Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är samma i alla kranar hemma antar jag?

Tror du behöver lösa det med kyl/frys. Finns ju en hel del modeller med kallt vatten och is.
Ja badrum och kök ger samma temp, 21. En annan i tråden sa att 24 grader är övre gränsen enligt Boverket. Så då ska jag väl anse mig lyckligt lottad...
 
  • Ledsen
Sernando
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Kan det inte vara så att grannskapet tar vatten från grundvattentäkter?
Ingen aning, ska fråga nästa gång jag är hos brollan, han känner alla i samfällighetsföreningens ledning.
 
Krilleman
En till aspekt kan ju vara så att kallvattenledningen ligger i direkt kontakt med varmvattnledningen/VVC.

Då kommer du aldrig få kallvatten i din blandare även fast huset i sig har kallt vatten in.

Dessutom så är regeln att kallvatten aldrig får bli varmare än 24ºC efter 8h stillestånd.
Sidan 49 i regelverket Säkervatten.

https://sakervatten.se/wp-content/u...2C*MTcyMjM4Mjg1OS4xLjEuMTcyMjM4Mjg2Mi4wLjAuMA..

Tänkvärt!

Kan du i ditt hus komma åt inkommande vattenmätare så är det ju enkelt att bekräfta temperaturen där på ditt kallvatten.


Illustrerad sida från bok om skydd mot personskador med diagram av tappvattenrör i schakt, markerad text om kallvattentemperatur som inte får överstiga 24ºC på 8 timmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kommunalt vatten levereras ju i ett ledningsnät i marken. Borde hålla vattnet svalt även på sommaren.
 
  • Gilla
Tomture61 och 2 till
  • Laddar…
Om det är en tröst så släcker ljummet vatten törsten bättre än kallt.
Blodkärlen i magen drar inte ihop sig utan kan snabbare ta upp vätskan.
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag får vatten från en sjö, men det är kallt även mitt i sommaren, iaf max 10-12C. Inget vidare med ljummet vatten i kallvattenkranen och uppenbart går det att undvika.

Här är frostfritt djup 180-190 cm där rören ligger, det kanske är det som kyler ner vattnet?
 
Krilleman Krilleman skrev:
En till aspekt kan ju vara så att kallvattenledningen ligger i direkt kontakt med varmvattnledningen/VVC.

Då kommer du aldrig få kallvatten i din blandare även fast huset i sig har kallt vatten in.

Dessutom så är regeln att kallvatten aldrig får bli varmare än 24ºC efter 8h stillestånd.
Sidan 49 i regelverket Säkervatten.

[länk]..

Tänkvärt!

Kan du i ditt hus komma åt inkommande vattenmätare så är det ju enkelt att bekräfta temperaturen där på ditt kallvatten.


[bild]
Verkar ju vara en hel del fuskbyggen i landet som har detta problem
Tycker mig minnas nån artikelserie i media om detta. kan nog även varit uppe på detta forum.

Och som @Claes Sörmland skriver är det föga troligt att varma kallvattnet beror på kommunen.

Man kan alltid lyfta det med styrelsen. Nu verkar @TS redan ha lite problem med föreningsstämmorna om man ser på hans andra trådar så att gå via föreningen kanske inte längre känns hjälpligt utan att det blir enklare stämma kommunen ;)

Iaf. Jag skulle anmäla "felet" till föreningen som får titta på det. Om det är nyuppkommet kanske man har nån skada eller tokighet på fastigheten
 
Krilleman Krilleman skrev:
En till aspekt kan ju vara så att kallvattenledningen ligger i direkt kontakt med varmvattnledningen/VVC.

Då kommer du aldrig få kallvatten i din blandare även fast huset i sig har kallt vatten in.

Dessutom så är regeln att kallvatten aldrig får bli varmare än 24ºC efter 8h stillestånd.
Sidan 49 i regelverket Säkervatten.

[länk]..

Tänkvärt!

Kan du i ditt hus komma åt inkommande vattenmätare så är det ju enkelt att bekräfta temperaturen där på ditt kallvatten.


[bild]
Men vattnet FÅR alltså bli 24 grader då :D Så där har vi ju en "skall"gräns 😱
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Finns ju en hel del modeller med kallt vatten och is.
Skulle nästan drista mig till att påstå att alla fungerande kylar kan kyla en tillbringare vatten. 😀
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag får vatten från en sjö, men det är kallt även mitt i sommaren, iaf max 10-12C. Inget vidare med ljummet vatten i kallvattenkranen och uppenbart går det att undvika.

Här är frostfritt djup 180-190 cm där rören ligger, det kanske är det som kyler ner vattnet?
Jag tror att det inverkar.
 
Men om du spolar en stund, blir kopplingarna vid vattenmätaren kalla? Blir de de kan de ju vara någon kran som krånglar som andra skrivit.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Dubbelkolla så att du inte har en blandare som tar in varmvatten. Det kan vara vilken blandare som helst i huset. I mitt fall var det blandaren i ett handfat som jag behövde sätta backventiler på. Den drog kallvatten till varmvattnet så att duschvattnet inte blev tillräckligt varmt.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Tomture61
Mitt hus från 2008 byggde jag grunden själv , betong på frigolit , drog själv VA i / under plattan / isoleringen . Varm och kallvatten placerades under 50 mm isolering + slangen i sig ligger i ett isolerat rör i rör https://www.vvsbutiken.nu/product.html/lk-pal-universalror-a-rir-extra?category_id=1254
Har värmeslang ingjuten i plattan så på vintern blir tappstället som ligger längst bort från inkommande vatten uppvärmt något 🙄
 
Man kanske kan begära ut kartor på stamledningar så man kan kolla med berörda efter samma matning. Har alla likadana upplevelser så kanske det finns nån gemensam nämnare nånstans i backen........Fjärrvärmerör som ligger påtagligt nära kanske........
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Upplands-Bro tar mig veterligen vatten via Görvälnverket. Det finns inga alternativ annat än egen brunn.

Alltså är problemet närmare din bostad. Om närmsta granne inte har problemet är det än närmare din bostad, eller i den.

Jag är också inne på att det kan vara en ventil som orsakar det. Hade det omvända nyligen. Fick aldrig varmt vatten inne vilket berodde på att jag kopplat en trädgårdsslang på en tappkran och bara stängt på slangen men inte kranen. Bankade på värmepumpen innan jag insåg det riktiga (enkla) felet.

Du behöver börja felsökningen närmare dig själv och inte längst bort (Norrvatten). Fråga närmsta granne.

Vilken typ av tappkranar har du, ett eller två vred? Trädgårdsslang inkopplad någonstans? Hur skapas ditt varmvatten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.