Lider med er. Hade aldrig velat flytta in efter invandrare. Håll tummarna att ni slipper vägglöss. Jag hade en lägenhet som blev rökskadad och var rädd att jag skulle behöva helrenovera den. Men jag köpte en sån där enkel luftrenare för ett par tusen med hepa och kolfilter och det var rent magiskt så effektivt det var på att ta bort oset. Värt att prova.
 
  • Gilla
rubus arcticus
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
När det gäller hyresrätter ska mam egentligen alltid fundera över att måla om eller liknande. Eftersom rent ekonomiskt är det en förlust. Fastighetsägaren är den som får värdehöjningen. Å andra det finns det emotionellt värde i det hela. Som kan vara värt mer än pengar. Har man tänkt att bo kvar så kan det vara att göra det. Dock måste man tänka på vad man gör. Att göra om sovrummet i rött både golv tak och väggar. Det kommer bli en kostnad när man flyttat ut. Dock är det nog ganska få som har just det problemet. Vän av ordning påpekar att det blir en kostnad även om det är en br. Återigen hur man räknar. När du säljer din br så kan vinsten mycket väl påverkas negativt. Det blir alltså en kostnad i form av ett fsgpris. Men Ingen kan tvinga dig direkt att måla om.


Jag hade en hr. Som vi hade för avsikt att bara bo i tillsvidare. Vi gjorde ingenting mer än att bo där. Vi var väldigt sparsamma med hål i väggarna Inte slita mer än nödvändigt.
Vi var nog extrema för det var inte bara ett hål i väggarna när vi flyttade in.
Alltså jag skulle göra så lite som möjligt i lägenheten. Men man ska bo där trots allt. Om en hink med spärrfärg hjälper är det kanske värt det.

Du skulle egentligen behöva en besiktning som berättar att det luktar illa så ni slipper få skit för det sen.
Vi räknar med att bo här i ca 2 år. Den sektion som luktar illa kommer vi bara måla om i vitt (om det är aktuellt med spärrmålning dvs.). Väggarna/taket är i dagsläget vita så blir ingen drastisk förändring i utseende.

I övrigt kommer vi vara restriktiva med att göra åverkan på väggar, kommer inte hänga upp onödigt många vägghyllor, vägglampor etc.

Förvaltaren för hyresbolaget var förbi här tidigare i veckan, men vi hade väl städat "för bra", så den allra värsta lukten var ju borta. Men fortfarande kännbar lukt. Det är förvaltaren som besiktigar lägenheterna, och han tyckte inte det fanns skäl för åtgärd. Han ville nog inte kompensera oss, och tyckte det var fullt normalt att lägenheter kan ha en kvarhängande lukt efter tidigare hyresgäster. Personligen håller jag väl inte riktigt med, speciellt när det handlar om en oangenäm lukt. Men som jag skrivit tidigare så valde vi att inte strida mer. Vi får en liten kompensation, tyvärr inte ens i närheten av tillräckligt. Men man vill ju inte göra sig ovän med hyresbolaget. Får vi andra fel i lägenheten så kanske de väljer att inte åtgärda det fullt ut, då vi kanske ses som besvärliga och krångliga. Det är ju en begränsad period vi kommer bo här.

B Bombus pratorum skrev:
Lider med er. Hade aldrig velat flytta in efter invandrare. Håll tummarna att ni slipper vägglöss. Jag hade en lägenhet som blev rökskadad och var rädd att jag skulle behöva helrenovera den. Men jag köpte en sån där enkel luftrenare för ett par tusen med hepa och kolfilter och det var rent magiskt så effektivt det var på att ta bort oset. Värt att prova.
Tro mig, vägglöss nojar jag mig över varje dag! Inga tecken på bett än i alla fall och jag kollar madrasserna varje dag. Såg däremot en silverfisk i badrummet igår. Första gången jag bor i en bostad med silverfisk - urk! De är visserligen inte farliga, men nog så äckligt! Kunde beställa hem gratis klisterfällor via mitt försäkringsbolag och en felanmälan är skickad till hyresbolaget. Har visserligen bara sett en, men en är mer än tillräckligt. Och finns det en finns det med allra största sannolikhet fler. Känner smått stress över att få undan alla flyttkartonger som står utplacerade i två sovrum och i vardagsrummet så jag får städa golven riktigt ordentligt - samt få köra en ordentlig omgång med ångmoppen. Skurade och ångmoppade innan vi började flytta in, men man kan ju inte skura för mycket.

Får se vad de har för kommentar angående silverfisken (-arna?). Kan medge att jag har lite bacillskräck (typiskt när man flyttar in i en sanitär olägenhet !!!), och reagerade nog onödigt starkt av en liten silverfisk. Vill inte hyresbolaget bjussa på fler klisterfällor, så köper jag själv fler samt inhandlar kiselgur som ska vara effektivt (och helt ofarligt för människor) och strör ut det själv.

Har fått nog av den här lägenheten och vi har inte ens bott här i en månad!

Tack för tipset angående luftrenaren, ska kika på vad det finns.


Det må låta som att jag gör en höna av en fjäder, men när det dyker upp problem efter problem så blir man ju matt tillslut. Kanske vi skulle ha bott kvar i vårt sättningsskadade hus istället?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Två vaktmästare var förbi idag och installerade det nya kylskåpet. Det gamla stank ju vedervärdigt trots upprepad rengöring. Skönt att kylskåpet i alla fall är fräscht så man slipper hålla andan varje gång man öppnar kylen. De hade även med sig klisterfällor för silverfisk. Passade på att fråga om det förekommit silverfisk i byggnaden vid något tidigare tillfälle, fick svar att det inte funnits silverfisk här, däremot i några äldre byggnader i deras bestånd. Hoppas att silverfiskincidenten var en engångshändelse och inte en del av ett större angrepp.

Vaktmästarna var i alla fall trevliga och enkla att prata med.
 
RoTe
Silverfisk finns typ överallt...
 
RoTe RoTe skrev:
Silverfisk finns typ överallt...
Så är det ju, kanske bara haft tur genom åren. Läste någonstans att omkring 90% av alla fastigheter har förekomst av silverfisk. Silverfisk är väl inget att oroa sig över egentligen, men när det uppstått problem efter problem med den här lägenheten så blir man ju less.
 
RoTe
rubus arcticus rubus arcticus skrev:
Så är det ju, kanske bara haft tur genom åren. Läste någonstans att omkring 90% av alla fastigheter har förekomst av silverfisk. Silverfisk är väl inget att oroa sig över egentligen, men när det uppstått problem efter problem med den här lägenheten så blir man ju less.
Det förstår jag absolut men jag bor i en sju år gammal lägenhet och vi har haft silverfiskar sen åratal, dom kommer i vågor för att sedan vara borta flera månader, sen kommer dom igen. Både långsprötade och "vanliga".
 
RoTe RoTe skrev:
Det förstår jag absolut men jag bor i en sju år gammal lägenhet och vi har haft silverfiskar sen åratal, dom kommer i vågor för att sedan vara borta flera månader, sen kommer dom igen. Både långsprötade och "vanliga".
Hur mycket är mycket, och hur många kan anses vara "vanligt"?
Har bara sett den vanliga lilla varianten, ingen långsprötad.
 
RoTe
rubus arcticus rubus arcticus skrev:
Hur mycket är mycket, och hur många kan anses vara "vanligt"?
Har bara sett den vanliga lilla varianten, ingen långsprötad.
Jag hittar ett par kanske en gång i kvartalet eller så, ibland är det mer ibland inget.
 
RoTe RoTe skrev:
Jag hittar ett par kanske en gång i kvartalet eller så, ibland är det mer ibland inget.
Okej. Gör du något särskilt för att behandla eller förebygga, eller mosar du bara ihjäl de du ser?
 
RoTe
rubus arcticus rubus arcticus skrev:
Okej. Gör du något särskilt för att behandla eller förebygga, eller mosar du bara ihjäl de du ser?
Vi fick limfällor, fångade inte en enda jävel. Sen jag som är nattmänniska hittar någon ibland när jag tänder lampan och mosar den. Dom gör ju liksom ingen skada direkt.
 
  • Gilla
rubus arcticus
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Vi fick limfällor, fångade inte en enda jävel. Sen jag som är nattmänniska hittar någon ibland när jag tänder lampan och mosar den. Dom gör ju liksom ingen skada direkt.
Nej, som du säger så gör de ju ingen skada mer än att de är lite äckliga.

I huset som vi sålt precis fick vi möss (oftast hörde vi ett krafsande i taket, men två möss hade lyckats ta sig in i köket!). Fläskängrarna kom nog på köpet efter att vi hade döda möss på kallvinden och i golvet. Tack och lov fick vi bort mössen efter utplacering av fällor och ordentlig tätning både inom- och utomhus. Ängerbeståndet minskade när vi fick bukt med mössen. De försvann inte helt och hållet, men vi lärde oss att leva med ängrarna som vi bara mosade ihjäl och höll efter med städning. Silverfiskar är ju inte ens i närheten av lika äckligt som möss är som dessutom kan sprida både det ena och det andra.

Avvaktar och ser vad limfällorna ger för resultat. Verkar det inte vara något större bestånd av silverfiskar så kanske man kan avvakta med kiselgur som annars sägs vara effektivt.

Är fullt medveten om min smått överdrivna reaktion över silverfiskarnas äcklighet. Hade lägenheten varit fräsch, luktat normalt och vi inte stött på problem så hade jag nog inte reagerat nämnvärt över den enda stackaren jag såg på badrumsgolvet här om natten.

Kan förövrigt tillägga att vidare skrubbning av väggar och tak gett god effekt på äckellukten i lägenheten. Den minskar för varje gång vi skurat väggar/tak, fortfarande inte helt eliminerad men man kan gå runt i lägenheten utan att bli grön i ansiktet i alla fall. Har även haft ganska bra väder här jag bor så vi har kunnat vädra ordentligt för att skynda på utvädringen av stanken.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
En till silverfisk syntes till inatt. Hade precis hunnit sätta mig på toaletten när jag såg att den var på väg in under handfatet/kommoden. Tyvärr stack den iväg på för långt avstånd för att kunna nå den. Hoppas den fastnade i klisterfällan som står placerad där under. Fällan var tom idag på morgonen men kanske annat resultat kommande morgon?

Såg att många online rekommenderat sprayen ”Neudorff Ohyra Effekt”. Ska köpa några flaskor och spraya loss. Sprayen verkar ha effekt både kort- och långsiktigt vilket förstås är en fördel.
 
Claes Sörmland
rubus arcticus rubus arcticus skrev:
Såg att många online rekommenderat sprayen ”Neudorff Ohyra Effekt”. Ska köpa några flaskor och spraya loss. Sprayen verkar ha effekt både kort- och långsiktigt vilket förstås är en fördel.
Den har jag kört i en lägenhet i Tyskland mot silverfisk. Hade dem i sovrummet! Sprutade längs alla lister och sen var det inga silverfiskar mer.
 
  • Wow
  • Gilla
rubus arcticus och 1 till
  • Laddar…
Silverfiskar är rätt ofarliga. Konstigt nog har vi bara haft det när vi bott i lägenhet, inte i villa. Gissar de går mellan lägenheterna.

Jag tycker man ska vara restriktiv med insektsmedel. Vi behöver bin för pollinering och vi behöver insekter som mat för fåglar mm. Mycket insektsmedel hamnar i naturen och tar kål på insekter vi vill ha kvar.

Har man myrinvasion inomhus, eller andra skadedjur inne, fine. Då måste man.

För vanliga silverfiskar i en lägenhet tror jag ändå det är ett krig man inte kan vinna och framförallt är de helt ofarliga. Blunda I tre sekunder efter du tänt lampan i badrummet så slipper du se dem. ;)
 
Claes Sörmland
J JohanLun skrev:
Silverfiskar är rätt ofarliga. Konstigt nog har vi bara haft det när vi bott i lägenhet, inte i villa. Gissar de går mellan lägenheterna.

Jag tycker man ska vara restriktiv med insektsmedel. Vi behöver bin för pollinering och vi behöver insekter som mat för fåglar mm. Mycket insektsmedel hamnar i naturen och tar kål på insekter vi vill ha kvar.

Har man myrinvasion inomhus, eller andra skadedjur inne, fine. Då måste man.

För vanliga silverfiskar i en lägenhet tror jag ändå det är ett krig man inte kan vinna och framförallt är de helt ofarliga. Blunda I tre sekunder efter du tänt lampan i badrummet så slipper du se dem. ;)
Jag antar att det inte odlas någon dalmatinerkrage i din trädgård.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.