för luftvattenvärmepump NIBE? De finns med val 1-fas elmotor eller 3-fas.

Beroende på vad man har för vattentyp ska väl material för varmvattenberedarkärlet väljas. Det finns väl olika material där såsom koppar, rostfritt m.fl. Det kan ofta de lokala VVS-firmorna. Väljer man olämpligt material där kan det rosta hål i kärlet på kortare tid än man tänkt. Då får hela innedelen kasseras.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.