S Strontus skrev:
Och vid en finansiell krasch så påverkar det även företagen, du får sparken och har inte längre råd att bo kvar men bostadsmarknaden har kraschat också och du får inte något för huset. Vilken glädje har du av husets "basala värde" då?
Kan du ge ett exempel på ett bostadshus som tappat till värde 0kr vid en finansiell krasch? Däremot har aktier blivit värdelösa, konkurs!
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Och vid en finansiell krasch så påverkar det även företagen, du får sparken och har inte längre råd att bo kvar men bostadsmarknaden har kraschat också och du får inte något för huset. Vilken glädje har du av husets "basala värde" då?
Ja. Vad skall jag säga till den som inte vill lyssna?
Har du inte råd att bo i ditt eget hus, har du inte råd att bo över huvud taget ! Nu då?
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Jag ser inte att ålder för låntagaren påverkar. Däremot så minskar max lånebelopp när inkomsten minskar.
När man kommit upp i ca 60 år så räknar långivarna med en förväntad pension.

Och har du t ex 25k/mån så blir det inga stora lånebelopp. Kanske 2.5 ggr årsinkomsten.

Men har du en stor pension så får du naturligtvis låna desto mer. Det har inte med ålder att göra.

När det gäller max lånebelopp så är det inkomst minus utgifter som avgör.
Också mitt sätt att se det ur ett förenklat perspektiv.👍
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Ja kan man inte sitta still i båten och rida ut en lågkonjunktur så har man inget att göra på börsen....
Nu lutar du dig bekvämt mot en svunnen dåtid för att se in i framtiden. En mycket osäker metod. Dessutom har det varit perioder med mycket lång återhämtningstid. Dåtiden består av mer än de tjugo senaste årens högkonjunktur.
Det förvånar mig verkligen att så många blint litar på att världen är statisk.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
I Intet skrev:
Nu lutar du dig bekvämt mot en svunnen dåtid för att se in i framtiden. En mycket osäker metod. Dessutom har det varit perioder med mycket lång återhämtningstid. Dåtiden består av mer än de tjugo senaste årens högkonjunktur.
Det förvånar mig verkligen att så många blint litar på att världen är statisk.
Och det förvånar mig att en del som inte vill satsa på börsen måste förklara för folk som har förstått börsen att det kan gå åt helvete. Har man minsta kunskap om börsen vet man att man inte lägger alla ägg i en korg. Det är därför tipsen här uteslutande föreslår indexfonder.
 
  • Gilla
lidholmen och 8 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
....men bostadsmarknaden har kraschat också och du får inte något för huset. Vilken glädje har du av husets "basala värde" då?
Du kan behålla huset och bo i det. En bostad är en livsnödvändig funktion.

För om den tänkta arbetslösa personen inte har råd att bo i sitt skuldfria hus ens, var ska hen bo då?
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du kan behålla huset och bo i det. En bostad är en livsnödvändig funktion.

För om den tänkta arbetslösa personen inte har råd att bo i sitt skuldfria hus ens, var ska hen bo då?
Det är detta jag försökt förklara gång på gång för de som inte vill höra. Ömma tår?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan du ge ett exempel på ett bostadshus som tappat till värde 0kr vid en finansiell krasch? Däremot har aktier blivit värdelösa, konkurs!
Inte riktigt ett hus, men har hört att bostadsrätter "såldes" för negativa belopp under 90-tals krisen
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Inte riktigt ett hus, men har hört att bostadsrätter "såldes" för negativa belopp under 90-tals krisen
Så var det och så kan det bli igen. Det var insatslägenheter med hög avgift. Här pratar vi om skuldfria hus.
likt de annonser om övertagande av billeasingkontrakt. Skademinimering. Helt enkelt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
(Såvida det inte nämnts i trådens 12 tidigare sidor) avråder jag från att amortera efter 60 års ålder. Då är det vettigare att lägga dessa slantar på ett vettigt sparande.

Det är lögn att få låna som pensionär även om, som jag, som ensamstående, bara har ett fjuttlån (15% av marknadsvärdet) på fastigheten och planerar nytt tak inom ett antal år.

Jag löser det genom att skriva över halva huset på en dotter - men alla har inte denna möjlighet.
 
Redigerat:
  • Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
I Intet skrev:
Nu lutar du dig bekvämt mot en svunnen dåtid för att se in i framtiden. En mycket osäker metod. Dessutom har det varit perioder med mycket lång återhämtningstid. Dåtiden består av mer än de tjugo senaste årens högkonjunktur.
Det förvånar mig verkligen att så många blint litar på att världen är statisk.
Mitt tillbakablickande perspektiv sträcker sig mycket längre bak än 20 år, och nej, jag tror inte att världen är statisk.

Om man inte väger in en rejäl skopa dåtid i sin prognos för framtiden, hur gör man då? Är det någon poäng att försöka överhuvudtaget om man inte är villig att känna igen gamla mönster och gissa sig till att de kommer upprepas när I stort sett samma förutsättningar gäller? Kan man lita på att bankerna finns kvar? Att statliga insättningsgarantin gäller? Att samhället förblir stabilt nog för att grannarna skall respektera min bostad och mina investetingar som mina?
 
  • Gilla
JBardun och 6 till
  • Laddar…
Jag håller helt med dig, men det är fortfarande en prognos. Ungefär som SMHI:s femdygnsprognos. Stämmer ofta rätt hyfsat men ibland inte alls. Dvs. spekulationer på mer eller mindre goda grunder.
 
yonna yonna skrev:
(Såvida det inte nämnts i trådens 12 tidigare sidor) avråder jag från att amortera efter 60 års ålder. Då är det vettigare att lägga dessa slantar på ett vettigt sparande.

Det är lögn att få låna som pensionär även om, som jag, som ensamstående, bara har ett fjuttlån (15% av marknadsvärdet) på fastigheten och planerar nytt tak inom ett antal år.

Jag löser det genom att skriva över halva huset på en dotter - men alla har inte denna möjlighet.
Det slår så olika.

Farsan tog och lånade upp på huset för att köpa en bil (180 tusen) och var helt ärlig med syftet till banken. Tror han var 71 då, och det var bara en pension och mor hade då sjukpension.
Det enda som hindrade honom var att han stod som medlånare på mitt hus, så jag fick kicka ut honom helt enkelt så han fick ta sitt lån.
Och ja bara det att han fick vara medlånare till mitt hus när han var på g att bli pensionär säger väl att det är så extremt olika.

Så man ska se över sin egen ekonomi. Jag råder alla att amortera.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
För om den tänkta arbetslösa personen inte har råd att bo i sitt skuldfria hus ens, var ska hen bo då?
Någonstans där driftskostnaderna är lägre. Ett mindre billigare hus eller en lägenhet med lägre kostnader än vad det befintliga huset medför.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Mina lockelser är att äga det jag köper.
Men jag förstår att det är annorlunda för dig...

Detta tankesätt från "förr" är att verka gammalmodig, som verkar vara få förunnat nu för tiden dock. Varför ska man ha pengar på kontot innan man handlar? 🤔

Utan att veta vem du är så antar jag att du kör gärna en leasad "fin" bil och flyger jorden runt på lånade pengar också.

Konstigt nog är jag själv inte alldeles lastgammal heller med mina åsikter.
Kanske ligger något i uppfostran trots allt.

Detta tankesättet kräver väldigt många år av ekonomisk karaktär för att lyckas dock. 👍
Har du provat detta, utan att satsa allt på börsen? 😉

Helt tvärt emot att "inte kunna hantera kapital" som du benämner tidigare.
Kan man se sin privatekonomi lite som företagsekonomi? Ett företag tar in lån eller investerare för att köpa saker. Detta betalar man ränta på. Det man köpt ger dock värde och därför är det på sikt värt investeringen trots ränta. Hade du drivit företag på ditt sätt hade du haft svårt att lyckas eftersom dina fjuttiga slantar inte räcker till de nödvändiga investeringarna.
Jag väljer att ta lån för att köpa den bil jag behöver och vill ha, för att kunna behålla mina egna pengar att lägga på fonder med avkastning. Pengar som hamnar i nån annans plånbok kommer man aldrig kunna se växa. Betalar man en lägre ränta på ett lån än vad den förväntade avkastningen ger dig så är ett lån att föredra många gånger.
 
  • Gilla
Mortsken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.