Frugan har bestämt att vi skall skaffa badtunna och hon vill kunna ha den igång året om. Kompisen pumpar in vattnet till en tank inomhus och jag funderar på samma lösning (i mitt fall skulle det nog bli pump ut och gravitation in i garaget en våning ned).

Men hur skall man värma vattnet? De poolvärmepumpar jag tittat på verkar inte fungera så bra på vintern. Jag har hittat någon som kanske skulle kunna fungera ned till -7.

Värmesystemet i huset är inte ett alternativ, det blir väldigt dyrt då det idag är FLVP + LLVP.

Om man pumpar ut vattnet på vintern så bör man nog ha 41-42 grader för att kompensera för att själva poolen och isoleringen är kall.

Hur har ni som har en badtunna hela vintern gjort för att få ned uppvärmningskostnaderna?
 
  • Gilla
Aleks76
  • Laddar…
Jag tror att fjärrvärme eller anslutning till ved panna är det bästa, men den normala lösningen är väl att värma med en vedeldad kamin i samband med bad.

Jag har tidigare fyllt badtunnan med varmvatten från kakelugnspannan (men den är nu skrotad pga undermålig produktkvalitet)
 
  • Gilla
R00bban
  • Laddar…
Jag har tittat runt lite, en sådan här verkar passa oss perfekt i storlek:
- https://www.crystalbad.se/bada-ute/...dtunnor/crystal-1000-terrassmodell-omonterad/

1m³, skulle fungera perfekt om jag skaffar en lika stor IBC-tank och placerar i garaget. Sedan får cirkulationspumpen pumpa ut vattnet till tunnan när man skall använda den. Eftersom jag har fall från tunnan till IBC i garaget så bör det vara enkelt att tömma. Några ventiler och man kan enkelt styra vattnet från det ena kärlet över till det andra. Bägge måste i så fall vara ordentligt isolerade.

Elpatron verkar vara det enklaste sättet att värma vattnet. För samma pengar som en ytterst enkel värmepump (dålligt anpassad för 40° i badvattnet) kan jag köpa tre-fyra solpaneler som värmer via doppvärmare istället, på vintern blir det ju 230V i så fall....

Filtermässigt lutar jag mot både sand och skimmerfilter. Sand för att kunna rena vattnet löpande när det är i IBC, Skimmerfilter i badet när jag inte använder IBCn (sommar). De går ju att använda tillsammans också.

Isolering/cellplast köper jag på närmsta bygghandel och limmar med fogskum. Sedan halvt integrerad i kanten av altanen som redan är en meter högre än gräsmattan. Allt ställs på en bädd av grus och sedan på cellplast. IBCn isoleras med glasull i en träram som står på cellplast (den blir ju självsläckande vid brand 🤔).

Magnetventiler är ju inte så dyrt heller. De behövs ju för att ställa vart vattnet skall styras (IBC, tunna eller backspolning). Backspolningen skall naturligtvis göras med kallvatten...

Allt styrs av en ESP som styr ett reläkort som sedan styr ventiler, värmare mm. Det bör ju finnas manöverkappar och statuslysdioder på skåpet, inte bara HTTP-interface och hemautomatisering...

F-n, jag får nog ihop något hyfsat prisvärt som funkar enligt frugans kravspec. 😱

Det blir ett halvkomplicerat projekt dock. Många olika delar. Men man tar det naturligtvis stegvis (om det blir av) och börjar med tunnan ute, rening och cirkulation med elvärmare. Sedan går man vidare med IBC och styrning. Avslutar sedan med solpaneler för värmningen. Solpanelerna kan ju få värma varmvattnet till huset också. Då blir ju duschen efter badet billigare också.

MEN...
...den stora frågan är fortfarande hur mycket uppvärmningen kommer att kosta, även om jag får ned den kraftigt genom att vintertid ha vattnet inomhus.
 
  • Gilla
TrädgårdsBjörnen
  • Laddar…
Det blir en pörskans massa jobb och pengar för att få frugan våt…
 
  • Haha
  • Gilla
Klantskalle och 18 till
  • Laddar…
Både hon och jag uppskattar att man anstränger sig lite.
 
  • Gilla
  • Älska
john68 och 4 till
  • Laddar…
Är det värt att spara vattnet? Nu vet jag inte vad ni har för tillgång till vatten och bevattningsförbud mm. Men hos mig kostar det 22,50 per m3 vatten. Det är många fyllningar innan extrarör o pump mm är betalt, samt mycket plock och extra platsåtgång.

Nu har du bara visat vilken balja du funderar på men inget om tillbehör.
Den stora risken är väl att du inte får ut vattnet ur alla rör o ev pumpar och att de fryser sönder.
 
Jag tänker ju ha all utrustning (förutom baljan) inomhus i garaget...
...vattnet är gratis, jag har egen brunn. Orsaken till att jag vill spara vattnet i en IBC-tank är ju för att inte behöva hålla det varmt utomhus på vintern. Värmeförlusterna blir mindre.
 
  • Gilla
Sneps och 2 till
  • Laddar…
Hej
Filter rening klor mm du måste ha rörelse på vattnet i ibc tanken med.
 
tommib
Är det inte lättare till slut att bygga själva tunnan själv och då isolera den ordentligt? Som i 300 mm cellplast ordentligt. Inkl locket. Du får inte bygga massa styr och regler vilket iofs är en uppenbar nackdel men du behöver inte heller ha massa rör och IBC-tank i garaget med påföljande vattenskaderisk.
 
H
Det jag tänker på är avdunstning av vatten i garaget som är varmt.
Det tar endast vägen ut i konstruktionen på garaget med risk för fuktskador.

Är det så dyrt att ha en balja ute som är uppvärmd då?
Alternativt att du har en balja med grundvärme ute och en vedkamin som kan värma upp till bad temp.
 
Hur ofta den är tänkt att användas måste väl vara en central fråga. Om det är ”ganska ofta” kanske det är lönt att roa sig med pumpandet, men det ställer ju också en hel del krav på hur ni hanterar ibc-tanken. Varmvatten i fin bakterietillväxttemperatur i instängd tank som man inte har visuell kontroll på…det blir nog inget bad om det är grönt vatten som pumpas ut när vattnet stått oanvänt några veckor!
 
L Lazze skrev:
Hej
Filter rening klor mm du måste ha rörelse på vattnet i ibc tanken med.
Det är tanken (pun intended). Jag har tänkt låta utloppet från badtunnan rinna ut i IBC, sedan pumpar jag därifrån tillbaka till badtunnan vid normal drift. På vintern pumpar jag bara direkt tillbaka till toppen på IBC när pumpen går.
 
F fredrik.johansson skrev:
Hur ofta den är tänkt att användas måste väl vara en central fråga. Om det är ”ganska ofta” kanske det är lönt att roa sig med pumpandet, men det ställer ju också en hel del krav på hur ni hanterar ibc-tanken. Varmvatten i fin bakterietillväxttemperatur i instängd tank som man inte har visuell kontroll på…det blir nog inget bad om det är grönt vatten som pumpas ut när vattnet stått oanvänt några veckor!
Det är därför pump och filter kommer att köras året om.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det är därför pump och filter kommer att köras året om.
Absolut, men det kräver också mätning av diverse värden och tillsats av kemikalier i lagom dos och intervall. Naturligtvis går det också att automatisera, men prylarna blir lite dyrare än relän och ventiler…
*ägnat semestern åt havererad poolkemi*
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag kör ca 400liter vatten som värms upp när det är billigt.
Badas 1-3 dagar och sen tappar ut.
Det krävs ca 20kwh för att värma upp.


Ska man tömma så måste system vara anpassat för de. Dvs ingen bakfall eller kulventiler mm.

Jag bet ingen som klarar de.( min är bara en tunna)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.