Ska snart flytta till hus och kommer behöva anlita hantverkare till både ditt och datt.

Hur går ni tillväga när ni letar hantverkare och sedan kollar upp så att de är bra?
 
Det är ett konststycke i sig.
Du får kolla upp firman på allabolag, hur länge sen funnits och hur inkomster/utgifter/skulder/eget kapital ändrats under åren.
Recensioner, kolla upp de som var missnöjda, anledning och hur långt tillbaka i tiden.

Kolla runt bland dina bekanta.

Steg 2, nu har du en lista på cirka 10 trovärdiga företag så börja med att maila ut där det tydligt framgår vad du vill göra samt när i tiden.

Efter 3 veckor ringer du företagen som inte svarat och kollar hur det går.
Det att de inte svarar kan tyda på att de är duktiga men hårt ansatta så kasta inte dem i sjön.

Steg 3 - offert.
Ofta kommer en säljare ut men är du tydlig i din beskrivning i ord och bild kan det räcka också beroende på omfattning.

Ofta är offerten otydlig och då finns alternativet att fråga firman men, och detta kan inte understrykas nog, du får bara ställa relevanta frågor, annars kommer firman kasta dig i papperskorgen som en krånglig kund. Ofta går det att få svar i telefon, det är då viktigt att du skriver ner vad ni kom fram till i ett mail då du bekräftar offerten, ett tillägg: enligt samtal med Säljare osv.

Har företaget snabbt tid att komma kan det vara ett orostecken, var det något större jobb som drogs tillbaka eller varför?
Kolla företag inom en timmes resväg ungefär.
 
  • Gilla
Globetrot och 2 till
  • Laddar…
Tack för utförligt svar! Men hur hittar du tex firman i första hand? Firmabilar du ser på stan? Googlar? Något sätt du rekommendar mer än ett annat?
 
W worgen skrev:
Tack för utförligt svar! Men hur hittar du tex firman i första hand? Firmabilar du ser på stan? Googlar? Något sätt du rekommendar mer än ett annat?
Gula sidorna.
Google Maps.
Hör runt bland bekanta.
Kolla efter dekaler i ditt, vanligt vid elcentral men kanske inte golvläggning.

Det finns även någon offertjänst här på forumet har jag för mig men frågan är hur seriöst det är.
 
  • Gilla
worgen
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Gula sidorna.
Google Maps.
Hör runt bland bekanta.
Kolla efter dekaler i ditt, vanligt vid elcentral men kanske inte golvläggning.

Det finns även någon offertjänst här på forumet har jag för mig men frågan är hur seriöst det är.
Tack!
Och var hittar du oftast recensioner? Samt vad är röda flaggor när du kollar upp dem på allabolag?
 
Jag är inte expert på att tyda Allabolagsiffrorna men som jag ser det är det positivt om företaget verkat ett par år med stabila siffror. Går omsättningen uppåt är det normalt men kan vara både positivt och negativt därför gillar jag stabila siffror bättre.

Google brukar ha en del recensioner och det finns även andra tjänster. Läs på forumet finns en tråd som behandlar just detta, så du får en rättvis bild.

Googla företaget, både namn och organisationsnummer samt VD.

Folk får fylla på med mer.
W worgen skrev:
Tack!
Och var hittar du oftast recensioner? Samt vad är röda flaggor när du kollar upp dem på allabolag?
 
  • Gilla
worgen
  • Laddar…
BirgitS
Företag hittar man genom att fråga grannar, kollegor och vänner. Man hittar inte företag genom att kolla offerttjänster eller recensionssidor på nätet eftersom det förekommer alldeles för många falska recensioner.

Konsumentverket har information om vad man ska tänka på här: https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster/infor-att-anlita-hantverkare/
Försäkringsbolagen kan ha liknande information t.ex. If här: https://www.if.se/privat/forsakringar/hemforsakring/renovera/checklista-anlita-hantverkare
 
  • Gilla
Joak och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Företag hittar man genom att fråga grannar, kollegor och vänner. Man hittar inte företag genom att kolla offerttjänster eller recensionssidor på nätet eftersom det förekommer alldeles för många falska recensioner.

Konsumentverket har information om vad man ska tänka på här: [länk]
Försäkringsbolagen kan ha liknande information t.ex. If här: [länk]
Du måste förstå hur du ska tolka recensioner och inte gå i fällan.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Företag hittar man genom att fråga grannar, kollegor och vänner. Man hittar inte företag genom att kolla offerttjänster eller recensionssidor på nätet eftersom det förekommer alldeles för många falska recensioner.

Konsumentverket har information om vad man ska tänka på här: [länk]
Försäkringsbolagen kan ha liknande information t.ex. If här: [länk]
Det är såklart en bra ide, men blir lite av en hönan eller ägget situation här dock, hur har grannarna och kollegorna hittat rätt från början? :)

Tänker att alla de som är bra måste ha börjat någon annanstans innan de samlade på sig bra referenser. Men håller med om att det kan vara svårt att lita på offert och recensionssajter.
 
BirgitS
G Gott1 skrev:
Du måste förstå hur du ska tolka recensioner och inte gå i fällan.
Så hur ska jag tolka följande recensioner?
"Mycket bra service av xxx under hela renoveringsprocessen!"
"Renoveringen av vårt kök var perfekt, liksom tidigare renovering av badrum."
"Väldigt bra jobb. Så ansvarsfulla och trevliga personal."
Hämtade från Reco. Sanna av verkliga kunder eller påhittade av företagets vänner?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Så hur ska jag tolka följande recensioner?
"Mycket bra service av xxx under hela renoveringsprocessen!"
"Renoveringen av vårt kök var perfekt, liksom tidigare renovering av badrum."
"Väldigt bra jobb. Så ansvarsfulla och trevliga personal."
Hämtade från Reco. Sanna av verkliga kunder eller påhittade av företagets vänner?
Reco är väl bluff.
Steg 1. Sortera efter lägsta betyg. Nu ser du om företaget styr recensioner eller ej.
Steg 2. Kolla datum.
Steg 3. Datoröversatta recensioner som i ditt exempel tyder på att allt är bluff.
 
BirgitS
G Gott1 skrev:
Reco är väl bluff.
Steg 1. Sortera efter lägsta betyg. Nu ser du om företaget styr recensioner eller ej.
Steg 2. Kolla datum.
Steg 3. Datoröversatta recensioner som i ditt exempel tyder på att allt är bluff.
Reco är nog inte mer bluff än andra recensionsställen. Men du håller alltså med mitt påstående om att man inte ska lita på recensionsställen.

1. På vilket sätt då?
2. Och vad säger datumen?
3. De tre är normal svenska så vitt jag kan se. Det är dessutom många svenskar som inte är så bra på att uttrycka sig på korrekt svenska. Så jag håller inte med dig om att de är datoröversatta.

En av recensionerna är från ett litet okänt företag där Reco anger trovärdigheten som låg. Två av dem är hämtade från ett företag med mycket gott rykte i Stockholmsområdet och som knappast behöver lura Reco, ett rykte som alltså sprids direkt från personer som anlitat dem till personer som söker ett företag inom den nischen.
 
M
W worgen skrev:
Tack!
Och var hittar du oftast recensioner? Samt vad är röda flaggor när du kollar upp dem på allabolag?
Hur länge har firman funnits?
Har de en rimlig omsättning i förhållande till antal anställda?
Går de med vinst?
Är lönekostnaderna rimliga?
Nya personer i styrelsen?
Har styrelsen tidigare konkurser i bagaget?
Utländska namn på de som är aktiva i bolaget?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Reco är nog inte mer bluff än andra recensionsställen. Men du håller alltså med mitt påstående om att man inte ska lita på recensionsställen.

1. På vilket sätt då?
2. Och vad säger datumen?
3. De tre är normal svenska så vitt jag kan se. Det är dessutom många svenskar som inte är så bra på att uttrycka sig på korrekt svenska. Så jag håller inte med dig om att de är datoröversatta.

En av recensionerna är från ett litet okänt företag där Reco anger trovärdigheten som låg. Två av dem är hämtade från ett företag med mycket gott rykte i Stockholmsområdet och som knappast behöver lura Reco, ett rykte som alltså sprids direkt från personer som anlitat dem till personer som söker ett företag inom den nischen.
Jag har tittat lite på Reco nu och det är möjligt att det inte är bluff, jag får testa vidare och se. Då jag använt det för några år sedan fick jag det intrycket men saker ändras ju.

Vad gäller den felaktiga svenskan så är det ett varningstecken men det kan ju vara att recensionen skrevs på ett annat språk och Recos översättning är felaktig.
 
W worgen skrev:
Ska snart flytta till hus och kommer behöva anlita hantverkare till både ditt och datt.

Hur går ni tillväga när ni letar hantverkare och sedan kollar upp så att de är bra?
Även om du får en referens från någon du känner så använder många underleverantörer som skiftar. Så, du kan aldrig helt lita på en referens. Det finns andra sätt att kvalitetssäkra.

1. Skriv avtal (Hantverksformuläret)
2 Anlita en besiktning man

Om det projekt som är lite jobbigt om de drar ut på tiden så ta med förseningsvite (finns rad i Hantverksformuläret)

Vi flyttade in i ett renoveringsobjekt 2011 och det som löst det mesta för oss är besiktningsmän + vite. Flera entreprenörer har visat sig lite sämre…men vår budget har hållt och slutresultatet har blivit bra!
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.