K
45x45 som stolpe på 1,5m? Skulle aldrig haft klenare än 70x70, knappt ens det. Allra helst 90x90 eller 95x95 beroende på limträ/tryckimpregnerat.
 
K kniv skrev:
45x45 som stolpe på 1,5m? Skulle aldrig haft klenare än 70x70, knappt ens det. Allra helst 90x90 eller 95x95 beroende på limträ/tryckimpregnerat.
Tror du missförstod! Läs igen så ser du att jag skrev 95x95 stolpe som jackas ur där bärlinorna ska vila.

Dvs så här! Urjackat för varje bärlina och bärlinorna vilar mot 95x95 stolpen men det är urjackat på två sidor
 
  • Ritad illustration som visar en urjackning i en 95x95 mm stolpe för att bära en bärlina.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
K
Och urjacket ger 50x50mm kvar, och det skulle jag aldrig ha som del av en bärande stolpe!
 
K kniv skrev:
Och urjacket ger 50x50mm kvar, och det skulle jag aldrig ha som del av en bärande stolpe!
Tack för svaret! Har du tips på annan lösning för hörnstolpen?

De andra stolparna kommer jackas ur halvt i halvt i och med att de inte är hörnstolpar?

Men det spelar alltså ingen roll att bärlinorna vilar i 95x95 och att kraften kommer uppifrån och ner om det som är kvar ”uppåt” och inte kommer belastas är 50x50? Lite som i denna pergola. Förstår dock att det är andra krafter när det gäller altan.
 
  • Närbild på en pergolas hörnstolpe, visandes hur ståndarna och bärlinorna är sammanfogade med urjackningar och vinklade stödbrädor för extra stabilitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Jacka inte ut helt och fullt är mitt tips.
Det borde räcka med att du jackar ut 15mm och förbinder det ordentligt med spikplåt och ankarskruv på baksidan.
Går stolpen upp som stolpe till ett altanräcke skulle jag undvika att jacka ur helt och söka mig en annan lösning.
/W
 
  • Gilla
Danne824
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Jacka inte ut helt och fullt är mitt tips.
Det borde räcka med att du jackar ut 15mm och förbinder det ordentligt med spikplåt och ankarskruv på baksidan.
Går stolpen upp som stolpe till ett altanräcke skulle jag undvika att jacka ur helt och söka mig en annan lösning.
/W
Tack, låter rimligt! Stolpen kommer inte vara del av altanräcke utan det kommer jag sätta egna stolpar för.

Gällande att inte jacka ur fullt på hörnstolpen så innebär det att dess placering kommer behöva avvika från de andra som bara är halv urjackade? Dessutom blir det väll lite krångligare att montera kjol då nivåerna skiljer? Dvs på alla stolpar förutom hörnstolpen kommer bärlinorna vara helt infällda.
 
M Marchr skrev:
Tack, låter rimligt! Stolpen kommer inte vara del av altanräcke utan det kommer jag sätta egna stolpar för.

Gällande att inte jacka ur fullt på hörnstolpen så innebär det att dess placering kommer behöva avvika från de andra som bara är halv urjackade? Dessutom blir det väll lite krångligare att montera kjol då nivåerna skiljer? Dvs på alla stolpar förutom hörnstolpen kommer bärlinorna vara helt infällda.
Hej
Då kan man glömma den 45x45 som är kvar då det mest är en blindtarm.
Fundera lite över hur du sätter fast den i stolpen på något annat sätt, kanske dubbla bärlinan i hörnet och strunta i "blindtarmen".
Du kan gera ytterhörnen och dra in långa skruv snett, dubbla hörnen och använd spikplåt på något begåvat sätt, och komplettera med snedsträvor som någon föreslog.
Lycka till.
/W
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Då kan man glömma den 45x45 som är kvar då det mest är en blindtarm.
Fundera lite över hur du sätter fast den i stolpen på något annat sätt, kanske dubbla bärlinan i hörnet och strunta i "blindtarmen".
Du kan gera ytterhörnen och dra in långa skruv snett, dubbla hörnen och använd spikplåt på något begåvat sätt, och komplettera med snedsträvor som någon föreslog.
Lycka till.
/W
Menar du så här? Att bärlinorna geras och vilar helt på den avsågade 95x95 stolpen?

Jag kan även tillägga att jag kommer behöva ha alla bärlinor och skruvreglar infällda med balksko då jag inte har utrymme att lägga skruvreglarna ovanåp bärlinorna.

Enligt bilden längst ner. Jag vill dock inte skruva bärlinorna utanpå stolparna då det finns risk för snedbelastning på stolpen. Som jag förstår det ska man alltid fälla in bärlinorna så att trycket kommer rakt uppifrån. Men som sagt, den enda hörnstolpe (pga vinkelhus) jag har behöver lösas då jag inte kan jacka ur den på två sidor.
 
  • Skiss som visar konstruktion av hörn med bärlinor och stolpe, där bärlinorna vilar på en avsågad stolpe, vilket visas med gröna och svarta streck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av träram för altandäck, monterat mot en fasad. Bärlinor vilar på stolpar med betongfundament och är infällda med balksko.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
K
En annan lösning är kloss eller vinklar under bärlinan, som är fästa i stolpen. Blir att skruvförbandet då tar hela lasten men betydligt bättre än att en smal blir stolpe kvar.

Alt att du tar 45x95 som får stöd av plinten också och ställer dikt an stolpen, skruvar dit i stolpen och bärlinorna får upplag på dom. Då borde kjol osv inte vara problem när det livar.

Varför måste det jackas ur öht? Man brukar säga att minsta upplag ska vara 30mm så att jacka ur lite grann ger jag inte mycket för.
 
K
Vad är det för snedbelastning du är rädd för och vad ska hända med den?
 
K kniv skrev:
Vad är det för snedbelastning du är rädd för och vad ska hända med den?
K kniv skrev:
En annan lösning är kloss eller vinklar under bärlinan, som är fästa i stolpen. Blir att skruvförbandet då tar hela lasten men betydligt bättre än att en smal blir stolpe kvar.

Alt att du tar 45x95 som får stöd av plinten också och ställer dikt an stolpen, skruvar dit i stolpen och bärlinorna får upplag på dom. Då borde kjol osv inte vara problem när det livar.

Varför måste det jackas ur öht? Man brukar säga att minsta upplag ska vara 30mm så att jacka ur lite grann ger jag inte mycket för.
Det där med en 45x95 dikt an stolpen kan vara en bra lösning! Tack.

Att det måste jackas ur är som jag förstår det pga att belastning på stolpe ska komma från bärlinan rakt ner i stolpen. Så som personen gjort på bilden nedan (plintraden i mitten).

Gör jag som bilden längst ner kommer bärlinans belastning på sidan av stolpen istället

Sedan det där med att jacka ur lite grann var det inte jag som skrev :) jag vill jacka ur 45 så att hela bärlinan är infälld
 
  • Konstruktion av en pergola med trästolpar och bärlinor monterade längs sidan av ett vitt hus, med plintrad i mitten av grusad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggstomme för veranda med bärlinor och stolpar, där en bärlina är markerad med röd färg för att illustrera belastningspunkt.
K
Och vad är problemet med att ha bärlinan på sidan, och då få nedåtriktade kraften på sidan av stolpen?
 
K kniv skrev:
Och vad är problemet med att ha bärlinan på sidan, och då få nedåtriktade kraften på sidan av stolpen?
Jag är ingen expert men som jag förstår det så belastar man inte stolpen där den är som starkast, dvs rakt uppifrån när man fäster bärlina utanpå stolpen. Det blir väll skruvförbanden som får ta kraften?

Men om det går lika bra att fästa bärlinan utanpå stolpen, ska jag då använda t.ex vagnsbult helt igenom eller räcker det med ordentlig trä/konstruktionsskruv? :)
 
Redigerat:
K
M Marchr skrev:
Jag är ingen expert men som jag förstår det så belastar man inte stolpen där den är som starkast, dvs rakt uppifrån när man fäster bärlina utanpå stolpen. Det blir väll skruvförbanden som får ta kraften?

Men om det går lika bra att fästa bärlinan utanpå stolpen, ska jag då använda t.ex vagnsbult helt igenom eller räcker det med ordentlig trä/konstruktionsskruv? :)
Ja precis. Man nyttjar inte stolpens hela kraft och mycket moment överförs till skruvförbandet istället. Men det är knappast så att en normal altan ligger på bristningsgränsen vare sig för trä eller metall. Är man orolig är det bättre att sätta ett upplag till lite längre in.

Vi har 90x90 limträstolpar på 1,5m som bär upp delar av altanen, och dess nyttjandegrad är bara en bråkdel av vad de klarar av…
Antingen tar du genomgående M-gängad skruv med bricka och mutter, eller så tar du kraftig konstruktionsskruv. Vet inte alla dina mått exakt men Essve har bra konstruktionsskruv 10x120 vilket torde passa bra, både WAF och HEX. Utanpå stolpen med extra stöd under skall räcka för en normalt belastad altan.
 
K kniv skrev:
Ja precis. Man nyttjar inte stolpens hela kraft och mycket moment överförs till skruvförbandet istället. Men det är knappast så att en normal altan ligger på bristningsgränsen vare sig för trä eller metall. Är man orolig är det bättre att sätta ett upplag till lite längre in.

Vi har 90x90 limträstolpar på 1,5m som bär upp delar av altanen, och dess nyttjandegrad är bara en bråkdel av vad de klarar av…
Antingen tar du genomgående M-gängad skruv med bricka och mutter, eller så tar du kraftig konstruktionsskruv. Vet inte alla dina mått exakt men Essve har bra konstruktionsskruv 10x120 vilket torde passa bra, både WAF och HEX.
Tack för dina kloka inspel! Det är exakt så jag hade tänkt från början! Min altan blir ca 7x4m där 4m är djupet vilket innebär att jag även kommer ha en mittre plintrad med en bärlina som bär upp skrivreglarna.

Precis som du skriver hade jag tänkt använda antingen et-t från essve eller deras WAF/HEX för att fästa bärlina i stolparna. Är det någon av dessa skruvar du förespråkar mer än någon annan eller är det alltid bättre med genomgångende bult? Blir ju rätt långa bultar att borra hål till i och med att stolpen är 95 och sedan 45 på bärlina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.