Matti_75 Matti_75 skrev:
Nä men erfarenhet. Betongen klarar det utan problem bara marken är tillräckligt bra
Ok, men du hade gått på lite högre trycklast på cellplasten då? Kanske S200 överallt?
 
R
Matti_75 Matti_75 skrev:
Nä men erfarenhet. Betongen klarar det utan problem bara marken är tillräckligt bra
Skulle vilja säga att du har fel, för en grävmaskin ger förskjuvningskrafter med i sidled när man kör in och stannar, en enkel armerad platta på 100mm har väldigt få möjligheter att ta upp dessa krafter..
Men ja om man ställer laster rakt ned så klarar betongen av dessa men det blir en del rörelser av en grävmaskin tex.
 
Ja minimum S100. Mer ska inte behövas eftersom betongen sprider ut lasten över en stor yta. Eftersom du har högre belastning så skulle jag ha armeringen på 30mm distans från cellplasten.
 
  • Gilla
lyckograbben
  • Laddar…
Ok, ritningen säger minst 35 mm betong. Du menar att den blir starkare ju närmre armeringen kommer plasten?

Ritning av byggkonstruktion visar betonglagret på 35 mm, armeringens placering och prefab kantelement. Texter beskriver specifikationer som material och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När du belastar din platta så kommer den att ”hänga” mot mitten vilket gör att du får dragkrafter i underkant. Betong klarar som sagt tryck väldigt bra men armeringen gör att betongen klarar draglaster också. Så därför är det bättre ju längre ner i konstruktionen din armering är.
 
  • Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
Den exponeringsklassen som är angiven (XD3+XF4) kan inte uppnås med en C25/30. Dessutom är täckskiktet för litet, behöver vara runt 50 mm beroende på betong.
Kvaliten på armeringsjärnen B500BT har inte funnits på minst 10år.
En 100 mm tjock platta räcker säkert, men det finns risk att den spricker. Mycket handlar om utförande och hur plattan används och belastas.
 
  • Gilla
trenchcoat
  • Laddar…
Tack för svaret Boxer, tråkigt att höra. Jag ska läsa på själv och snacka med konstruktören.
 
B Boxer63 skrev:
Den exponeringsklassen som är angiven (XD3+XF4) kan inte uppnås med en C25/30. Dessutom är täckskiktet för litet, behöver vara runt 50 mm beroende på betong.
Kvaliten på armeringsjärnen B500BT har inte funnits på minst 10år.
En 100 mm tjock platta räcker säkert, men det finns risk att den spricker. Mycket handlar om utförande och hur plattan används och belastas.
Jag tolkar det som om du och Matti säger emot varandra då han anser att täckskiktet ska vara tunnare (30mm) och du anser att det ska vara tjockare (50mm).

Läser jag tabellen nedan så verkar det som om täckskikten blir tjockare ju högre exponerinsklassen blir.
Källa https://www.eurocodesoftware.se/kurs/eurokod_revA/pdf/Eurokod_2_Betong.pdf
 
  • Tabell över minimala täckande betongskikt (c_min,dur) för olika exponeringsklasser (X0, XC1, XC2, XC3, XC4, XS1, XS2, XS3, XD1, XD2, XD3) beroende på hållbarhet för armering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja boxer63 har rätt i att täckskiktet skall vara tjockare men det är uppåt eftersom det är från det hållet saltinträngningen sker. Mot cellplast räcker 30mm.
Vad gäller betongkvaliten så har konstruktören räknat på hållfastheten och då räcker C25/30 men Exponeringsklasserna kommer göra att kvaliten blir betydligt högre, C40/50 som inte är rolig att arbeta med. Du kan behöva att gå att byta armeringsnäten till 8100 för att klara sprickbildningen.
Viktigt när du beställer betongen är att ange kvalitet och båda exponeringsklasserna så du får rätt betong.
Skall garaget var kallt? Tänkte bara eftersom XF4 är en frystestad betong.
 
  • Gilla
trenchcoat
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja boxer63 har rätt i att täckskiktet skall vara tjockare men det är uppåt eftersom det är från det hållet saltinträngningen sker. Mot cellplast räcker 30mm.
Vad gäller betongkvaliten så har konstruktören räknat på hållfastheten och då räcker C25/30 men Exponeringsklasserna kommer göra att kvaliten blir betydligt högre, C40/50 som inte är rolig att arbeta med. Du kan behöva att gå att byta armeringsnäten till 8100 för att klara sprickbildningen.
Viktigt när du beställer betongen är att ange kvalitet och båda exponeringsklasserna så du får rätt betong.
Skall garaget var kallt? Tänkte bara eftersom XF4 är en frystestad betong.
Tack, garaget kommer att vara kallt.
 
Finns det någon nackdel att gå upp i dimension på armeringen? Förutom priset?
 
Nej den är dyrare och tyngre
 
  • Gilla
trenchcoat
  • Laddar…
Har samtalat med konstruktören och han säger att S80 klarar trycket.
Betongens tjocklek bör ökas till 120 istället för 100.

Och jag borde lägga en överkantsarmering i samma omfattning som underkantsarmeringen.
Vet dock inte vad han menar med underkantsarmering, ser ingen armering i underkanten på hans ritning.
Ska fråga.

Ska även fråga om det går att andra till 150 cellplast och 150 betong för att kunna använda färdiga element på 300.
 
Jag är skeptisk till s80 då långtidslasten är under behövda 30 kPa...
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Du har en grävmaskin som väger 5,5ton. Denna ger sedan ett marktryck på 3ton/m2??
 
  • Ledsen
trenchcoat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.