Det
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag antar att det inte odlas någon dalmatinerkrage i din trädgård.
Det gör det inte, men jag skulle nog inte tycka det var så farligt. Om du bekämpar silverfiskar med naturliga blommor...

Framförallt är det väl syntetiska ämnen som neonikotinoder som är riktigt skadliga för bin.
 
Claes Sörmland
J JohanLun skrev:
Det

Det gör det inte, men jag skulle nog inte tycka det var så farligt. Om du bekämpar silverfiskar med naturliga blommor...

Framförallt är det väl syntetiska ämnen som neonikotinoder som är riktigt skadliga för bin.
Neudorffs produkt är just extrakt från dalmatinerkrage med 0,4% av de naturliga aktiva ämnet.

https://www.neudorff.se/produkter/ohyra-effekt-spray.html
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Neudorffs produkt är just extrakt från dalmatinerkrage med 0,4% av de naturliga aktiva ämnet.

[länk]
Ok, visste inte det. Generellt finns mycket skit i insektsmedel.

Om du är inläst på ämnet, finns något bra som inte skadar bin mm som man kan ha mot myror inomhus?
Vi har nästan varje år ett par dagar med myror som kommer in och käkar av kattmaten.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den har jag kört i en lägenhet i Tyskland mot silverfisk. Hade dem i sovrummet! Sprutade längs alla lister och sen var det inga silverfiskar mer.
Fällan var tyvärr tom idag, trots att silverfisken var alldeles i närheten.

Spray ska inhandlas idag! Ska spraya i badrummet och hallen utanför, samt i tvättstugan. Har bara sett i badrummet men skadar inte att spraya på riskområden.

Försöker kämpa på med uppackningen av flyttlådor så man kommer åt att städa riktigt ordentligt, samt minska risken att flyttlådorna får oinbjudna hyresgäster!
 
Jag vill först bara säga att jag beklagar luktproblemen. Jag är själv väldigt känslig för illaluktande dofter och vet hur det knappt går att tända på annat. Ang silverfiskar hade vi ett fåtal på toaletten, inte störande mycket, men ändå trist. Vi sprayade alla kanter på golvet med insektsgift (minns ej vad, men något vi köpt i vanlig affär), dagen efter låg det några lik längs väggarna och sen dess har det varit helt tomt.
 
  • Gilla
rubus arcticus
  • Laddar…
B Backspegel skrev:
Jag vill först bara säga att jag beklagar luktproblemen. Jag är själv väldigt känslig för illaluktande dofter och vet hur det knappt går att tända på annat. Ang silverfiskar hade vi ett fåtal på toaletten, inte störande mycket, men ändå trist. Vi sprayade alla kanter på golvet med insektsgift (minns ej vad, men något vi köpt i vanlig affär), dagen efter låg det några lik längs väggarna och sen dess har det varit helt tomt.
Efter rigorös städning så har vi, tack och lov, lyckats få bukt med lukten. Krävde enormt mycket tid (och svett) innan lukten gav med sig. Ibland kan man känna en svag lukt, men det är nu så pass svagt och känns så sällan att det inte stör oss. Det sista lilla av lukten som hänger kvar, och bara märks av ibland, kommer vi kanske kunna vädra bort, eller så försvinner det efter normal städning.

Hoppas vår envishet råder bot på silverfiskarna också…
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Neudorffs medel mot silverfiskar fanns inte på orten. Sökt runt i de flesta butikerna här jag bor, tyvärr har jag bara hittat medel mot myror, getingar eller bladlöss. Jag må trivas i glesbygden men när det gäller insektsgift så var utbudet lite skralt.

Har lagt en beställning på två sprayflaskor via bygghemma och hoppas de levereras snabbt.

Jag vet, jag vet. Silverfiskar är inte farligt, men lagom till att lägenheten börjat kännas helt OK att vistas i (nu när lukten gett med sig), så kom genast olustkänslan tillbaka när silverfiskarna dök upp.

Känns väl inte helt optimalt att spraya gift inomhus, men vi har inga husdjur och barnen är så pass stora att jag inte känner någon större oro över deras hälsa. Sa till dottern (yngsta barnet, 6 år) att vi kommer spraya gift här hemma för att få bort silverfiskarna. Rekommenderade henne på ett skämtsamt sätt att inte slicka på golvet, fick kommentaren i en lillgammal ton: ”men mamma, det brukar jag väl aldrig göra”. ;)

Även om det känns äckligt med silverfiskar så får man väl försöka avdramatisera det hela och skoja till det lite med barnen.
 
Vad var det för ozon maskin ni använde som inte fungerade?
Luktade det kemiskt/klor när den var klar eller var det samma äckelstank?
 
T TheGame skrev:
Vad var det för ozon maskin ni använde som inte fungerade?
Luktade det kemiskt/klor när den var klar eller var det samma äckelstank?
Hyrde en Ozoneair från ett företag här på orten. Ställde in den baserat på kvadratmeter. Då det är högt i tak ökade jag på antalet kvm för att få bästa effekt, allt enligt instruktion.
När vi kom tillbaka kunde man känna en mix av äckellukten plus en svag lukt som påminde om klor/badhus.
Det var nog inget fel på maskinen, men lukten var nog så ingrodd, tyvärr.
Fick tillslut bort 99% av lukten med hjälp av städning, städning och åter städning. Även om ytorna till ögat sett rena ut så fortsatte vi att städa med olika produkter för att ”skala av” de olika lagren av matos och övrig stank. Tror även att ångmoppning av väggarna haft en positiv effekt. Kostade 2500kr i inköp men kommer nog ha god nytta av den i framtiden också.

Ozonmaskiner är nog bra, det tvivlar jag inte på. Men för vår del behövdes mekanisk skrubbning för att verkligen skrubba bort allt.
 
Med hjälp från vänliga anhöriga har jag fått tag på Kvitt-spray, två varianter. Både mot flygande och krypande insekter.
De båda typerna av Kvitt innehåller Pyretin, men varianten mot flygande insekter har högre koncentration av verksam substans (0,8%) och är nog mer inriktad på att skapa aerosol i hela rummet snarare än punktbehandling av lister/golvbrunn där silverfiskarna sannolikt håller till.

Kvitt verkar vara jämförbar med Neudorffs Ohyra Effekt (samma koncentration av Pyretin, dvs. 0,4%). Har beställt Ohyra Effekt och det väntas komma på posten i början av nästa vecka.

Har nu inför läggdags sprayat en omgång i tvättstugan (har inte sett någon silverfisk där, men givetvis ett riskområde) samt i badrummet där vi sett silverfisk. Har även sprayat i hallen utanför badrummet bara för att vara på den säkra sidan ifall någon silverfisk letat sig ut dit.

Skrev en stor skylt som påminnelse till min (ibland disträa) sambo som stiger upp tidigt på morgonen att han ska hålla utkik efter eventuella döda/halvdöda silverfiskar. Å ena sidan hoppas jag att sprayningen ger resultat genom att silverfiskar ligger döda på golvet, å andra sidan känner jag mig äcklad över eventuella fynd.

Vi har placerat ut fler klisterfällor men ingen har gett resultat. Den silverfisk som hann smita iväg här om natten har inte fastnat där i tyvärr..

I övrigt har vi kämpat på med att få undan så mycket flyttkartonger som möjligt, det underlättar både städning och minskar risken för att eventuell silverfisk letar sig in och gömmer sig bland våra saker.
 
Fick napp efter sprayningen igår. En död i badrummet och även en i tvättstugan. Vi har inte sett något i tvättstugan, men då det är ett riskområde så gjorde jag nog klokt att spraya där också - det gav ju resultat!

Sambon sa att den i badrummet var väldigt stor, men han kunde inte bedöma om det var en vanlig eller långsprötad variant.

Nojar över att resten av lägenheten är invaderad. Framförallt om det var en långsprötad som sambon såg, de trivs ju i andra utrymmen... Ska man testa spraya lister i övriga rum och se om det ger resultat? Eller är det överdrivet? Klisterfällorna verkar inte vara särskilt effektiva.
 
Lukten har börjat krypa fram igen. Återigen lokaliserad kring området vid ytterdörren, och känns framförallt när man öppnar ytterdörren.

Sonen nämnde för ett par dagar sedan att det luktar illa i samband med att vi klev innanför dörren. Jag själv kände något svagt, men tänkte att det bara var tillfälligt - för lägenheten hade ju inte luktat på nästan 2 veckor. Dagen efter började jag känna det själv. Jotack, lukten fanns där. Samma ställe, vid ytterdörren...
Uppmanade sambon att känna efter ordentligt, men han kände ingenting. Tills idag.

Fattar inte hur vi kunnat få bort den hemska stanken, och sanerat hela jävla lägenheten. Och nu börjar stanken sakta krypa fram igen... Orkar inte med den här skitlägenheten längre!

Letar febrilt efter en lämplig tomt där vi kan bygga vårt hus. Finns några tillgängliga tomter, men tyvärr så är inte markförutsättningarna särskilt goda. Ägde ett hus i nästan 10 år som stod på lera, och det misstaget gör jag inte om igen.
 
Som känslig för lukter, framförallt mat, lider jag med er (lukten av curry är bland det vidrigaste jag vet)

Jobbade som fastighetsskötare för många år sen, lukter var ett vanligt klagomål, rök eller matos.
i 100% av fallen var det medvetet igensatta ventilationsventiler som gjorde att grannars rök eller os tog sig till andra lägenheter genom läckor i väggar, följde rör och elkablar, eller tog sig in genom läckande ytterdörr eller brevinkastet.
Har för mig att du skrev tidigare att ni rensat igensatta ventiler ??
De kanske varit igensatta så länge att det varit mycket flöde av matos runt ytterdörren, så det sitter bakom lister, karm eller liknande.
Hur luktar det i trapphuset ?? Känner ni lukt av andra grannas matlagande ??
 
  • Gilla
rubus arcticus
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Som känslig för lukter, framförallt mat, lider jag med er (lukten av curry är bland det vidrigaste jag vet)

Jobbade som fastighetsskötare för många år sen, lukter var ett vanligt klagomål, rök eller matos.
i 100% av fallen var det medvetet igensatta ventilationsventiler som gjorde att grannars rök eller os tog sig till andra lägenheter genom läckor i väggar, följde rör och elkablar, eller tog sig in genom läckande ytterdörr eller brevinkastet.
Har för mig att du skrev tidigare att ni rensat igensatta ventiler ??
De kanske varit igensatta så länge att det varit mycket flöde av matos runt ytterdörren, så det sitter bakom lister, karm eller liknande.
Hur luktar det i trapphuset ?? Känner ni lukt av andra grannas matlagande ??
Jag är nog ganska luktkänslig (10 åriga sonen likaså) och även känslig för smuts (bacillskräck vilket troligen späder på det hela..).

Ventilationsdonen (till- och frånluft) är rengjoda/dammsugade/torkade. Köksfläkten var dock i en klass för sig. Den var helt igensatt av fett och gammalt matos. Baserat på mängden fett så hade den nog inte rengjorts eller diskats (metallnätfilter) på flera år. Vi har dock skrubbat köksfläkten, tagit bort nätfilter, rengjort synliga och nåbara delar vid och omkring spjället (fläkten är från Fläktwoods om det har någon betydelse). Sannolikt sitter det nog kvar en hel del fett och smuts i köksslangen/imkanalen som inte vi kommer åt. Hade i och för sig kunnat rengöra det själv - hade det varit min egen fastighet så hade jag bytt ut imkanalen och tagit hit en sotare för genomgång av fläktsystemet, men nu äger vi ju inte fastigheten och jag äger därmed inte rätt att öppna upp fläkten - och förvaltaren för bostäder tyckte inte det var nödvändigt...
I övrigt är ventilationen i hela fastigheten FTX-ventilation, även det från Fläktwoods.

OVK har senast gjorts 2018, men efter att jag varit i kontakt med kommunens miljöavdelning så har de skickat en påminnelse till fastighetsbolaget att en ny måste göras senast i början av oktober. Löser nog inga problem, men hade varit bra med en kontroll med tanke på luktproblemen. Ska passa på att fråga OVK-inspektören lite mer om fläktsystemet och luktproblemen.

Vi känner inte av någon lukt från de övriga grannarnas matlagning. Vårt kök är vägg i vägg med ena grannens kök. Kan ibland höra lite ljud från deras lägenhet, men inga tecken till lukt.

Trapphus har vi inte. Samtliga lägenheter har egen ingång utifrån.

Har skrubbat hela ytterdörren, karm och gummilisten som sitter runt om. Efter den proceduren försvann lukten, men som sagt har lukten börjat krypa fram igen. Samma lukt och samma ställe. Inte lika starkt som det var vid inflytt, men för varje dag känner man av lukten lite mer. Tvivlar på att detta härrör från vår egen matlagning. Vi är en typisk barnfamilj som lagar "makaroner och korv" och annan svenssonmat. Så visst kan man känna matdoften, men denna stank som börjat krypa fram är helt andra lukter än de som kommer från vår egen matlagning/kryddning.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.