Vissa tillverkare eller intressenter (byggnadsvård etc) späder färgen med rå linolja medan andra med kokt. Förutom torktiden så vad blir den praktiska skillnaden?
Själva färgen är baserad på kokt olja.
 
D
Läst att rå linolja tränger in mer i trät pga mindre molekylstorlek och är att föredra vid målning utomhus. Inne är skyddat och där är därför kokt att föredra pga den kortare torktiden.
 
  • Gilla
namnbyte och 1 till
  • Laddar…
Ja det är riktigt att rå linolja har mycket mindre molekyler.
Den kokta har som namnet anger upphettats så att den "polymeriserats" och molekylerna bildar längre kedjor.
Sedan torkar egentligen inte linolja i vanlig bemärkelse, utan det är fettsyrorna som reagerar med luftens syre.
Den processen går mycket fortare med kokt.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Om enda skillnaden är träskyddet så är det jag målar just nu antingen målat eller har ett lager träolja så jag chansar med den kokta oljan jag redan har.
 
Rå linolja tar ju ohyggligt lång tid på sig att oxidera (månader), gissar att idén med att späda med rå istället för kokt linolja är att använda det som grundmålning på bart trä och det blir torrt för att oljan sugs in i underlaget och pigmenten stannar på ytan.
 
MultiMan
Det kan räcka med någon eller några veckor beroende på väder. Jag rostskyddar hela bilen med rå linolja, så jag ser skillnaderna varje år. Ibland kan det dock ta en månad i värsta fall. Vissa somrar under en vecka. Rostbenägen Saab, 23 år nu och blankt papper igen på besiktningen trots hammarglad besiktningsman ("det var mycket plåt kvar i den här").
 
  • Gilla
Staffan-N
  • Laddar…
Brukar köra på ordentligt med rå linolja på trä utomhus som ska impregneras men jag inte bryr mig om kladd. Typ drivbänkar, kompostlådor osv. Så mycket att träet är mättat och sen lite till. Tycker det brukar vara kladdigt resten av säsongen :D
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
En sak man kanske ska tänka på med (framför allt rå) linolja är att den inte bromsar tillväxt av svamp och mikroorganismer. Tvärtom så kan dom växa ganska bra på virke som enbart är linoljebehandlat. Ren och utan tillsatser så kan man t o m ha den i matlagning.
 
MultiMan
Stället där jag köper min linolja har en särskilt ren sort som säljs som magmedicin till hästar, med eller utan extra tillsatt E-vitamin.
 
M MagHam skrev:
En sak man kanske ska tänka på med (framför allt rå) linolja är att den inte bromsar tillväxt av svamp och mikroorganismer. Tvärtom så kan dom växa ganska bra på virke som enbart är linoljebehandlat. Ren och utan tillsatser så kan man t o m ha den i matlagning.
He. Jag sådde frö i krukor och sågade till etikettstickor av trä som jag drog över med ren linolja. Det växte friskt med mögel/svamp på dom efter nån vecka. Men då var de ju fortfarande blöta av linolja och så ner i konstant blöt krukjord. Inga problem med allt annat jag målar med linoljefärg och som står ute året runt. Har byggt träbänkar som står ute på ängen. Rätt upp och och ner i den blöta skånska leran. Året runt i snöslask och horisontellt regn. Linoljan bara skrattar åt eländet. Gud vad jag älskar den.
 
Jag strök fönster med rå linolja. Det tog flera år innan de blev klibbfria
 
MultiMan
Är träet redan mättat så kan det ta väldigt lång tid, eller trä som redan är behandlat på något sätt så ytan inte är genomsläpplig. När jag använt rå linolja på torra fönster i stort behov av olja så torkar det betydligt fortare än flera år. Flera år låter extremt dock så jag misstänker någon annan faktor spelar in som påverkar torktiden. Inte ens på ren, blank plåt tar det mer än några månader.
 
I Intet skrev:
Jag strök fönster med rå linolja. Det tog flera år innan de blev klibbfria
Då la du nog på för mycket eller glömde torka av överskottet.
 
Ja. Jag lät det vara kvar med vilje. Det var ett fönster som jämt stod öppet.
 
I Intet skrev:
Ja. Jag lät det vara kvar med vilje. Det var ett fönster som jämt stod öppet.
Är det inte irriterande att ha en klibbig yta på snickerier i flera år? Borde vara opraktiskt med damm, frömjöl och liknande som fastnar på karm och båge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.