Hej,

Bor i ett hus där ursprungliga delen är byggd 1945 så källaren är murade väggar och platta på mark utan isolering.
I ett hörn i källaren har vi färgsläpp på väggen och synlig fukt som kommer igenom.
Enligt förförra ägaren dränerades huset 1990 så osäker på hur väl den dräneringen är genomförd men kan se något frigolitliknande mot väggen utanför hörnet där problemet uppstått.
Rummet i källaren är ca 18m2 och har ingen direkt ventilation så luften står ganska stilla där.
Mätte luftfuktigheten på golvet i hörnet till 99% så behöver göra något snarast.

Min tanke är följande.

Steg 1
Alternativ 1
Köpa en torrbollen mega och en avfuktare för att åtgärda fukten på kort sikt.
Tips på avfuktare?

Alternativ 2
Köpa en torrbollen mega och installera en miniventilation typ Mitsubishi VL-50 för att åtgärda både fukt och ventilation.

Steg 2
Gräva upp utanför väggen för att se hur dräneringen är gjord.

Så min största fråga just nu är om ni tror på avfuktare eller miniventilation (eller båda?)?

En hörna av en källarvägg med synliga fuktfläckar, färgsläpp och missfärgning på vit vägg. Golv av trägolv och vit golvlist synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förmodligen fukt från marken, dvs mindre bra dränering. Har du koll så att regnvatten från stuprännor leds bort från huset? Du behöver bättre ventilation/avfuktning och ev. dränering.
 
  • Gilla
Dr Benz och 1 till
  • Laddar…
Om fukten kommer underifrån kanske ventilerat golv( typ nivell) är en vettig lösning?
 
  • Gilla
kneckenbauer
  • Laddar…
En normal dränering behöver ju inte betyda att sånt där försvinner. Beroende på markförhållanden och var vatten finns så kan det lika gärna stiga genom väggar och grundsula. Man får komma ihåg att så gamla hus byggdes helt utan tänk på att källare ska vara torra. Det är inga som helst kapillärbrytande skikt under såna grundläggningar. Och då spelar det ingen roll hur mycket man dränerar och grejar........
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 3 till
  • Laddar…
Håller helt med!
Jag är inte direkt ute efter att ”lösa” problemet utan mer hantera situationen.

Har ni åsikter om avfuktare vs miniventilation eller om jag borde köra båda?

Och isåfall tips på bra grejer till ett 18m2 rum?
 
Woods avfuktare är prisvärda och bra. Va försiktig med ventilation som möjligen tillför varm fuktig luft utifrån sommartid.
Jag stänger alla ventiler i källaren sommartid.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Som nämnt ovan så kan man inte räkna med att hus från denna tid har kapillärbrytande skikt under väggsulan (dom står på väggarna) så det hjälper knappast att dränera. Det sugs upp en del underifrån i alla fall.

- Köp en bra avfuktare Woods premiummodell.
- Se till att vatten från stuprör kommer bort en bit från huset
- Ta bort organiska material, d v s trägolvet och listerna och låt källaren från -45 vara just...källare.
 
  • Gilla
Riemann och 3 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Om fukten kommer underifrån kanske ventilerat golv( typ nivell) är en vettig lösning?
Takhöjden är 200cm nu så det är inget alternativ tyvärr. :)
 
M MagHam skrev:
Som nämnt ovan så kan man inte räkna med att hus från denna tid har kapillärbrytande skikt under väggsulan (dom står på väggarna) så det hjälper knappast att dränera. Det sugs upp en del underifrån i alla fall.

- Köp en bra avfuktare Woods premiummodell.
- Se till att vatten från stuprör kommer bort en bit från huset
- Ta bort organiska material, d v s trägolvet och listerna och låt källaren från -45 vara just...källare.
Tack!

Håller helt med.
Tidigare ägaren som lagt parkettgolv med plastmatta under.
Tog bort samma installation som var lagd i ett tidigare garage. Då var det ordentligt fuktigt under plastmattan.
Kan ju till och med vara så att rummet lutat åt det hörnet och fukten kommer upp ur plattan, fångas av plastmattan och rinner längs golvet till det hörnet...
 
K kneckenbauer skrev:
Takhöjden är 200cm nu så det är inget alternativ tyvärr. :)
Nja, det går ju alltid gräva ur. Då kan man ju även passa på att isolera under plattan.
 
  • Gilla
kneckenbauer
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Som nämnt ovan så kan man inte räkna med att hus från denna tid har kapillärbrytande skikt under väggsulan (dom står på väggarna) så det hjälper knappast att dränera. Det sugs upp en del underifrån i alla fall.

- Köp en bra avfuktare Woods premiummodell.
- Se till att vatten från stuprör kommer bort en bit från huset
- Ta bort organiska material, d v s trägolvet och listerna och låt källaren från -45 vara just...källare.
Någon åsikt om kondens vs sorption-avfuktare?

Typ Woods WDD80 eller MRD10 ?
 
Om att sänka golvet:
Golvet består oftast av en tunn kaka och den brukar gå ganska enkelt att knacka bort. Då kan man kanske gräva ur 20-30 cm som mest men man måste se till att inte komma så djupt att sulan förlorar sitt stöd.

Ang golvbeläggning:
Skönt att TS höll med 😉 Även om plastmattan utgör en slags barriär så skulle jag riva bort alltihop bums. Ett trevligt alternativ i sådana här sammanhang är klinkers.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
K kneckenbauer skrev:
Någon åsikt om kondens vs sorption-avfuktare?

Typ Woods WDD80 eller MRD10 ?
Har bara kondensavfuktare själv (3 st äldre Woods) Den tekniken fungerar bäst om det inte är alldeles för kallt, helst rumstemperatur.
I en annan tråd har det diskuterats avfuktare och det verkar som om Woods har tagit in en del budgetmodeller från Kina. Tyvärr har jag inte koll på vilka man ska välja i nuvarande sortiment, men det kanske är någon annan läsare som är mer insatt?
 
  • Gilla
kneckenbauer
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Om att sänka golvet:
Golvet består oftast av en tunn kaka och den brukar gå ganska enkelt att knacka bort. Då kan man kanske gräva ur 20-30 cm som mest men man måste se till att inte komma så djupt att sulan förlorar sitt stöd.

Ang golvbeläggning:
Skönt att TS höll med 😉 Även om plastmattan utgör en slags barriär så skulle jag riva bort alltihop bums. Ett trevligt alternativ i sådana här sammanhang är klinkers.
Har funderat på att sänka golvet men blir ett stor projekt då jag skulle vilja göra hela källaren då och då är det snarare 75m2.

Under parkettgolvet ligger det nu en blå typ platonmatta så det skapar ju bra med luftspalt för fukt från plattan att rinna längs med lutningen. Mätte rummet nu och mycket riktigt lutar det mot det hörn där fukten syns. Med andra ord så får parkettgolvet ryka som en första åtgärd.

Funderar på någon form av syntetisk heltäckningsmatta istället då rummet just nu fungerar som fotbollsplan / spelrum för min son. Någon som har lagt syntetisk heltäckningsmatta direkt på betonggolv?
 
K kneckenbauer skrev:
... Någon som har lagt syntetisk heltäckningsmatta direkt på betonggolv?
För många år sedan, i förra huset så la jag en "altan-matta" i ett källarrum. Det är en sådan heltäckningsmatta som är helt genomsläpplig. Blev rätt bra.
 
  • Gilla
kneckenbauer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.