Vi köpte ny åkgräsklippare för ett år sedan och kört ca 60 timmar. Nu har kamaxeln gått sönder och är utbytt med garantin. Är det någon som känner till vad som går fel och hur det kan komma sig att den går sönder efter så kort tid? Är det alla start o stopp, då motorn stängs av när man går av maskinen?

Hur påverkar detta livslängden på motorn?
 
Stopp och start borde inte påverka livslängden på kamaxeln. Jag gissar att det var något fabrikationsfel på den.

Det som kan påverka är oljan. Antingen att man har för lite, fel sort, eller att den blivit bränd av att motorn har gått för varm.
Vanlig billig motorolja brukar inte tåla den temperatur det kan bli i en luftkyld motor.
 
Servicefirman och tillika inköpsställe hade liknande tankar. ..men jag litar aldrig på säljare då de talar i egen sak! De sa att de fått in flera motorer från Stiga med samma problem! Vi har följt Stigas anvisningar, så det var samma firma som gjort service i höstas. Kanske de lade i fel olja, men det tror jag inte. Vi har kontrollerat oljan några gånger innan haveriet och inte sett något konstigt. Normalt gör vi alltid service själva, men då det var en ny maskin lät vi "dem" göra detta! Tack för svar.
 
Måste vara fabrikationsfel, det är ju ingen topptrimmad högprestandamotor.
Vad har hänt, har axeln gått av eller är den nedsliten?
Skurit?

Protte
 
Enligt verkstaden är det en plastdetalj , kopplat till kamaxeln, som går sönder. Enligt servicepersonal är detta utbytt mot hållbarare material.
 
Är det en briggs, kohler eller Kawasaki motor i den? Gissar på briggs då dom andra oftast gör motorer av hög kvalité.
Men det känns som jäkligt flummigt att man satt nå plast som driver kamaxeln.

En gissning är ekonomiavdelningen satt sina tänder lite för hårt i den.
Men jag skulle givetvis fortsätta lämna den på service för att har det en gång gått sönder så finns risken att det gör det igen.
 
Då måste det vara kugghjulet som havererat, inte själva axeln.
Inte helt ovanlig med stålkugghjul på vevaxeln mot ett annat material i kamaxelnkugghjulet.
Bilmotorer kan ha kugghjulet av vävbakelit, det går lite tystare.
Som alltid får man balansera kostnad mot hållfasthet.
Protte
 
Jag funderade om det kunde vara nått i easy spin , dekompsystemet, som gått sönder.
Googlade lite av ren nyfikenhet och hittade kamlober i plast !
Man ska aldrig bli förvånad...
Närbild av mekaniska delar inuti ett dekompsystem med plastkomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B Bjober skrev:
Jag funderade om det kunde vara nått i easy spin , dekompsystemet, som gått sönder.
Googlade lite av ren nyfikenhet och hittade kamlober i plast !
Man ska aldrig bli förvånad...
[bild]
Jag tror att detta var det rätta svaret, om jag kommer ihåg hur servicepersonalen beskrev problemet. Det var något aktiverades i samband med start.
 
Nu har det hänt igen, kamaxel sönder igen, efter 250 timmar sedan garantibytet. Nu byter vi själva och har köpt ny kamaxel, men plasten är kvar, som håller en fjäder (går att se). Kanske samma skitkvalitet trots informationen att plasten skulle vara bytt mot bättre material! Blir bara trött.
 
trähandtag trähandtag skrev:
Nu har det hänt igen, kamaxel sönder igen, efter 250 timmar sedan garantibytet. Nu byter vi själva och har köpt ny kamaxel, men plasten är kvar, som håller en fjäder (går att se). Kanske samma skitkvalitet trots informationen att plasten skulle vara bytt mot bättre material! Blir bara trött.
Vad är det för modellbeteckning på STIGA-klipparen? Kan ju vara intressant för andra som har samma modell och årsmodell?
 
Stiga park 540 px från 2019. har gått 300 h och första bytet(som gick på garantin) hände efter 50 timmar .
 
Briggs & Stratton
 
trähandtag trähandtag skrev:
Briggs & Stratton
Kamaxel med nockar i plast har jag nog aldrig sett förut. Förvånad att B&S producerat dylikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.