En sista kommentar bara:
Om du kan minskar takbalkarnas spännvidd två-tre decimeter så minskar utböjningen en hel del. Kan ju vara värt att testa i beräkningsprogrammet, om inte B = 4500 mm är hugget i sten.
 
S
G Granngubben skrev:
Hoppas du inte tänker jacka ur bärlinan så att den blir mindre än 45x170.
45x170 har 99% nyttjandegrad, (utan belysning och liknande).
Det beror på om nyttjandegraden är för böjhållfastheten eller skjuvhållfastheten. Om det är så att det är t ex trycket vinkelrätt balken vid stöden så ska man undvika att jacka ur för mycket (och egentligen ska beräkningen göras med hänsyn till detta vilket jag tvivlar på att beräkningsprogrammet har som ett tillval). Om det istället är böjhållfastheten i mitten på balken (vilket är rimligare) så påverkas den inte att man jackar ur vid stöden.
 
AXS
Eller sätta små vinklar i hörnen. Googla pergola så ser du hur många andra har gjort.
 
Nu är jag klar och jag är hyfsat nöjd! Det blev 45x220 genomgående och 95x95 stolpar. 😃

Det enda som skaver lite är att den inte är helt stum i sidled men med den längden ut från huset misstänker jag att det är svårt att uppnå utan stolpar även på långsidan.

Jag har fäst stolparna ordentligt i rejäla reglar nere vid altanen strax ovanför plintarna så det är inte där nere det rör sig utan det är själva stolpen i sig som svajar något högre upp om man tar i och försöker ruska på den.

Skulle snedsträvor i framkant hjälpa stabiliteten i sidled? Jag tror inte det är något problem egentligen då det är så pass lite men lite irriterande 😋

Tack för all hjälp och bra förslag tidigare i tråden!
 
  • En pergola byggd med bjälkar och stolpar på en trädäck vid sidan av ett vitt trähus, omgiven av en grön gräsmatta och skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Ja du bör sträva vid överkant av stolparna, även om det bara rör sig lite nu så med vinden och vädrets makter så kommer det att bli värre..
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja du bör sträva vid överkant av stolparna, även om det bara rör sig lite nu så med vinden och vädrets makter så kommer det att bli värre..
Ok då kör jag på det! Blir ändå snyggare med strävor så det gör ingenting. Blir det bra med 2 strävor per sektion, alltså 4 totalt? Tänkte mig kanske med 45x45 virke isåfall så att det passar med reglarna.
 
R
berisen berisen skrev:
Ok då kör jag på det! Blir ändå snyggare med strävor så det gör ingenting. Blir det bra med 2 strävor per sektion, alltså 4 totalt? Tänkte mig kanske med 45x45 virke isåfall så att det passar med reglarna.
Ja två per sektion låter bra men jag skulle tagit lite kraftigare regel då 45x45 är lite klent..
 
R Rejäl skrev:
Ja två per sektion låter bra men jag skulle tagit lite kraftigare regel då 45x45 är lite klent..
Det fick bli 45x70 och nu känns det mycket mer stabilt. Tack för tips. 👍
 
  • Nybyggd träram för en uteplats med takstolar, intill ett vitt hus omgiven av grönska och skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Granngubben och 3 till
  • Laddar…
R
berisen berisen skrev:
Det fick bli 45x70 och nu känns det mycket mer stabilt. Tack för tips. 👍
Snyggt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.