Vi ska montera ny blandare i köket, en FM Mattson. Den ser ut såhär i anslutningen:

Närbild på två flexibla metallslangar under diskbänken, med en gängad anslutning som förbereds för att kopplas ihop med en ny köksblandare från FM Mattson.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under diskbänken ser det ut såhär:
Kopparrör och anslutningar under diskbänk för köksblandare med grön ärgning synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkar vara 10 mm yttermått på anslutningen av både nya och gamla blandaren.

Behövs någon stödhylsa eller liknande vid monteringen, eller är det bara att skruva loss gamla blandaren och i med den nya?

Gängtejp kommer användas.
 
Krilleman
jarlh jarlh skrev:
erkar vara 10 mm yttermått på anslutningen av både nya och gamla blandaren.

Behövs någon stödhylsa eller liknande vid monteringen, eller är det bara att skruva loss gamla blandaren och i med den nya?

Gängtejp kommer användas.
Aldrig gängtejp på klämringskopplingar!!!

Du verkar ha en blandning av klämringskopplingar tråkigt nog.
Både Conex och ev VSH ser det ut som.

Kan man lyfta upp PEX-rören lite och montera nya kopplingar som är dokumenterat godkända att koppa på slät ända 10mm som din blandrare har?

Och vad är monterat på ditt T-rör till höger i bild?!
 
Nej, ingen gängtejp ihop med klämringskopplingar eller halvkopplingar.

Svårt att se, eventuellt behöver du 12/10-förminskningslämring.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Aldrig gängtejp på klämringskopplingar!!!

Du verkar ha en blandning av klämringskopplingar tråkigt nog.
Både Conex och ev VSH ser det ut som.

Kan man lyfta upp PEX-rören lite och montera nya kopplingar som är dokumenterat godkända att koppa på slät ända 10mm som din blandrare har?

Och vad är monterat på ditt T-rör till höger i bild?!
PEX-rören (som det tydligen heter) hade jag ingen aning om. De härstammar nog ifrån att de gamla rören frös sönder under tidigare ägarens tid (berättade grannen nu). Eftersom de sitter fast i blandaren kan jag inte känna om de går att lyfta. Gissar dock på att de är för korta.

Det som går till höger i T-kopplingen går igenom ytterväggen till utkastet för trädgårdsslangen.

Jag har fått tips på kunnig VVS-butik i närheten som jag tänker besöka imorgon för att be om rätt prylar (och monteringstips).
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, ingen gängtejp ihop med klämringskopplingar eller halvkopplingar.

Svårt att se, eventuellt behöver du 12/10-förminskningslämring.
PEX-röret verkar vara aningens över 15 mm i ytterdiameter. Jag snackar med VVS-kunnig personal imorgon.
 
Krilleman
Ta en bild så man ser helheten i skåpet, det underlättar!

Och mer VVS-kunnig personal har jag svårt att tro du hittar annan stans. 🤔

Din PEX är med största sannolikhet 15mm, 16mm har tillkommit på senare tid.

Är flexslangarna på den nya blandaren längre än dina befintliga blandarrör i koppar?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Ta en bild så man ser helheten i skåpet, det underlättar!

Och mer VVS-kunnig personal har jag svårt att tro du hittar annan stans. 🤔

Din PEX är med största sannolikhet 15mm, 16mm har tillkommit på senare tid.

Är flexslangarna på den nya blandaren längre än dina befintliga blandarrör i koppar?
Nya blandarens flexslangar är ungefär 10 cm längre än gamla blandarens rör.

Översikt:
Rör och flexslangar under diskbänk, inklusive gråa rörkopplingar av plast och kopparrör, del av en diskussion om installation av blandare från 2010 till 2018.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite närmare:
Rörkopplingar under diskbänk med flexslangar och PEX-rör som mäts för installation av ny blandare. Kopparrör och plastanslutningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mäter jag med skjutmått får jag 15,4 mm på PEX-röret. Gissningsvis installerat mellan 2010 och 2018, i samband med sönderfrysning.
 
Krilleman
Ligger borta på jobb, fixar ett utförligare svar när jag åter är på hemmafronten imorgon!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Ligger borta på jobb, fixar ett utförligare svar när jag åter är på hemmafronten imorgon!
Ingen brådska, ska ändå jobba med altanen nu i dagarna.
 
Krilleman
jarlh jarlh skrev:
Ingen brådska, ska ändå jobba med altanen nu i dagarna.
Hur går det med altanen?! 🤔🤔

Då så, åter på hemmaplan mitt i rådande semester och här kommer inköpslistan som jag rekommenderar för din installation.

Kapa bort dina befintliga kopplingar under muttrarna, vass sekatör duger om du inte har en PEX-sax.

På varmvattensidan så kör du bara en Vatette kulventil 15/10.
Men jag rekommenderar alltid kopplingsset mot PEX.

På kallvattensidan så kör du 15-T sen dubbelutter både uppåt och åt sidan. Fullflödes kulventil mot din vattenutkastare. Kapa in efter längd i sidan beroende på byggmåttet. Kulventill mot vattenutkastare ska man alltid ha. 👍 Sen 15/10 kulventil uppåt ovan 15 T-röret även på denna sidan.

På detta sättet kan du enkelt stänga bort både köksblandaren men även vattenutkastaren separat.

Lite "flex" i din PEX finns det nästan alltid.

Uppåt mot blandaren blir samma som varmvattnet efter ny dubbelmutter.

Inköpslista för att detta skall gå i hamn hos Rinkaby:

Kundvagn i webbutik med VVS-produkter, inklusive kulventil, fullflödesventil, dubbelmutter, klämkoppling och kopplingsset. Totalsumma: 1 155 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glöm inte att följa monteringsanvisningarna för respektive produkt:
Dubbelmutter
Klämringskoppling
Vatette Plast (Kopplingsset)

👍👍😊😊
 
Redigerat:
  • Gilla
jarlh och 3 till
  • Laddar…
@Krilleman en nyfiken fråga, vad är det för skillnad på en fullflödesventil och kulvarianten och varför en sådan här till utkastare?
 
Krilleman
K kuse skrev:
vad är det för skillnad på en fullflödesventil och kulvarianten och varför en sådan här till utkastare?
Precis som det låter.

En fullflödesventil har ingen begränsning i sig alls. Fullt flöde helt enkelt.

En minikulventil (kallas till vardags för ballofix) är kraftig begränsad i kulan.
Denna kan även ge missljud vid högre flöden.
 
  • Gilla
kuse
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Hur går det med altanen?! 🤔🤔

Då så, åter på hemmaplan mitt i rådande semester och här kommer inköpslistan som jag rekommenderar för din installation.

Kapa bort dina befintliga kopplingar under muttrarna, vass sekatör duger om du inte har en PEX-sax.

På varmvattensidan så kör du bara en Vatette kulventil 15/10.
Men jag rekommenderar alltid kopplingsset mot PEX.

På kallvattensidan så kör du 15-T sen dubbelutter både uppåt och åt sidan. Fullflödes kulventil mot din vattenutkastare. Kapa in efter längd i sidan beroende på byggmåttet. Kulventill mot vattenutkastare ska man alltid ha. 👍 Sen 15/10 kulventil uppåt ovan 15 T-röret även på denna sidan.

På detta sättet kan du enkelt stänga bort både köksblandaren men även vattenutkastaren separat.

Lite "flex" i din PEX finns det nästan alltid.

Uppåt mot blandaren blir samma som varmvattnet efter ny dubbelmutter.

Inköpslista för att detta skall gå i hamn hos Rinkaby:

[bild]

Glöm inte att följa monteringsanvisningarna för respektive produkt:
Dubbelmutter
Klämringskoppling
Vatette Plast (Kopplingsset)

👍👍😊😊
Wow, tusen tack för detta.

Semestern är slut nu, men ska klämma in det här senare i veckan.
 
Krilleman
jarlh jarlh skrev:
Semestern är slut nu, men ska klämma in det här senare i veckan.
OK, återkom med resultat. 😊
 
jarlh jarlh skrev:
Vi ska montera ny blandare i köket, en FM Mattson. Den ser ut såhär i anslutningen:

[bild]

Under diskbänken ser det ut såhär:
[bild]

Verkar vara 10 mm yttermått på anslutningen av både nya och gamla blandaren.

Behövs någon stödhylsa eller liknande vid monteringen, eller är det bara att skruva loss gamla blandaren och i med den nya?

Gängtejp kommer användas.
Du kan återanvända muttrarna men behöver skaffa nya klämringar. Stödhylsa behövs inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.