Jag ska gjuta en betongplatta för garage. Den kommer att vara total 300 hög.
Köper färdiga kantelement dessa är S200.

Tänkte höra med er vad ni tycker om de olika typerna av cellplast. Priserna skiljer ju en hel del.
Jag är ju samtidigt mån om att plattan håller och klarar långtidslaster.

Jag tänker ställa bil och grävmaskin i garaget. Gärvmaskinen väger 5,5 ton.
Tror ni att det är ett problem med S80? Långtidslaster på s80 ligger runt 25kN alltså 2,5 ton per kvadratmeter.
Grävmaskinen har ett marktryck på ca 3 ton per kvadratmeter.

Det är ju dock dubbla lager cellplast. Spelar det någon roll?

Betongplattan och armeringen borde ju även sprida ut trycket, men det kanske man redan tagit hänsyn till i cellplastens siffror?

Även om man kollar på cellplast med samma teoretiska hållfasthet så skiljer priser en del. Är det någon nackdel att välja billigaste? Hittade den på bilden nedan som är S100 och har bra pris, någon som ser någon nackdel med dessa?
 
  • Bild av en produktbeskrivning för BEWI Grey Premium 100 EPS isolerskiva i grå Neopor-cellplast, kostar 770 kronor per paket, endast tillgänglig online.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Normalt så använder vi S 100 som lägsta kvalitet om man gjuter 100mm betong..
Men i o med att du ska belasta såpass mycket med långtidslast så hade jag funderat på tjockare betong med upptagande voter som tar upp belastningarna av grävmaskinen under larverna..
 
R Rejäl skrev:
Normalt så använder vi S 100 som lägsta kvalitet om man gjuter 100mm betong..
Men i o med att du ska belasta såpass mycket med långtidslast så hade jag funderat på tjockare betong med upptagande voter som tar upp belastningarna av grävmaskinen under larverna..
Ok, och att välja högre hållfasthet på cellplaster och armera mer är inte ett alternativ utan plattan behöver bli tjockare tycker du?
 
R
trenchcoat trenchcoat skrev:
Ok, och att välja högre hållfasthet på cellplaster och armera mer är inte ett alternativ utan plattan behöver bli tjockare tycker du?
Du får i sådana fall ta kontakt med en konstruktör om du vill ha endast 100mm betong det kommer att ställa krav på den plattan..
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
trenchcoat trenchcoat skrev:
Ok, och att välja högre hållfasthet på cellplaster och armera mer är inte ett alternativ utan plattan behöver bli tjockare tycker du?
Hur många kPa är marken bedömd att klara?
 
Ok, har en konstruktör som ritat den men det var innan jag köpte grävmaskinen. Får kanske kontakta honom igen då.
 
W witten skrev:
Hur många kPa är marken bedömd att klara?
Vet ej
 
R
trenchcoat trenchcoat skrev:
Ok, har en konstruktör som ritat den men det var innan jag köpte grävmaskinen. Får kanske kontakta honom igen då.
Ja det kan vara bra för en bil väger inte så mycket samt att grävmaskinen kommer stå still längre tider antar jag..
 
  • Gilla
trenchcoat
  • Laddar…
Du får ju tänka på vikten av betongen också. Så snåla inte på kvalitén även om din betong kommer sprida ut lasten. 100mm betong klarar din last utan problem om markförhållanden och cellplast är ordentligt gjord.
 
R
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du får ju tänka på vikten av betongen också. Så snåla inte på kvalitén även om din betong kommer sprida ut lasten. 100mm betong klarar din last utan problem om markförhållanden och cellplast är ordentligt gjord.
Har du några beräkningar eller liknande som styrker detta? För alla industriplattor görs minst 150-200mm tjocka med dubbelarbetande och ska man ha grävmaskiner mm. Ståendes så bör det klassa som det och inte som en villagarageplatta..
 
Redigerat:
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du får ju tänka på vikten av betongen också. Så snåla inte på kvalitén även om din betong kommer sprida ut lasten. 100mm betong klarar din last utan problem om markförhållanden och cellplast är ordentligt gjord.
Jag har förstärkningslager på 40-70 cm fyllt med 0-150 till 0-64. N3 duk under det. Paddat med 500kg padda. Men har ingen aning om vilka laster det klarar. Det kändes stumt när jag paddade men vet ju inte vad det innebär i rena siffror...
 
R
Det låter som markarbetena är ordentligt gjort men du har väl makadam och flis ovanpå bärlagret?
 
  • Gilla
trenchcoat
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det låter som markarbetena är ordentligt gjort men du har väl makadam och flis ovanpå bärlagret?
Yes, 15 cm 8-16, också paddat med 500.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Har du några beräkningar eller liknande som styrker detta? För alla industriplattor görs minst 150-200mm tjocka med dubbelarbetande och ska man ha grävmaskiner mm. Ståendes så bör det klassa som det och inte som en villagarageplatta..
Nä men erfarenhet. Betongen klarar det utan problem bara marken är tillräckligt bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.