Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Snyggt! När man fått blodad tand på att gjuta mur :)
Tack!

Absolut, hitills har jag gjort en lång stödmur av Finjas skoalblock (med gjutning), en helgjuten stödmur, en kallmur och en "murad med natursten" mur :) Det blir väl så när man har en kuperad tomt och gillar att gjuta :)
 
Du är oerhört duktig och inspirerande - tack!

Jag har själv köpt ett hus från 1945 där hela källarplanet behöver renoveras, och delar av övre plan.

En fråga; hur hanterade du lös puts osv i källarplan? Vi har för avsikt att göra det till boyta hos oss.
 
Jockiebear Jockiebear skrev:
Du är oerhört duktig och inspirerande - tack!

Jag har själv köpt ett hus från 1945 där hela källarplanet behöver renoveras, och delar av övre plan.

En fråga; hur hanterade du lös puts osv i källarplan? Vi har för avsikt att göra det till boyta hos oss.
Jag har egentligen bara hanterat puts i ett av rummen, men där knackade jag ner all lös puts och försökte laga. Men med facit i handborde jag tagit bort all puts och börjat om. Det verkade för min del som att det var lättare att göra stora ytor snyggt än att lappa och laga. Men det var väldigt mycket som ramlade bort hos mig.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Efter att ha paddat så delade jag av ytan i två delar. Dels för att kunna gjuta under två tillfällen, men också för att det blir ett "knäck" på plattans fall för fallet. Armering 6mm plus lite extra 8mm här och där. Runt om så gräde jag ut så det blev 10cm ungefär och körde en extra 8mm i underkant.
Formad yta med armeringsnät för en betongplatta vid sidan av ett hus under klar dag med grusströdd mark och omgivande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träform med armeringsjärn lagda över grus för förberedelse av gjutning av betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blandade allting för hand i min tombola och jörde upp på baksidan med skottkärra. Båda gjutardagarna var ett helvete. Totalt ca 1,6-1,7 kbm betong. Men fallen blev bra och vattnet rinner undan fint.

Nyutlagd betongplatta i en trädgård, omgiven av stenar och grönska. Blicken riktad mot en stenmursomringad yta som väntar på att torka och härda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att plattan härdat några veckor började jag sätta skiffern. Det visade sig vara svårare än vänta. Dels tar det en jävla tid. Blanda bruk (mycket), lyfta, flytta, banka etc. Jag sätter det i finbetong som har 1 del cement och 3 delar 0-8 gjutsand. Fuktar upp betongen innan och smetar även på cement/vatten pasta på baksidan av stenen. bankar sedan till rätt nivå.

Just rätt nivå är svårt då stenarna, till min förvåning, inte är speciellt raka. Vissa stenar kan diffa 5mm på olika sätt, vridna, banan etc. så det där med fall får bli lite godtyckligt. Jag har också noterat att vissa av 350mm stenarna var smalare, vilket orsakade lite skevheter i linjerna.
En byggarbetsplats med betongplatta och nylagd skiffer, täckt av en uppspänd presenning. Husvägg med trappa och gräsmatta i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lägger skifferplattor på betongplatta utomhus vid hus; verktyg och byggmaterial synliga, omgivande trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerade stenplattor på en uteplats med omgivande byggmaterial, grönska och vita presenningar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad skifferbeläggning framför ett hus med vita väggar, trappa till entrén och diverse byggmaterial spritt runtom området.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halvfärdig uteplats av skifferplattor bredvid ett hus, med verktyg och byggmaterial spridda i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stenbelagd uteplats under byggnation med verktyg på marken. Hus med trappa syns i bakgrunden med en grön trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på en nygjuten betongplatta med ett delvis färdiglagt skiffergolv. Plastkilar för stensättning syns på plattan och en blå sko vid kanten av skiffergolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ungefär där står jag nu. Jag lägger ungefär 3 rader per heldag om det flyter på.
 
  • Gilla
vickan11 och 7 till
  • Laddar…
Vilket slit men ser jättebra ut. Den lär ju hålla flera livstider
 
E
N naikon skrev:
Vilket slit men ser jättebra ut. Den lär ju hålla flera livstider
Kul om forumet finns kvar om ca 150 år och man hittar denna tråden.
 
Redigerat:
N naikon skrev:
Vilket slit men ser jättebra ut. Den lär ju hålla flera livstider
Stort tack! Ja jag hoppas att det håller ett par decenier iallafall så man slipper göra om det :)
 
E enoch85 skrev:
Kul om forumet finns kvar om ca 150 år och mina hittar denna tråden.
Haha, jag tänker ibland på det när man gjuter något. t.ex. trappan som jag parallellt, den kan ju utan problem stå i ett par hundra år, så då undrar jag "när rivs denna? Hur ser världen ut då och vem gör det?" :)
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
E
Viktor.J Viktor.J skrev:
Haha, jag tänker ibland på det när man gjuter något. t.ex. trappan som jag parallellt, den kan ju utan problem stå i ett par hundra år, så då undrar jag "när rivs denna? Hur ser världen ut då och vem gör det?" :)
Exakt! :)
 
Sista raden mot berget är snart klar! snart dags för fogning, det ska bli skönt :) Börjar bli trött på stenen nu!

Stenplattor är nästan färdiglagda bredvid en stengärdsgård vid en sluttning, med verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 9 till
  • Laddar…
M
Snyggt jobbat med stenen, verkligen! 👍🏻😃
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.