T A T A skrev:
Japp Båstad närmare bestämt
Ok, inte den jag tänkte på men den börjar också på B...
 
Som man frågar får man svar.

Skulle någon fylla mina dagar med menlösa frågor om färg på ett plank när man ser på street view att det dessutom är så olika plank i området så skulle jag iaf göra det till en rolig sysselsättning få se om vederbörande orkar hålla på och överklaga.
 
  • Gilla
Aspenridge
  • Laddar…
Tyvärr är det så att vad grannarna har spelar ingen roll när du söker bygglov. Du kan vilja bygga ett garage och även om varenda granne i hela området har garage utom du kan det bli avslag utan vidare förklaring till varför grannarna får ha om de tolkar reglerna så.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Eftersom det bara är ett staket hade jag bara byggt utan att söka. Värt risken att behöva riva det
 
  • Gilla
Christer g Carlsson och 2 till
  • Laddar…
O oddan skrev:
Eftersom det bara är ett staket hade jag bara byggt utan att söka. Värt risken att behöva riva det
Det börjar väl vara så med mycket, det är sannolikt lättare och billigare att be om ursäkt efteråt om någon mot förmodan skulle ha några invändningar än att följa alla regler och tyckande från tjänstemännen om hur saker ska utformas, risken för rivning eller straffavgift känns låg.
 
  • Gilla
erikjakan och 2 till
  • Laddar…
Det pragmatiska är som sagt att behandla "måla" med järvitrol. Snabbt och enkelt innan ni bygger planket. Då blir det "målat" och viktigare grått.
 
  • Gilla
BaltzarH och 1 till
  • Laddar…
du har väll inte skickat in bilder på grannens staket?
 
F fribygg skrev:
Det börjar väl vara så med mycket, det är sannolikt lättare och billigare att be om ursäkt efteråt om någon mot förmodan skulle ha några invändningar än att följa alla regler och tyckande från tjänstemännen om hur saker ska utformas, risken för rivning eller straffavgift känns låg.
Det är också grejen att om du aktivt ställer en fråga till någon krävs att personen svarar. Men om du aldrig frågar krävs att någon annan initierar något och det är inte säkert att det händer...

Många gånger får folk frågor de önskar de aldrig fått för då måste de just....svara...
 
  • Gilla
Henriklh och 5 till
  • Laddar…
Claes har förklarat att problemet är att de sökt och fått bygglov för målat plank. Utgången av ett nytt bygglov för obehandlat plank vet vi inget om förutom att handläggaren sagt att hen inte gillar det.

Omålade plank passar sällan i någorlunda 'civiliserade' stadsnära områden. Är det mer vilda västern i terräng och husplacering passar det bättre. Jag tror många förstår det fram till att de själva vill något annat.
 
  • Gilla
Arml1 och 3 till
  • Laddar…
S
Jag förstår att det här inte är det du vill höra. Men jag anser att ditt nuvarande plank är oerhört mycket snyggare än samtliga plank/staket du tog fram som exempel.

Trist att underhålla såklart, men galet mycket snyggare.
 
  • Gilla
erikjakan och 10 till
  • Laddar…
Måla planket med barnens röda vattenfärg och ta bildbevis innan nästa regn
 
  • Gilla
  • Haha
Pecka Langer och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Men bygglovet säger ju att planket ska ha samma grå kulör som husets fasad.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
du har väll inte skickat in bilder på grannens staket?
Var inte så säker på det.

Det finns en kombination med löjlig medborgare och nitisk bygglovshandläggare, gärna nyexaminerade småungar som kan ställa till ett krångel utan dess like.

Bara bygg. Vettigt, smakfullt och att det smälter in utan att inskränka på grannar. Kolla med grannar föst och ha en öppen dialog och låt dem komma till tals.

Har man inga fiender så är det totalt riskfritt.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår inte...står det i bygglovet vilket material du måste ha på planket (får du inte bygga med tryckimpregnerat oavsett dess färg)?

Du har bygglov på grått plank, när måste det senast målas grått, och exakt vilken grå nyans (färgkod) måste planket ha ?
 
P Pligg85 skrev:
Var inte så säker på det.

Det finns en kombination med löjlig medborgare och nitisk bygglovshandläggare, gärna nyexaminerade småungar som kan ställa till ett krångel utan dess like.

Bara bygg. Vettigt, smakfullt och att det smälter in utan att inskränka på grannar. Kolla med grannar föst och ha en öppen dialog och låt dem komma till tals.

Har man inga fiender så är det totalt riskfritt.
var ju inte frågan det där
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.