Vad har du för värmekurva och kurvförskjutning inställt? 18 grader ute.... hmm.... en bit norrut då i kallare klimat(?)
 
  • Gilla
Mats48
  • Laddar…
J Josth skrev:
Tänkte om det var nyligen du ändrade "stopp av värme" till 14 grader samtidigt som filtreringstiden är lång?

Kolla om shunten står i manuellt eller automatisk läge. Nu skulle jag sätta den i manuellt läge och stänga den helt i väntan på service.
Såhär ser det ut, har lite svårt att tyda om den står i manual eller auto. Brövade känna försiktigt men gick inte längre mot auto.


Jag har faktiskt själv skapat en kurva som motsvarar vår gamla flvp inom 24 timmar vilket är filtreringstiden ja.. kan det alltså ha något med saken att göra?
 
  • Röd EMV110 regulator med en inställningsspak som kan växlas mellan "MAN" och "AUTO". Olika elektriska kopplingar visas ovanpå enheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, shunten manuellt låst i max öppen-läge. Snacka om att det blir varmt i huset då...
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 2 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Ok, ingen innetemperaturgivare är monterad. Då styrs värmen i er stuga enbart med hjälp av utetemperaturen då? Det är väl vattenburen golvvärme ni har?
Vad hade ni för värmesystem tidigare, alltså innan ni monterade denna nya NIBE F370?
Vi hade en f310p, installerad 2005. Ingen vattenburen golvvärme, bara vanliga element på väggen
 
Den verkar stå på Manuellt och verkar vara fullt öppen. Men är ju en skandalöst dålig märkning av lägena.
 
  • Närbild på en röd apparat med reglage för manuellt och automatiskt läge, dåligt märkta positioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du har "stopp av värme" på 17 grader och det inte var länge sedan du ändrade det tar det kanske sin tid för automatiken att förstå om filtreringstiden är hela 24 timmar.
 
J Josth skrev:
Ok, shunten manuellt låst i max öppen-läge. Snacka om att det blir varmt i huset då...
Det förklarar ju ett och annat 😂. Jag prövade vrida den mot auto men vågar inte dra hårdare.. ska det vara motstånd i den? Det går nog att vrida åt andra hållet
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Den verkar stå på Manuellt och verkar vara fullt öppen. Men är ju en skandalöst dålig märkning av lägena.
Jo det tycker jag också det ser ut som, men den gåe inte längre mot auto
 
J Josth skrev:
Om du har "stopp av värme" på 17 grader och det inte var länge sedan du ändrade det tar det kanske sin tid för automatiken att förstå om filtreringstiden är hela 24 timmar.
Sänkte nu till 14, så nu stämmer det enligt värmekurvan. Borde jag då ändra på filtreringstiden eller lämna orginal inställt? Har inte rört den här menyn från fabriks inställningen
 
Vad menar du med "den", alltså "den går trögt" vilket grej menar du. Ska man inte med en spårskruvmejsel vrida till Auto, om man vill ha den i auto. Men jag kan inte sådant här.

Den svarta ca 5 cm långa visaren visar bara läget på shutventilen. Inte den man ställer mellan auto och man.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Prova att ändra lite på den stora spaken på shunten innan då försöker vrida ställskruven igen.
 
Många har kortare filtreringstid, typ 8 timmar och liknande.
 
A Arnodt skrev:
Vad menar du med "den", alltså "den går trögt" vilket grej menar du. Ska man inte med en spårskruvmejsel vrida till Auto, om man vill ha den i auto. Men jag kan inte sådant här.
Jo du har nog rätt.. prövade vrida på stora reglaget på shunten 😊
 
D Danni205 skrev:
Det förklarar ju ett och annat 😂. Jag prövade vrida den mot auto men vågar inte dra hårdare.. ska det vara motstånd i den? Det går nog att vrida åt andra hållet
Tryck in vredet med en skruvmejsel samtidigt som du vrider över till AUTO
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Nuuså.. den lilla skruven klickade till när jag vred den mot auto, och shunten ändrade genast ljud.. Detta förklarar ju mycket om den varit på full fräs i manuellt läge😂. Konstigt bara att istallatören inte lycksdes få det rätt.. tycker de borde veta men... tydligen inte
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.